Annons:
Etikettbeteende-hantering
Läst 1375 ggr
Natalieforsbom
2014-10-01 20:15

Ljud

Hejsan min aggressivare degus har börjat låta som en fågel typ , ET inte varför vissa gånger äre bara en stund vissa gånger äre hela natten elle näst in till hela dagen ? Gör jag något fel med dem elle rvisar han på att han har ont någonstans !? :o

Annons:
ähnchen
2014-10-02 08:22
#1

Tror jag vet vad du menar. Det är högst troligen rangläten som han ger ifrån sig. Det är samma med Krümel hemma där det går i faser. Han kan vara tyst i flera månader men just mot vintern börjar han "prata" mycket och käbbla mer med sin kompis. Det går alltid från lite högre till lite lägre toner hos honom. De kan också sitta bredvid varandra och mysa och han babblar på, i halvsömn.

Däremot hade jag en degu som började ge ljud ifrån sig som lät mer som varningsläten, gälla höga pip. Han kunde också sitta i en timme och hålla på. När jag tog honom i mina händer lade han sig platt på magen och så avtog pipandet efter en stund. En dag var han plötsligt jättelåg och gick bort inom 24 timmar. Det var först då jag fattade att han måste haft ont och pipat därför. Han var jättepigg för övrigt varför jag hade trott att han "bara" var lättskrämd.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Natalieforsbom
2014-10-24 20:50
#2

De sista låter mer som min degu !?!? :o men han gör det inte ofta utan ibland :o Min Daegu är pigg och mår bra övrigt , god hull .. Borde nog söka upp de mer !!

ähnchen
2014-10-24 22:54
#3

Hmm, ok. Har du möjlighet att spela in ljudet och ladda upp på något sätt? Blir mycket enklare att bedöma då. Kan försöka fånga Krümels röst när han leker fågel nästa gång.

Det finns en schweizisk sida som tyvärr är halvtyska halvengelska. Men kanske hittar du där de läten som din degu gör.

http://www.octodons.ch/index.php/Degusounds

Jag hittade inget bland beskrivningarna som passar in men jag har heller inte lyssnat på alla ljud än.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Natalieforsbom
2014-10-29 21:43
#4

Ja jag ska försöka ! :) får se hur de går :)

Upp till toppen
Annons: