Annons:
Etikettbeteende-hantering
Läst 2675 ggr
PoizonBite
12/15/15, 11:44 AM

Skriker

Min lilla pojke Sammy har börjat skrika, helt utan anledning, närsom. Spelar ingen roll om klockan är 15.00 eller 05.00, om det är någon i rummet eller inte. Jag tänker att det på grund av detta inte beror på att han är rädd. Hans två bröder gör aldrig likadant, det är bara Sammy. När han väl börjat slutar han inte förrän jag plockar upp honom och gosar med honom en stund. Ibland räcker inte ens det. Varför beter han sig så här?? Någon som varit med om något liknande?

Annons:
micki83
12/15/15, 2:19 PM
#1

Har det nyligen skett någon förändring i deras omgivning? Degus är bytesdjur och är naturligt rädda för skuggor och plötsliga ljud. T.o.m. främmande lukter kan vara skrämmande. 

Min äldsta är väldigt lättskrämd. Om hon inte sover så piper hon varje gång posten kommer, någon går i trappan.. ofta för skuggor. Ibland blir hon rädd när man går in i rummet, eller går förbi och hon ser skuggan.  Plötsliga ljud eller rörelser är alltid skrämmande. Det spelar ingen roll om de andra är rädda eller inte, om hon tycker något är farligt så piper hon. Ofta skrämmer hon upp de andra också.

Dock bor mina i en väldigt lugn omgivning och har aldrig behövt vänja sig vid en massa ljud omkring. Jag tror degus i te.x. barnfamiljer är tåligare än mina är.

Förresten så är jag rätt säker på att degus också drömmer. Mina degus har ibland börjat pipa mitt i natten när de ligger och sover och då tar det lång tid innan de slutar. Tror de drömt mardrömmar.

hhejlollo
12/15/15, 3:42 PM
#2

Vad är det för typ av skrik? Kan du filma eller spela in ljudet iaf? :) Kan vara att han blivit skrämd av något, han kan ha "parat" sig, degus gör ifrån sig mycket olika ljud så som sagt, spela gärna in! :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

PoizonBite
12/16/15, 7:15 AM
#3

Jag ska försöka få det på film!

ähnchen
12/17/15, 6:11 AM
#4

Jag har varit med om två olika anledningar.

Krümel kan ha sådana skrikattacker på natten ibland och han är mer åt det nervösa hållet. De attacker går över av sig själv. Tror som #1 att degus kan drömma.

En annan degu jag hade, Puff, var väldigt cool men började skrika efter ca. 1 år hos oss. Då var det också när som, oavsett om han var vaken innan eller sov. Han kunde lugna ner sig själv eller i knät. Han gick bort väldigt plötsligt en dag. Han har haft starr på båda ögon så sjukdom är inte uteslutit. Han var dock aldrig uppburrad, apatisk eller hade andra typiska sjukdomstecken förrän den dagen han mådde riktigt illa. Jag hade erfarenhet av Krümel så jag tolkade det aldrig som sjukdom.

Hur är din degu? Nervös eller cool? Som 1# skriver, har det nyligen hänt en förändring? Nytt familjemedlem, oavsett om 2- eller fyrbent? Ny plats för buren?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

PoizonBite
12/17/15, 9:08 AM
#5

Jämfört med sin bror är han mer åt det coola hållet. Jag har nyligen fått en ny pojkvän, men hans skrikande har hållit på längre än så. Jag har inte märkt av några sjukdomstecken, men jag är orolig för att han mår dåligt på något vis.

hhejlollo
12/17/15, 9:10 AM
#6

Finns så många anledningar så det är jättesvårt att säga vad det kan vara som orsakar det tyvärr, du har inte lyckats få det på film? :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
Jedni
12/17/15, 12:30 PM
#7

Hemma hoss mig sitter järna Jörgen och skriker då och då när han "parat" sig med Lakris.  Vad stackars Lakris tycker vet jag inte men min pojkvänn blir lätt galen av ljudet :P

PoizonBite
12/21/15, 7:49 AM
#8

Nu lyckades jag få det på film! Den här gången var det inte Sammy, utan brorsan som drog igång.

ähnchen
12/21/15, 1:45 PM
#9

Intressant! Låter som om det redan klingar av lite, något dämpat. Drog han igång precis då? Har du någon aning vad som hände precis innan, dvs vad som kan ha triggat honom?

Det låter precis som Krümel när det vankas mat. Kommer jag hem från jobbet (då brukar de få mat) drar han igång för fullt. Men när det har gått en liten stund (man lägger undan grejer, tar av sig jackan, skor etc. övergår han till mer "lidande" toner som fjärde pip i din inspelning. När matburken stod i ett skåp tidigare började han pipa när man öppnade skåpet, oavsett tid på dagen. Tänkte om det kan vara något som "låter mat" som får igång dina degus? Om det nu kan finnas fler degus som piper när det är matdags…

Krümel kan också låta så där dämpat när han  yrvaket skräckpipat och börjar somna om. Det är som en hicka som håller i en stund, blir tystare och tystare och till slut upphör.

Puff, han som gick bort, skrek mer gällt och högre, aldrig med fallande ton (som framför allt fjärde pip).

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

micki83
12/21/15, 3:15 PM
#10

Hej. Jag håller med om att det där inte är ett ljud de brukar ha när de är rädda. Jag känner inte till ljud de brukar ha när de parar sig, men om jag inte miss fel så är det så där min gamla degu Felica brukade låta när hon ville para sig. Hon brukade bli rastlös, springa runt och jaga sin burkompis. Kom hon åt henne, försökte hon klättra upp på ryggen på henne, vilket den andra inte gillade alls, utan sprang undan. Jag har sett kor bete sig på samma sätt när de är brunstiga.

PoizonBite
12/22/15, 10:05 PM
#11

Klippet är inspelat när han drog igång 05.00 på morgonen, när alla låg och sov. Sammys skrik brukar vara gällare, och de tystnar inte förrän jag gosar med dem. Släpper jag sedan in dem i buren igen kan det dröja 2 minuter och sen börjar de igen

micki83
12/23/15, 9:30 AM
#12

:) jag spelade upp klippet för mina och de spärrade upp öronen och lyssande, men ingen blev rädd. Undrar om det kan va så att de vill ha uppmärksamhet?

Hur har ni det med rutinerna hemma, brukar det i regel vara tyst vid 5-tiden, eller brukar någon vara vaken den tiden? Degus vänjer ju sig vid människornas dags-rytm, och det kan ju eventuellt vara så att de skriver för att de vill ha mat och uppmärksamhet?

PoizonBite
1/2/16, 10:58 AM
#13

Mycket möjligt! Min mamma brukar gå upp vid 5, och jag en timme senare. De får då mat när jag har vaknat

Annons:
ähnchen
1/23/16, 11:54 AM
#14

Har lyckats fånga Krümels pip idag. Det kom precis innan han försökt para sig med Manni (som inte var imponerat alls och halvsov 🙂 ) . Sedan sprang Krümel som en galning genom buren och började pipa. Först trodde jag att han hade fått ont men allt så ut som vanligt. Tog jag ut honom och gav honom något annat att göra teg han. Tillbaks i buren gick han igång igen. Efter en stund gick det sedan över.

Så en möjlig anledning verkar vara parning/rangfrågor. Det är andra gången att det hänt inom en vecka och just på vintern verkar det vara vanligare att degus bråkar med varandra av rangskäl.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Alwyn
2/19/16, 8:56 AM
#15

Det låter lika dant som den här degun som just parat sig

L
3/20/22, 10:10 AM
#16

#12: hej mitt namn är Liam och jag fick två deguer för typ 2 månasen och dem går lite till och från bitter viss dgr och är rädda dgr några tips?

Upp till toppen
Annons: