Annons:
Etikettsjukdomar-skador
Läst 736 ggr
Amandakvant
4/22/16, 11:41 AM

Putsning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har två st deguhonor som är runt 2 år gamla. De trivs bra ihop och de har en stor bur att röra sig i. Vid påsk hade jag besök av familjen och deras lilla hund (som mina tjejer träffat förut och det har gått bra då). Denna gången var det inte bra för dem, de blev skärrade och åt och drack knappt och höll sig så långt bort de kunde. När familjen hade åkt hem återgick deras beteende till det normala direkt men efter några dagar upptäckte jag en kal fläck bakom nacken på den degu som är något äldre. Förstod att det kan vara en stressreaktion som kan ha gjort att den andra degun börjat putsa på henne. Jag har gjort olika försök med aktivitet och omändringar, osäker på om hon slutat men i den kala fläcken har det nu dykt upp en mörk fläck, kan inte riktigt komma underfund med vad det är så behöver er hjälp. Pratat med veterinär på telefon som eventuellt misstänker att det är en skorpa men kunde ju givetvis inte utesluta något annat hudproblem på telefon. Har någon varit med om något liknande? Mvh Amanda :)

Annons:
micki83
4/22/16, 1:27 PM
#1

Hej. Det mörka är inte bara underhåren som växer ut? Deguns underpäls är ju svart. Om de putsat bort det översta hårlagret, eller helt enkelt haft en kal fläck så brukar håret som växer ut vara svart. Jag ser samma sak på mina när de fäller hår på våren, så kan de få tillfälliga svarta fläckar. 

Eller menar du att hon har en sårskorpa under huden?

Amandakvant
4/22/16, 1:49 PM
#2

Hej! Tack för svar, ja jag funderar också på det men formen är så exakt, som en rund ring men ser inte ut som ett sår heller så hoppas på att det är pälsen som växer ut. Men tänkte om det är en skorpa ja. Har du varit med om det?

micki83
4/22/16, 3:32 PM
#3

Njä inte direkt, men om hon inte ser ut att skrapa/ klia på det och huden inte känns knölig just där, så skulle jag nog bara hålla ett öga på henne  och se att det inte blir värre. Ser eller känner du att där skulle vara ett sår?

Amandakvant
4/22/16, 4:01 PM
#4

Desto mer jag stirrar på det börjar jag tro att det växer ut. Nä hon verkar inte bry sig alls om det. Jag har inte pillat på det för hon är snabb att rycka undan men så brukar hon vara när jag ska röra henne på nacken. Det kan vara en skorpa men är ej säker, ser inte irrierat ut. Jag avvaktar några dagar och håller koll :) tack för svar

Upp till toppen
Annons: