Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 971 ggr
ähnchen
2016-05-18 07:34

En tanke kring hampaströ

Jag har under en tid använt hampaströ. Detta för att jag tycker att spån alltid fastnar överallt och man fördelar dem i hela huset. Hampaströ är lite snällare på den punkten.

MEN degus gillar tydligen hampaströ så mina nosade gärna runt och letade efter godbitar. Jag dubbelkollade med veterinär om det fanns någon risk med att de åt det och de svarade att det var helt ok. 

Dock har min ena degu tidigare haft problem med kindtänderna och behövde då lära sig att äta hö ordentligt för att hålla de nedslipade. Det funkade bra i över ett år, sedan fick han återfall. Någon gång under det året bytte jag till hampaströ. Nu är han återställd igen och har börjat käka hö ordentligt. Jag har avlägsnat all hampaströ och ersatt med spån så att han inte har något mjukare alternativ.

Summering: Hampaströ är inget bra alternativ för degus med tandproblem om de föredrar den mjukare hampan före hö…

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
micki83
2016-05-18 10:26
#1

Jag använde hampaströ en tid då det skulle vara dammfritt och djur och naturvänligt.. dock valde jag en tid senare att övergå till halm. Halmen känns mindre dammig och de kan både äta den och gräva i den om de så vill. 

Jag har haft en del nysningar bland mina, så vill inte använda kutterspån, och asp-spånet som jag annars gillade var onödigt dyrt. Samma med tex carefresh, väldigt dyrt.

Jag beslöt att köpa en luftrenare till degurummet, och har inte hört något nysa då den står på.

mrsLadybug
2016-06-09 14:50
#2

Jag kör spån och luftrenare, jag med! Älskar min luftrenare! Har nämligen en drös marsvinsburar också, som dammar massor… Men bra info om hampan!

Rosasocke
2017-01-06 17:02
#3

Vad är det för luftrenare ni använder? :D

Upp till toppen
Annons: