Annons:
Etikettmat-och-vatten
Läst 700 ggr
[Evaskeva]
2016-06-16 14:40

Vilken mat har era Degusar fri tillgång till?

Hej! Jag är ny på sidan.Jag undrar vad era Degusar har fri tillgång till när det gäller mat?

Annons:
micki83
2016-06-16 16:03
#1

Jag lärde mig det mesta om degus från Degutopia, och de rekommenderar att väga torrfodret, samt att ge färska grönsaker 1-2 gånger i veckan. Så, mina har fri tillgång till hö och vatten (förstås), allt annat är begränsat. De får dock 3 olika sorters hö.. ängshö i sovkojan, timotej i en hö/ grönsaksboll upphängt och sedan har jag fyllt toarullar med ört/ blomsterhö som de kan pilla på när de har tråkigt. De äter alla tre, men tror de gillar blomsterhöt bäst.

hhejlollo
2016-06-16 16:39
#2

Fri tillgång till ett bra Hö som är dammfritt och doftar gott. Ungdjur när ha fri tillgång till Selective Degu, vilket är ett pellets som innehåller allt en degu behöver utöver höet. Grönsaker någon gång i bland, inte för mycket eller för ofta. Undvik nötter och frukt!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

[Evaskeva]
2016-06-16 19:58
#3

Men herregud! Finns det 3 olika sorters hö…hjälp!…Hade ingen aning.Köpte bara ett hö som fanns i affären.Tyvärr står det ju inget alls på påsen.Men den luktar väldigt gott.Får dom lov att äta hur mycke dom vill av dessa 3 hö sorter? Tack för era svar! 

hhejlollo
2016-06-16 20:11
#4

Har du möjlighet så köp Hö direkt från en bra bonde, det är det bästa. Bor du i närheten av Västerås kan du köpa av mig :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

[Evaskeva]
2016-06-16 20:15
#5

Tack! men det blir lite långt att åka….hahaha….jag bor i Uddevalla :) Mycke bra ide! Vi borde ju ha någon bonde här i närheten man kan fråga.Tack för tipset!

micki83
2016-06-17 00:51
#6

:) Det finns massa olika sorters hö. Degutopia recommenderar att inte ge dom allt för grönt hö, då det kan orsaka problem med magen, men de gillar inte det bruna höt så mycket. 

Ett bra hö ska lukta gott och inte damma. Timotej är ett av de vanligaste och passar bra för degus… klöver skulle jag inte ge till en degu, i alla fall inte som hö.. men vet inte om det ens finns klöver hö. Finns dock som ensilage (klöver går bra för kor, men passar ej för hästar.. så kan inte tänka mig att det skulle passa deguns känsliga mage). Sen finns det en massa olika specialhö med örter och blommor.

Och ja, mina har fri tillgång till hö, alla sorter jag ger dem. Höt är deguns basföda och behövs för att de ska slita ner tänderna.

Annons:
[Evaskeva]
2016-06-17 01:16
#7

Tack för att du varit så go och trevlig och hjälpsam. Kommer sluta vara på denna sidan eftersom jag blev direkt påhoppad av 2 degu poliser.Tog fruktansvärt illa upp och blev riktigt ledsen.Så tack än en gång för ditt trevliga bemötande!

[Evaskeva]
2016-06-17 01:18
#8

Inlägget var till micki

micki83
2016-06-17 08:43
#9

Jag hoppas du stannar kvar trots allt.

Måste dock säga att en degu är ett gruppdjur, de behöver varann bland annat för att hålla pälsen ren men också för den sociala biten. Om ni inte kan ha mer än ett djur så kanske inte en degu är rätt för er? 

Seriösa uppfödare men till och med djuraffärer brukar aldrig sälja bara en.

hhejlollo
2016-06-17 09:15
#10

jag tycker ingen svarat dig otrevligt Evaskeva, vi vill bara hjälpa! Och eftersom det är olagligt att hålla degus ensamma måste vi poängtera det så eran lille kan få en kompis! Har svarat dig i ditt andra inlägg och vi vill gärna ha dig kvar på sidan!:) Och som micki83 skriver så är det ingen uppfödare som säljer enbart en om inte kompis redan finns i hemmet, och där är till och med djuraffärer ofta hårda på den punkten med!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

[Evaskeva]
2016-06-17 13:13
#11

Självklart ska ni säga vad ni tycker men man måste inte gå på så jäkla hårt som smurfan verkligen gjort i mitt inlägg ¨ vår nya familjemedlem dumle¨   Jag kom inte till den här sidan för att bara bli dömd utan få hjälp.Jag är 44 år jag vet att att det är lag på att ha minst 2 degu.Men det finns väl värre lagar att bryta.Har till och med blivit hotat att bli anmäld till polisen.Så nej jag känner mig inte välkommen här och tänker inte stanna.Enligt er så ska jag ta ifrån Dumle från min dotter som älskar han och dyrkar marken han går på om inte han får en kompis… Antar att ni inte har barn eller bara är kalla…. Ska visa dom omkring mig hur ¨hjälpsamma¨ ni varit och sedan ta bort mitt konto hos er.

micki83
2016-06-17 13:48
#12

De kanske gick på lite väl hårt, men du måste förstå att de vill deguns bästa. Jag vet inte hur jag ska säga det så att det inte låter fel, men tycker du inte att det är viktigt att din dotter lär sig sköta djuret på rätt sätt? Tycker du att det är rätt att låta degun leva ensam för att din dotter förälskat sig i honom? Jag känner fler personer som har omplacerat sina djur för att de inte tycker de kan ge dem det de behöver, så du måste förstå att vi kan ha svårt att förstå varför någon med avsikt inte skulle ge degun det den behöver.

[Evaskeva]
2016-06-17 14:26
#13

Tack för att du tycker att dom gick på lite väl hårt! .Den här degun kommer ha det mycke bättre än massa andra degusar har det! Orkar inte tjata mer om detta nu…

Annons:
Upp till toppen
Annons: