Annons:
Etikettpresentationer
Läst 1019 ggr
[Evaskeva]
6/16/16, 3:19 PM

Vår nya familjemedlem ¨Dumle¨

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Är ny på sidan och vill via er ¨Dumle¨ Han är tre månader gammal och helt underbar! Att man inte upptäckt denna lilla ¨buskråtta¨ tidigare.Han är jätte tam och har en massa gulliga grejer för sig.

Annons:
hhejlollo
6/16/16, 4:37 PM
#1

Välkommen hit! Så söt han är :) Varför sitter han ensam?

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

[Evaskeva]
6/16/16, 8:12 PM
#2

Vi kan inte ha några pälsdjur egentligen för min sambo är så pälsallergisk.Vi hade en hamster men dom lever ju bara max 2 år.Min dotter på 15 år behöver få ta hand om ett djur för för henne är pappans allergi fruktansvärt jobbigt.Vi vet att dom ska vara minst 2 egentligen.Men det blir för mycke päls här hemma.Vi är 2 som ger han massor av uppmärksamhet och kärlek.Och han står där alla går förbi hela tiden.Jag vet att det inte kan ersätta en annan degu,Livet är inte lätt men man gör så gott man kan.Se sin dotter längta efter att få ge ett djur sin kärlek…..vet inte om du förstår hur jag menar….det är inte lätt.

hhejlollo
6/16/16, 8:22 PM
#3

Det är tyvärr inte okej någonstans att ja en degu ensam, det är rent av olagligt och kan anmälas till länsstyrelsen. Ni bör skaffa en kompis åt honom snarast eller skaffa ett annat djur som passar er bättre, ett djur som lagligt får sitta själv!:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
6/16/16, 8:31 PM
#4

Underbart söt! En ensam degu kommer aldrig må lika bra som en m en artfrände! Som #3 dessutom påpekade så är det dessutom olagligt! Det finns Inga själ i världen som rättfärdigar att en 3-månaders degu sitter ensam! Se till att genast ge honom en kompis! Eller hitta ett nytt hem där det finns kompisar åt honom. Vill ni sen ändå ha degu kan ni hålla ögonen öppna efter nån vuxen som inte funkar m andra degus. Det är dock väldigt ovanligt då degus är högt sociala djur. Lycka till hur ni än väljer att göra o välkomna hit.

[Evaskeva]
6/17/16, 1:10 AM
#5

Visste redan från början att ingen förstår…Ångrar att jag gick med här.Det är så många djur som far illa av olika anledningar,1000 gånger värre  och ni välkomnar mig på detta viset.Det som gör mig arg är att ni beordrar mig till vad jag ska göra.Nä på den här sidan kommer inte jag att trivas….

hhejlollo
6/17/16, 9:11 AM
#6

Du är så välkommen här, precis som både jag och Smurfan skrivit!:) Du skriver att ingen förstår, men till saken hör ju faktiskt att det är olagligt att hålla degus ensamma om det inte är ett extremfall där en degu är så pass aggressiv att den dödar alla man provar att introducera.. Det finns ju en anledning till att lagen om att degus ska sitta minst två och två finns, och det är ju för att denna art är flockdjur. Degus trivs allra bäst i en större flock och oavsett hur mycket tid ni ger er lilla så kommer det aldrig ersätta vad en annan degu hade gett honom. Det är bra att du är ärlig gällande situationen, men ni bör verkligen skaffa en kompis åt honom snarast! En så pass liten hane behöver en kompis! Jag har en tjej i Eskilstuna som har flertalet unghanar till salu för en symbolisk summa (oopsie-kullar), det är bara säga till om du vill att jag förmedlar intresse om en liten till henne. Transport löser sig alltid och behövs hjälp med introducering kan jag hjälpa till! Skicka ett PM eller maila kristallens@hotmail.se så hjälper jag er :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
smurfan-13
6/17/16, 11:13 AM
#7

#5 nej jag förstår faktiskt inte hur en kan aktivt välja att beröva en social varelse en artfrände! Tänk dig själv att aldrig få prata m en annan människa igen! Tror ingen mår bra av den typen av isolering! Djurskyddslagen ställer dessutom bara minimikrav, så när det finns ett krav om artfrände så är det för att djuret BEHÖVER det för att må bra!
Ställer mig dessutom ytterst tveksam till att en till degu skulle orsaka betydligt mer pälsallergi än enbart en! Har själv en allergisk pappa och syster och vet vad det innebär. Troligtvis så kommer det gå ypperligt m ännu en förutsatt att han inte hanterar dem. Annars så passar ju degus uppenbarligen inte i er familj.

[Evaskeva]
6/17/16, 12:45 PM
#8

Ja du smurfan det är ju tur att du vet så mycke om allergi! Bara för din pappa har allergi och det funkar för honom så ska det funka för alla.Nä du kan inte sitta där och tro att du vet bäst.Du har ingen aning om hur allergisk och jobbigt min gubbe har det.Jag tycker du är fruktansvärt otrevlig i dina inlägg och hade inte behövt gå på så jävla hårt!! Jag känner mig inte alls välkommen här av er och hoppas verkligen ni inte behandlar nästa person på samma sätt som mig med en ensam degu.Man kan faktiskt vara trevlig och uttrycka sina åsikter på ett mycke trevligare sätt!!  ¨annars passar ju degus uppenbarligen inte i er familj¨  Så jävla tyket och otrevligt! Kan inte tänka mig att du är omtyckt på denna sidan om du har detta sättet.Här tänker inte jag vara kvar och det smurfan är mest ditt fel! Hoppas du känner dig duktig och stolt nu!

smurfan-13
6/17/16, 9:36 PM
#9

Kan en inte erbjuda ett djur det den behöver så passar inte det djuret ens liv! Ledsen om det gör dig upprörd, men så är det ju tyvärr och knappast mitt fel. Vad du tycker om mig spelar absolut noll roll! Det som är viktigt är att eran älskade Dumle inte behöver spendera ett liv i ensamhet!

[Evaskeva]
6/18/16, 12:40 AM
#10

Det som gör mig upprörd är ditt sätt hur du beter dig mot en helt ny på denna sida.Du får ha dina åsikter och dom hade jag respekterat om du hade förmedlat dom på ett trevligare sätt.Men gång på gång vara på mig att jag genast ska skaffa en kompis.Du bestämmer inte det! Du får ha din åsikt men inte beordra mig.Sedan respektera mig  och låta mig vara,ge mig tips om det jag behöver hjälp med.Men jag blev totalt utmobbad,helt ärligt blev jag väldigt ledsen..Att du inte ens kan be om ursäkt för ditt sätt det säger en hel del om dig.Du bara var på mig igen och igen och igen.Det är tråkigt att man inte kan vara kvar här och få en massa bra råd.Men jag känner att ni hatar verkligen folk som av olika anledningar bara har en Degu.Jag tror inte ett dugg på att det spelar noll roll för dig vad man tycker om dig! Och våran Dumle kommer inte spendera ett liv i ensamhet! Han har oss.Jag vet att så många djur far illa i Sverige så det ger inte mig dåligt samvete.Han har en jättestor bur med massa klättermöjligheter,5 hyllplan,2 bon,leksaker mm.Han är ute med oss massor.Vi Bygger roliga klättergrejer till han i ett rum….

smurfan-13
6/18/16, 1:44 AM
#11

#10 lämna inte forumet för min skull. Jag är inte så aktiv här längre utan reagerade bara starkt då jag ser ett ungt djur i en situation jag inte anser att något djur ska behöva vara i. Och hur mkt sällskap en än kan ge som människa så kommer en människa aldrig fullt kunna ersätta en artfrände. Det är just därför det är lag om att de ska leva m artfrände! En lag som ska följas och som är skapt för att inga djur ska fara illa, vare sig fysiskt eller psykiskt. Oavsett vad du tycker om mig, så hoppas jag att ni tänker till, inser att älskar ni Dumle och vill att din dotter ska få det bästa ut av att ha och leva med djur så skaffar ni en kompis till honom. Men självklart kan jag inte beodra er till nånting. Nu släpper jag denna tråden och lovar att inte kommentera något du skriver, så kan du hänga kvar här på forumet och insupa all kunskap som finns här! Det är ett trevligt, kunnigt gäng som gärna delar m sig av sin kunskap. Alla förälskade i detta underbara djur!

hhejlollo
6/18/16, 10:20 AM
#12

Jag vill inte ha någon otrevlig ton i forumet och alla ska känna sig välkomna! I detta fall handlar det om något olagligt, vilket egentligen ska anmälas till länsstyrelsen, det är inte för att vara elak jag berättar det utan för att det är så läget är, och som Smurfan sagt så finns det en anledning till att lagen finns och det är för att degus är sällskapsdjur och trivs bäst i flock. Varken Smurfan eller jag menar illa eller vill vara otrevliga (nackdelen med att skriva på forum = missförstånd) men som uppfödare vilket både jag och Sofia är vill vi inte se ett djur må dåligt. Oavsett hur mycket tid ni ger er lilla Dumle så får han absolut inte det han behöver, att ha en kompis att putsa på, sitta i en "myshög", eller bara att ha någon artfrände att prata med! Jag vet att allergier ser olika ut från person till person men det bästa är att besöka någon med degus innan man skaffar och se hur mycket man reagerar. Jag tycker ni skaffar en kompis åt honom (har två som har flertalet till salu som sagt), funkar det absolut inte får ni tänka på något nytt djur. Kanske gerbiler? Gerbiler ska också leva två och två men eftersom dom lever i akvarium kan det kanske gå bra om mannen i huset är extremt allergisk!:) Denna sida är till för att fråga, prata om degus, lära sig mer om arten och hjälpa varann, alla ska känna sig välkomna och alla får kommentera i vilken tråd dom vill! Enda kravet är att vi är tre liga mot varandra! Och ibland får man tyvärr lov att ta kritik. PMa eller maila mig Evaskeva så kan jag hjälpa er :) och jag hoppas du stannar på sidan!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

[Evaskeva]
6/18/16, 1:10 PM
#13

Jag tar gärna kritik.Men inte massa skit! Nu kom det upp igen  att detta ska anmälas till länsstyrelsen egentligen…..Nu fortsätter hhejlollo istället för smurfan.Var du tvungen att fortsätta.Ni har ju båda sagt vad ni tycker.Räckte inte det!hhejlolllo  skriver i inlägget ovan att alla ska känna sig välkomna.Kan jag känna mig välkommen ……..absolut inte……Nu orkar inte jag mer utan lämnar denna sidan med tårar i ögonen och är  väldigt ledsen.Hoppas ni båda är nöjda nu!

Annons:
Upp till toppen
Annons: