Annons:
Etikettövrigt
Läst 473 ggr
Misscat
2016-06-19 21:20

Frågor

Hur stor blir en degu Hur gamal blir en degu Ska man ha en eller två degu Ska man ha hona eller hane Hur stor bur Vilket botten matrial Foder Vad ska dom absolut inte äta Sjukdomar hos degu Vad är en degusar känslig för Ska en degusar vara ute i lägenheten Kan dom vara ute i naturen under uppsikt Går svansen av Finns det degusar så man åka o hälsa på så man vet vad det är innan man skaffar en Mer som är viktigt att veta

Annons:
hhejlollo
2016-06-19 22:41
#1

En degu blir mellan 11-19cm som vuxen, plus svans på ca 10cm. Hur gammal en degu blir beror på olika faktorer, var dom kommer ifrån, släkten bakåt och hur dom levt sitt liv. Degus är flockdjur och ska enligt lag sitta Minst två och två, men gärna fler. Könen skiljer sig inte mycket åt alls utan beror mer på var du köper dom ifrån. Samma kön ska det vara dock. Minst 0.3kvm2 för två degus, lägg på 0.15kvm2 per degu om du har fler. Tex tre degus ska ha en bottenyta på minst 0.45kvm2. När man räknar om buren är laglig för ett visst antal räknar man alltså bara botten. Höjden ska vara minst 40cm men räknas inte in i bottenarean. Jag föredrar dammfritt kutterspån, skönt för tassarna och lätt att gräva i om dom känner för det. Fri tillgång till ett toppenhö som ej dammar, utöver höet ska dom ha pellets, bäst är Selective degu. Inget socker eller fett ska ges! Diabetes och gråstarr är de vanligaste förekommande sjukdomarna hos degus, kan undvikas genom rätt kost och köp från uppfödare. Även tandproblem kan vara ett problem men även där, köp från uppfödare så minskar risken. Fukt, dom får inte få vatten på sig då dom är sandbadare. Det är bra om dom får komma ut en timme om dagen och springa i ett degusäkrat rum! Du får absolut inte lyfta en degu i svansen då den enbart består av brosk, den går då av vilket är extremt smärtsamt för dom. Jag finn i Västerås och har Kristallens Smådjursuppfödning & Ompacering och man är alltid välkommen att hälsa på och se om dessa djur är något för en! Finns så mycket viktig information att jag säkerligen glömt hälften i skrivande stund på grund av sista frågan, du får gärna maila mig på kristallens@hotmail.se om du har fler frågor eller vill hälsa på :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Upp till toppen
Annons: