Annons:
Etikettbeteende-hantering
Läst 763 ggr
Casiopeia
7/31/16, 5:27 PM

Bråkande hanar - vad göra?

Jag har två stycken deguhanar som jag haft i snart fyra år. Dom brukar gå bra ihop, men vid några enstaka tillfällen har dom haft någon ranguppgörelse och slagits. Det har hänt att det lett till att dom dragit blod men inte så allvarligt och dom har blivit sams lika fort igen. Men nu har dom slagits ordentligt. För två veckor sedan kom jag på dom mitt i ett våldsamt slagsmål och fick sära på dom med hjälp av en blomspruta. Båda hade flera stora bit/rivsår över hela kroppen, varav den ena har fått hela överläppen uppfläkt! Olägligt nog skedde detta dagen innan vi planerat att åka på semester så jag fick dela på buren och låta dom vara ensamma medan dom sköttes av djurvakt. Såren läkte tack och lov fint men nu när jag kom hem och skulle testa att introducera dom igen (på neutral mark) började dom resa ragg, hacka tänder och jaga varandra med en gång. Lät det inte gå längre så jag skilde dom åt igen. Vad tycker ni jag ska göra? Hur ser mina chanser ut att få dom att komma överens? Jag ska så klart försöka igen dom närmaste dagarna, men om det inte sker några framsteg..? Och vågar jag över huvud taget låta dom bo ihop om dom nu accepterar varandra? Jag är inte intresserad av att skaffa fler degusar och ha två skilda flockar men vill heller inte att dom ska behöva leva ensamma så klart… :(

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
smurfan-13
7/31/16, 6:14 PM
#1

Jag skulle nog sära på dem ordentligt ett tag. Ha dem i olika rum,s å de får chans att sakna varandr lite. Sen skulle jag göra en riktigt försiktig långsam introduktion igen. De har uppenbarligen blivit rejält osams och förlorat förtroendet för varandra och det kan vara knepigare att bygga upp än att skapa nya relationer. Dock skulle jag inte ge upp! Men ta det lugnt! Ge det tid! Och gör det ordentligt, så det inte blir mer slagsmål och tjaffs.

hhejlollo
7/31/16, 6:27 PM
#2

Sära på dom ett tag och börja senare om med introduceringen. Säger som Smurfan, ge inte upp! Dom behöver bara få förtroende till varandra igen! Introducera långsamt och backa hellre ett steg om det behövs så du inte får börja om från början :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

hhejlollo
8/14/16, 9:34 AM
#3

Hur går det?:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Upp till toppen
Annons: