Annons:
Etikettövrigt
Läst 1445 ggr
PetitePuma
2017-07-29 22:58

Degus=råttor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har en diskussion på nätet angående om degus är råttor eller inte! Men visst fan är de råttor?😄 De är ju släkt med marsvin och chinchillor, men en slags råtta är de väl ändå?

Annons:
Kirnzy
2017-07-29 23:27
#1

Degus är degus.. Från Wikipedia "Degu (Octodon degus) är en gnagare i familjen buskråttor" "Buskråttorna fick sitt namn på grund av att de liknar råttor (Rattus) i utseendet, men de är inte närmare släkt med dessa. " Jag tror att dom är närmare släkt med marsvin för både marsvin och degus har samma underordning (piggsvinsartade gnagare) medans råttan har underordning musliknande gnagare.. och chinchillor är marsvinsartade gnagare så jag tror att det är närmare släkt med (och marsvinsliknande gnagar har underordning piggsvinsartade gnagare?) (jag vet, lite konstigt skrivet men det funkar..) Jag är inte direkt insatt så kan helt klart ha fel, men varför skulle en degu vara en råtta..? Hittar iallafall ingenting om att de skulle vara råttor..

hhejlollo
2017-07-30 08:13
#2

Degus är inte råttor nej. Går inte ens att jämföra med varann!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
2017-07-30 11:29
#3

Nej de är inte årttor och är inte särskilt nära släkt med dem heller. #1 redovisar kort lite systematik. Vet att det finns/funnits diskussion kring att de är ganska så nära harar/kaniner, men aldrig sett att de har något närmare släktskap m råttor/möss. Dock är det en sydamerikansk gnagare och närmare släkt m chillor, marsvin & capybaran mfl än råttor tex!

Upp till toppen
Annons: