Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 4452 ggr
MoaL
2011-03-20 02:51

Minimimått

Hej! :)
Vad tycker ni är lämpliga minimimått på en bur till två-tre degus?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
smurfan-13
2011-03-20 11:33
#1

Jag tycker nog att 0.5 kvm är ett lämpligt minsta mått för 2-3 degus. För tre är det ju nästan det som sägs i föreskrifterna & det tycker jag är ok om man har en bur som är högre än de fåniga 40 cm som gäller.  Men 0.3 kvm för två degus tycker jag är LITET!

När mina degus inte har ungar s har de 0.325 kvm/degu och en höjd på 100 cm. Det är ju dock ganska så stort och planen nu är ju att behålla några ungar så då kommer vi ner till bara 0.195 kvm/degu. Tusan vad litet det kändes när jag såg siffror på det… :/

UlrikaD
2011-03-20 15:21
#2

Jag har ju mina tre-gäng i en chillabur på 0.5m2. Och jag kan tycka att det känns lite litet emellanåt fastän jag utnyttjar hela höjden med trädgrenar att klättra på. Skulle nog gärna ha större burar till dem.

40cm i höjd är störtlöjligt, minst 1 m högt tycker jag allt.

Planen är väl att införskaffa voljärer till allihopa så man får det större.

MoaL
2011-03-20 15:40
#3

Jag håller med, 40 cm i höjd är sjukt litet. Degus som är så aktiva och klättriga måste ju få psykbryt med så lågt i tak. :S

Jag har en Ferplast Aria-voljär till mina tre tjejer. Bottenarean är ju inte direkt den största, men då är det rätt högt istället, och jag har aldrig varit med om ett djur som så snabbt och gärna flyger från botten till högst upp och om igen. De utnyttjar verkligen utrymmet i buren. :) Allra helst skulle jag vilja ha ett gigantiskt terrarium till damerna, men i nuläget får både jag och de nöja sig med sin bur. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Vosjes
2011-03-20 17:53
#4

Jag har min tjej i en bur som är 60x80x100 (djupxbred/långxhög) och den tycker jag är super liten för bara en degu.

Snart ska hon få flytta till en voljär för halvstora papegojor Glad

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

MoaL
2011-03-20 17:57
#5

#4 Då måste du posta bilder! :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Vosjes
2011-03-20 17:59
#6

Det ska jag!
Däremot funderar jag en hel del på inredning jag funderar på att antigen köpa ett levande eller hitta ett avhugget träd av något slag och ställa i antigen kruka (om det lever) eller spänna fast i mitten av buren.

Vad för träd ska jag hitta? Jag har ett persikoträd på balkongen som måste göra någon nytta men då det kommer frukter på det är det förmodligen alldeles för mycket frukt socker i fall hon börjar gnaga på frukten. Obestämd

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Annons:
MoaL
2011-03-20 18:07
#7

Persikoträd är väl inte bra att ge degus? Det är ju ett stenfruktsträd tänkte jag..

Annars borde väl grenar från exempelvis rönn och äppelträd funka? :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Vosjes
2011-03-20 18:10
#8

Jo det är precis det jag tänker jag också och sen om det kommer frukt blir det nog allt för mycket socker för henne.

Kanske ett mini äppelträd i kruka? Skrattande Annars får det i värsta fall bli vanliga grenar eller ett avhugget träd som jag spänner fast Obestämd

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

MoaL
2011-03-20 18:19
#9

Haha, hon lär demolera det stackars äppelträdet fort som attan. :P Men du kan ju testa, hon lär ju uppskatta det om inte annat. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

smurfan-13
2011-03-20 19:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag hade ett avsågat äppelträd i min bur länge. Hittar jag bara ett träd att såga ner så är planen att få in det i terrariet med.

Blir glad av att läsa att de flesta tycker degus skall ha betydligt större än vad som är mini enligt lagen. :) Därmot så känner jag mig tveksam till mkt högre än 100 cm, då jag sett degusar ramla ner från höga höjder och vet en som faktiskt inte klarade sig pga fallet. Men det kan man kanske inreda så säkert det går med.

Vosjes
2011-03-20 19:54
#11

Min degus syster dog av fallet från 100 cm. Stackarn bröt ryggen men så länge man har mjuk botten och ingen inredning där det är högt fungerar det annars får man bygga hela eller halva hyllor så att dom inte kan klättra på taket och ramla rakt ner utan så fallet blir max 40 cm. Det kommer vi göra i voljären

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

smurfan-13
2011-03-20 21:26
#12

#11 det sura är ju när de "studsar" på inredningen när de faller. :( Har sett vissa fall som ser riktigt läskiga ut då de typ studsat mit grenar o hyllor innan de slutligen faller i botten. Tack o lov har alla mina klarat sig, men en av ungarna jag sålt dog av en fallskada.

Vosjes
2011-03-21 01:11
#13

#12
Ja, det är riktigt läskigt och hemskt. Det värsta är ju att dom oftast inte dör av det utan plågas ihjäl.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Annons:
Annsan70
2016-12-22 12:21
#14

Vi tror att vår degu dog av ett fall. Vi har en papegojvoljär. Den är hög och vi har inredning med hus ochjul m.m på botten. Vi hittade honom död i går troligen på grund av en inre blödning orsakad av ett fall. Vå andra stackare är nu ensam och vi kommer att leta efter en kompis samt sätta in mer hyllor och säkrare inredning!

hhejlollo
2017-01-09 15:08
#15

#14 Man brukar säga MAX 30cm från högsta hyllan till botten, men jag brukar alltid ha en så dom kan mellanlanda på så att säga, ca 15-20 VM så dom inte kan skada sig!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Upp till toppen
Annons: