Annons:
Etikettbygga-skapa-eget
Läst 6485 ggr
MoaL
3/22/11, 11:10 AM

Leksaks-/Pysseltråd

Dela gärna med er av bilder på hemgjorda leksaker och pyssel som ni har gjort till era degus i den här tråden. Skrattande

Pyssla på! ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
UlrikaD
3/22/11, 1:35 PM
#1

Här hoppas jag se svar, minas favoritleksak verkar vara mitt hår.

Tomma kartonger är ju också kul förstås. Men sen har jag väl inte hitta någonting de tycker är särskilt intressant.

Vosjes
3/22/11, 4:15 PM
#2

#2
Jag brukar ha jätte fint hö, typ hår liknande och sedan bara stoppa in det i någon sorts kartong eller liknande så min tjej får leka runt i det.
Påminner lite om när hon försöker krypa in i mitt uppsatta hår… haha

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Kristina64
8/10/11, 3:45 PM
#3

Ok, här är mina små tips!Skrattande

Tomma te kartonger-Helt galna blir dom av glädje!!

Toa rulle med lite papper kvar och /eller istoppat papper innuti som får sticka ut…

Papp rör av olika tjocklek.

Olika längder/bredder sydda hängmattor.

Ja,det är väl det jag kommer på just nu

//Kristina

pehu
8/10/11, 5:18 PM
#4

Urdiskat pringlesrör med hö instoppat plus lite godis att leta upp

I deras lekhörna har jag byggt ett fort av kartonger som jag även har satt fast rör och grejer, det är ett rätt högt fort vilket de gillar. Brukar sitta där och spana ut genom fönstrerna ;)

Jag köpte en papegojlekas en gång, som var tänkt att man skulle fylla med nötter. Jag fyllde den med deras mat…men de funkade inte riktigt som jag tänkt då de hellre gnagde på leksaken än försöka få ut maten :P.

Hängmattor gjorda av gamla kläder, lakan etc. som jag spännar upp lite här och var.

Har försökt mig på att göra grävlådor men utan resultat. Testat med torv och spån…men tänkte jag skulle testa med sån där sandlådesand man kan köpa på plantagen!

Vill även testa att plantera kattgräs och ge degusarna, någon som gjort detta och kan tipsa om hur det uppskattas? Vad för blomgjord ska man isf använda?

Toapapper - det älskar mina degusar! Springer runt med det i munnen och boar med det

Pinnar uppsatta kors och tvärs i buren så de kan hoppa och klättra massa

Majskolvar, sådana där små som man kan köpa i djuraffären! Går även att poppa i mikron. Älskas av mina degusar! Dock ges detta väldigt sällan, max en gång i veckan!

Kommer inte på mer just nu :P
Rolig tråd, ser fram emot att läsa alla kommentarer då jag gärna vill ha lite inspiration!

pehu
10/1/11, 1:41 AM
#5

Men, kom igen nu! Mer inspiration önskas! ;)

Flubben
10/1/11, 10:36 AM
#6

Jag brukade hänga upp en "halvfull" toarulle i ett snöre som gick igenom hehe då sprang de omkring med det och mumifierade hela buren XD

Annons:
hhejlollo
1/12/12, 1:34 PM
#7

Ja brukar sticka egna hängmattor! Då får man ju välja själv hur stor den ska va och vilka färger^^ De finns broar med pinnar till smådjur som man hänger upp och såna brukar ja göra. De är bara fixa pinnar och vira ståltråd runt varje pinne, sen sätter du en kedja i varje ände och hänger upp! Pringles rör är utmärkta gångar och ja sätter dom även på väggarna vilket uppskattas!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

ähnchen
1/13/12, 7:14 PM
#8

Jag har klippt isär en gammal tröja och gjort tunnlar av ärmarna och en hängmatta av luvan. De brukar sova i ena ärmen. Fördelen är att dessa saker går att tvätta Glad

Sedan har de fått en labyrint ihopskruvat av obehandlat trä som de älskar att jaga varandra i.

Har försökt mig på en "flying saucer" av trä och kommit en bra bit på vägen men vridpunkten är mitt problem. Använder sådana konstiga metallföremal som egentligen är till för fönsterkarmar men de fastnar snabbt när det kommer sand emellan. Någon som har en bra idé?

Papper är alltid välkommen. Stoppar in det överallt i buren, har också gjort stora skepp och flygplan av det som killarna förstörde på nolltid… Så håller de på med att släpa det till ett ställe och bygga bo - bara att de inte är överens om var stället ska vara. Då tar de från varandras favoritställen till sina egna… Glad

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

PoizonBite
2/25/13, 9:14 PM
#9

Kan degusar ha tunnlar i träslaget pil? Här är ett exempel.

MoaL
2/26/13, 6:52 AM
#10

#9 Det är nog inga som helst problem. :) Ser väldigt intressant ut, men jag tvivlar på att den får vara i fred särskilt länge. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

PoizonBite
2/26/13, 8:26 AM
#11

Haha, man kan alltid försöka ;)

MoaL
2/26/13, 8:33 AM
#12

Haha, självklart. 😃 Den var faktiskt riktigt fin, och har du annat gnagmaterial till de små degklumparna så kaaanske de skonar tunneln. 😇 Jag håller tummarna för säkerhets skull. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

PoizonBite
2/26/13, 9:21 AM
#13

Två småttingar är ju på väg, så de känner jag inte än, men min Kurre är lite knasig när det gäller saker att gnaga på. Han älskar att gnaga i sitt älskade hjul och på sitt hus, men pinnarna jag lagt in för att han ska gaga på totaldissar han xp

Annons:
Casiopeia
3/9/13, 12:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#4

Jag planterade lite "levande föda" åt mina degusar, använde vanlig såjord ( blomjord funkar också) och strödde ut helt vete och alfalfafrön, vattnade och täckte med plast tills det började gro. När det fått lagom höjd fick pojkarna kalasa. Jag lät dom dock bara röja runt i det utanför buren, eftersom jag inte ville att de skulle få i sig för mycket jord eller ogrodda frön, eller sprätta runt jord i hela buren. Dessutom hade jag sått det i en plastlåda som jag inte ville dom skulle gnaga på (ett keramikfat hade ju funkat lika bra, fråga mig inte varför jag valde det) Mycket uppskattad leksak! :)

(sk. kattgräs är förresten ofta hela havrekorn, så köp en påse helt havre från t.ex. saltås istället, betydligt billigare kilopris ;) )

Annars har mina pojkar en stor kartong utanför buren som jag fyllt med hö och spån. Brukar krafsa ner några havregryn eller solrosfrön i, och så får dom gräva och leta.

Köpte en kattleksak som bestod av en gallerboll med en mus i, liknande denna: http://www.kattkompaniet.nu/mus-i-gallerboll-p-1261-c-215.aspx för en tia. Plockade ut musen och la istället i några stora runda chinchillapellets som dom tycker mycket om, men som dom inte brukar få som vardagsmat. De var precis i rätt storlek för att inte trilla ut genom gallren, men gick att pilla igenom med lagom mycket våld. Den knöt jag sedan fast i ett långt snöre som jag hängt upp i deras lekhage, och dom har väldigt roligt åt att att försöka komma åt pelletsen när den dinglar fram och tillbaka :)

Något som däremot inte funkade alls var en sån här kattleksak som jag köpte: http://www.redigera.info/coralle/nyshop/index.php?route=product/product&product_id=207 . Nog hade dom kunnat välta den och få ut innehållet den rätta vägen, men de föredrog att släpa runt den och försöka gnaga sig in genom plasten. Den åkte ut direkt.

En betydligt bättre gnagleksak gjorde jag av kulor i obehandlat trä som jag köpte på panduro. Typ dessa: http://www.pandurohobby.se/Katalog/50-Skapa-Dekorera/5060-Dekormaterial/506015-Tra/1/335630-Trakulor-30-mm-6-st . Jag mixade en liten pasta av soltrosfrön och lite sesamolja och pressade in i hålet med hjälp av en blompinne. Samtidigt blev kulan inoljad på utsidan. Det blir naturligtvis väldigt lite fett totalt sett, men kulan luktar och smakar väldigt intressant och är så klart oemotståndlig att gnaga på i timmar! 

Jag brukar även rulla in pellets och liknande i wellpapp, eller slå in små paket av tidningspapper som dom får jobba med att komma åt innehållet i.

Hängmattor har jag gjort av en billig fleecefilt som jag köpt på ÖB. Klipper i lagom bitar och sätter fast med ståltråd eller buntband. Bara att tvätta när den blir för sunkig, och man behöver inte oroa sig för att det ska tråda sig så dom kan skada sig.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

ähnchen
4/2/13, 9:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Så, idag har grabbarna fått sin egen hötransportbil 😃

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Casiopeia
4/7/13, 3:05 PM
#16

#15 vad fin! :)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

snailracern
7/13/13, 12:04 AM
#17

Mina älskar ju att borra in sig i kläderna när man har dom ute…helst in i nåt byxben om man sitter på golvet :)

Tänkte att man kunde sätta nån gammal (tvättad hehe) strumpa på en hushållsrulle? Borde inte va farligt för dom?

Så kan de borra/böka sig in där. Fler tips på tunnelbyggen? :)

SE*Cosmo's Chinchilla
2/23/15, 9:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Har en sån här som jag fäst i burgallret och fyller med hö. de älskar att göra hålor och bon i den, och jag upplever att det är fräscht längre då det inte sprids ut och blir nedkissat. Har även en "fågelholk" som jag fyllt med toapapper och hö.

SE*Cosmos Chinchilla
https://www.cosmoschinchilla.com/
CAS - Chinchilla Association Sweden

Upp till toppen
Annons: