Annons:
Etikettundersökningar
Läst 2359 ggr
Alwyn
2011-07-24 21:44

Marknadsundersökning

Jag kommer att starta ett företag som producerar djurartiklar och mer info om detta kommer senare.
Vill ni läsa mer nu om vad jag kommer att göra så kolla gärna på hemsidan www.moogles.se
Jag vore jätte tacksam om ni ville ta en stund till att svara på några frågor. Tycker ni att det är för personligt får ni gärna skicka svaren i ett Pm. Denna undersökning syftar till att kunna möta kundernas önskemål.

  1. Vad tycker din/dina Degusar om att göra?
  2. Vilka leksaker gillar de extra mycket?
  3. Vilka leksaker tycker de inte alls om?
  4. Vad tycker du är viktigt när du ska handla något till ditt djur? Gradera gärna vikten av olika faktorer, från 1=mest viktigt till 5=mindre viktigt.
  5. Finns det något varumärke eller någon leksakstyp du undviker medvetet vid inköp av djurartiklar, och i så fall varför?
  6. Skulle du kunna tänka dig att betala lite extra för en djurleksak om den är ekologiskt framställd eller producerad av naturvänliga material?
  7. Är du bekant med begreppet ”Miljöberikning” sedan innan?
  8. Vet du vad miljöberikning innebär i djursammanhang? Beskriv gärna din egen definition! (fuska nu inte genom att googla ;) )
  9. Om ”ja” på föregående fråga; tycker du att det finns ett behov av ett utökat sortiment av bra miljöberikningar för djur på marknaden?
  10. Är det som du tycker saknas till djur på marknaden idag?

Tusen tack för ditt svar!

Annons:
[saphirasmarsvin]
2011-08-17 15:01
#1

Jag har inte degus själv, men blir ändå eld och lågor över din affärsidé! Lycka till med ditt företag, jag kommer absolut att titta in på din hemsida lite då och då :)

Alwyn
2011-08-17 15:37
#2

#1 Tack! Glad Det går sakta men säkert frammåt med utvecklingen av produkter. Många har givit svar på undersökningen på andra sajter härinne. Tack till dem!

pehu
2011-08-17 15:53
#3

1. De gillar att undersöka en nyinredd bur eller ströva runt i lägenheten på upptäcksfärd. De gillar även att klättra och speciellt i mina hemmagjorda "fort" gjorda av olika stora kartonglådor som jag satt ihop med varandra (både på höjd och horisontellt), där jag även klippt upp lite öppningar och fönster samt satt fast rör och dylikt för att efterlikna deras naturliga underjordssystem. De gillar att springa i hjul och att leta efter godis/mat som jag strött på bottnen eller i en låda fylld med hö/spån.

2. Jag har haft svårt att hitta en leksak till mina degusar utöver sysselsättning i form av det jag beskriver ovan. Det kan bero på att de var vuxna när jag fick dem och inte lika "lekfulla". De uppskattar när man gömmer mat och inreder buren på nya och fantasifulla sätt speciellt om det innebär utmaningar för dem i form av att de måste hoppa för att ta sig någonstanns. Har dock precis införskaffat ungar men kan inte uttala mig om dem riktigt än förrän jag känner dem bättre! De gillar saker som plingar och låter iaf och att brottas runt i deras hängmattor jag spännt upp i buren :P. Rör och tunnlar av diverse slag gillar de också!

3. Här kan jag inte komma på något men det finns säkert nått. De vänjer sig ju efter ett tag vid en nyinredd bur och det blir rätt gammalt fort. De måste underhållas med nyheter rätt ofta för att man ska hålla dem på allerten och roade ;).

4. Jag förstår inte frågan riktigt….viktigt när det gäller berikning, eller viktigtvad gäller djuraffären jag köper från…eller viktigt vad gäller utbud? Vet inte hur jag ska svara tyvärr.

5.Jag undviker sådana där fröstänger och annat godis som djuraffärer gärna saluför till gnagare. De innehåller ofta feta fröer, socker, tillsatser osv. Även färgat trä osv försöker jag undvika.

6. Ja det skulle jag!

7. Jajamensan! Har läst  etologikurser på både grundläggande och avancerad nivå :).

8. Miljöberikning för mig innebär att man i en konstgjord miljö försöker ge djuren berikning som underlättar för dem att utföra högt motiverade naturliga beteenden. I en konstgjord miljö får djur inte samma utmaningar i livet som i naturen och därför är det nödvändigt att sysselsätta sina djur på ett sätt att det stimulerar dem att utföra naturliga beteenden (då pratar jag dock inte om att fly undan rovdjur eller beteenden som djur bara har behov av i specifika situationer, som att para sig när det finns en partner i närheten under parningssäsongen som också är naturliga beteenden men leder inte till frustration om de inte får utföra beteendena regelbundet).

9. Det tycker jag definitivt!

10. Något jag har haft svårt att hitta är lämpligt grävmaterial till degusar som de kan gräva gångar i. När jag frågar efter detta i djuraffärer hänvisas jag bara till chinchillasand eller halm/hö. Chinchilla sand går att gräva i men inte göra gångar i och halm/hö går att göra gångar i men inte gräva i på samma sätt. Något degusäkert material att gräva gångar i efterfrågar jag helt klart. Annars bohålor och hyllplan som går att koppla samman med rör och bilda ett gångsystem mellan olika våningar och mellan bohåla och upp på andra hyllplan. Hyllplanen får gärna vara gjorda i metall och med hål i (där man kan fästa rör i) utan skarpa kanter som man lätt kan fästa i gallerburar men även i hemmagjorda burar i trä för dem som har det. Burar anpassade efter degusar hade varit en bra sak, de flesta gallerburar har antingen en låg botten (fågelburar) som inte går att få en djup ströbädd i eller så är botten gjord i plast vilket de kan gnaga sig ur. Något man kan fästa i buren (typ nån platta) även vertikalt för att sektionera upp buren och därmed med hjälp av hyllor kunna skapa olika "rum" i buren. Detta tvingar även djuren till högre aktivitet då de måste klättra för att nå olika sektioner av buren. Jag ser att du gjort denna marknadsundersökning även för andra gnagare. Jag har skrivit en artikel om "optimalt" inhysningssystem för laboratorieråttor om du vill ha? Den är ju inte helt optimal till sällskapsråttor (eller labråttor heller för den delen) eftersom miljöer för labråttor måste vara standardiserad, dock kanske du kan få några idéer att hämta?

10. Tror jag besvarade denna frågan under #9 :P.

Ber om ursäkt för obearbetat och jobbig text men jag orkar inte formulera mig bättre just nu :P  Hoppas du förstår vad jag menar ändå! Och det finns säkert MASSOR mer att önska av utbudet men jag orkar inte skriva en hel uppsats ;). Andra får fylla i vad jag missat helt enkelt!

Alwyn
2011-08-17 20:40
#4

Tack tack!

Upp till toppen
Annons: