Annons:
Etikettutseende-varianter
Läst 5161 ggr
[Jessica_91]
2012-01-23 23:08

Uppfödare och färgvarianter

Nu kommer jag med ett par frågor till här Oskyldig Är som sagt ett tag kvar men är lite nyfiken, hoppas ni inte har något emot det!

1. Hur ser det ut med seriösa uppfödare av degus i Sverige för tillfället? Har svårt att hitta aktiva uppfödare. Och hur ser det ut med aveln? Med få uppfödare antar jag att det kan bli svårt att hitta obesläktade degus att avla på. Är det någon som importerar för att få in nytt blod i sådant fall?

2. Är det "bara" agouti, viltblå och vittecknat som finns i Sverige? Är det någon som håller på att ta in andra varianter?
Kan tillägga att färgen inte är viktig för min del, det är bara av ren nyfikenhet jag undrar. Trodde nämligen att de tre färgerna jag nämnt var de enda som fanns men läste på degutopia att det fanns ett litet gäng till.

Annons:
hhejlollo
2012-01-24 07:42
#1

Klart man ska fråga! De är ju bara bra att du förbereder dig! 1. De är väldigt få uppfödare av degus. Midgårds hade för ett tag sen men som ja uppfattat de ska hon tyvärr lägga ner sin uppfödning!:/ sen har du ju Estrellados men hon är väl inte jätteaktiv nu men. Athelas finns med men hon är heller inte aktiv då hon inte har en hona. Och så finns jag då, men ja har inte börjat fullt ut än:) Jag hämtar degus från olika städer i Sverige men har ännu inte hämtat in från Finland osv. Vet dock inte hur dom andra gör men dom ja ska hämta nu i helgen har en mamma från Holland. 2. I Sverige har vi agouti, viltblå och vittecknat. Andra färger så som svart och sandfärgat finns i tex Holland osv men sandfärgat är ofta väldigt inavlade tyvärr. Hoppas du fick någorlunda svar på dina frågor så hoppas ja att nån mer kan tillägga!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
2012-01-24 11:03
#2

Kan väl oxå svara, även om svaret blir väldigt snarlikt #1

1) seriösa uppfödare är tyvär långt ifrån vanligt i sverige. Dock kan man hitta på en del naturbruksgymnasium bla. Det mesta vittecknade kommer mer eller mindre från Tiny Toons (som nu är nerlagd), så vettigast är att avla vittecknat m obesläktat agouti ( o inte två vittecknade) om man inte har koll på hela släktskapet bakåt. Vet inte om nån importerar idag, men Tiny toons hade en del importer. Startar jag (Estrellados) upp igen är planen nog att ta in hanar från degutopia, men det ligger en bit in i framtiden om man säger så…

2) Det är inte så bara skall du veta ;) Med tanke på hur få uppfödare det är o m så få avelsdjur så skulle aveln vara omöjlig att hålla seriös m allt för många färger. Dessutom är jag inte säker på hur det faktiskt ser ut m dessa färger i europa heller. Jag har fått förfrågningar från tyskland på vittecknat då det inte verkar finnas nån uppfödare i tyskland som har det längre. Har även exporterat hane till finland just för att det inte gick att få tag på där då.

[Jessica_91]
2012-01-24 11:29
#3

#1 och #2, tack för era svar! Glad Vad jag förstått så är vitteckning ett dominant anlag (precis som det är hos gerbiler) så det bör väl inte vara allt för svårt att avla på vittecknat utan att inavla. Om det nu inte är väldigt svårt att få tag på obesläktade degus.

Hur ser efterfrågan ut på degus då? Har det något med det låga uppfödarantalet att göra?

hhejlollo
2012-01-24 11:43
#4

De är inte många som vet va degus är tyvärr. Just nu är de heller inte stor efterfrågan alls!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

SandraNoSekai
2012-01-24 12:03
#5

Funderar på att kanske bli uppfödare själv i framtiden men vet inget om hur man gör riktigt, kan man få tips/hjälp med sånt?

DESU!~Cool

hhejlollo
2012-01-24 12:17
#6

#5 självklart! Va vill du ha hjälp med? PMa mig!:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
smurfan-13
2012-01-24 13:01
#7

Det är riktigt svårt att hitta bra köpare till sina degusungar tyvärr. Jag har alltid haft kvar ungar en längre tid efter att de är flyttklara just av den anledningen.

Vittecknat är dominant ja, så bara man hittar en sund obesläktad partner är det skapligt lätt att inte behöva pyssla m inavel. Blått är ju däremot ressesivt och där är det ju inte alls ovanligt m inavel tyvärr. De vittecknade kommer ju till viss del från ganska så grov inavel med (dock långt bak i linjen nu)

hhejlollo
2012-01-24 13:04
#8

#7 vill även tillägga att alla viltblå inte är inavlade!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
2012-01-24 13:13
#9

#8 mer eller mindre är det de jo, då de kommer från samma  ursprung från början. Sen har jag inte koll på exakt var det uppstod, hur länge sen och hur det har avlats på dem för att undvika inaveln i den mån det går. Precis som de svenska vittecknade uppstod vid inavel/okontrollerad avel för dryga 10 år sen. De blå är ju dock importerade, så deras ursprun/inavel är svårare att säga nåt om.

[Jessica_91]
2012-01-24 13:14
#10

#7 Ah okej, det är ju lite synd Obestämd Vore ju kul om man kunde hälsa på någon degu uppfödare i närheten. Men jag får se om jag hittar någon "vanlig" degu ägare sen när det väl börjar bli dags.

Kan det vara därför jag läst om många som haft aggressiva viltblå degus? Vet att en del (t.ex du Louise) har supergoa viltblå men vill minnas att jag läste en diskussion för något år sedan där flera hade negativa upplevelser med de viltblåas temperament.

hhejlollo
2012-01-24 13:18
#11

#10 precis. Viltblå ar ofta väldigt dåligt temperament, smurfan-13 hade ju en hona som tyvärr fick avlivas om ja inte minns helt fel? Båda mina är hur Goa som helst och har aldrig bitit nån, inte ens nafsat med flit, riktiga kelgossar men dock KAN ju va som helst hända och i framtiden vet man ju aldrig om nån av dom blir aggressiva men ja håller tummar och tår för att dom ska fortsätta som dom är nu!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
2012-01-24 13:24
#12

Japp min blåa hona var tyvärr av uselt temperament :( och jag tror att det var en bidragande orsak till att tiny toons la ner med, att temperamentet blev så dåligt då hon fick in det blåa.

hhejlollo
2012-01-24 13:26
#13

#12 väldigt tråkigt tycker ja!:( men visst va väl hon aggressiv även mot människor? Inte bara degus?

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
[Jessica_91]
2012-01-24 13:34
#14

#12 Nej vad tråkigt Rynkar på näsan

smurfan-13
2012-01-24 13:42
#15

#13 ja hon hade uruselt temp. :( Hon är den enda degun som verkligen bitit mig och var helt omöjlig att få tam. Det för mig är något som verkligen inte kännetecknar en degu!

Visst nu har jag ju en tös som är allt annat än tam, men det är mitt fel. Hon växte upp när vi var i stugan o degarna hade degusvakt som såg till att de hade mat o vatten. Och sen så kom lillhusse, så tiden har liksom aldrig funnits att försöka få henne tam. Dock bits hon inte ens om man tom måste tränga in henne i ett hörn (precis som en degu skall vara - stort sett omöjlig att få att bita)

hhejlollo
2012-01-24 13:48
#16

#15 ja har heller aldrig upplevt degus som aggressiva eller såna som bits! Ja har aldrig blivit biten med flit och dom är alltid så försiktiga mina småttingar för han man lite gröt på fingret så är dom så försiktiga så när dom tagit de mesta så slickar dom bort resten!^^ Ja tror inte en Degu blir aggressiv för att man inte håller på med den utan ja tror mer att den blir skyggare bara!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

pehu
2012-01-24 13:55
#17

När jag medicinerade Hedvig (som tyvärr dog) var jag tvungen att hålla fast henne och tvångsmata med medicin och vätska (något som ett bytesdjur som degu upplever som väldigt stressande). Inte ens då fick jag ens ett nafs, och hon var inte särskilt handtam!

smurfan-13
2012-01-24 13:59
#18

#17 precis så skall en degu vara tycker jag! Det skall vara halvt(helt) omöjligt att få dem att bita trots sån stor stress som att bli fasthållen även om du inte är handtam än.

Adrina
2012-01-27 19:36
#19

#1 Hur får man tag på uppfödare i utländerna? Min syster och jag hade tänkt att hämta lite nytt blod i Holland till påsk, vi både har stor kunskap inom språket eftersom vi har halva släkten där. Men vi har googlat & googlat men inte hittat någon enda uppfödarsida… Det finns ioförsig djuraffärer som säljer degus som jag sett andra gånger jag varit i holland, men man har ju inte lust & hälsa på varenda djuraffär… Hur gör du?

Midgårds
2012-01-27 21:12
#20

#1 Kan medela att jag inte ska lägga va min avel alls ;)

Troligen ska jag även ta in djur från tyskland/holland i vår men det blir till att se.

Annons:
hhejlollo
2012-01-27 21:17
#21

#20 ja tyckte ja läste de nånstans?!:o Men va roligt att du inte ska de! Cornelia hälsar^^

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Midgårds
2012-01-27 21:42
#22

#21 Jag skulle bara minska min gerbiluppfödning för jag hade över ca 40djur där ett tag.
Men fortsätter gör jag :)

Kul att höra, hur går det med de nya?

hhejlollo
2012-01-27 21:51
#23

Jo de går bra med lillan, hjälper ju bara till så hon är tyvärr inte min. Däremot får ja hem tre småttingar imorn! Bambi, ena honan, tror att hon är Cornelias mamma så hon hjälper henne och håller koll på henne, så sött!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Upp till toppen
Annons: