Annons:
Etikettbeteende-hantering
Läst 2919 ggr
hhejlollo
2013-01-07 20:23

Hur du får din degu tam

Hur du får din degu tam Har du precis fått hem en degu och vill att ni ska bli bästa kompisar? Då måste du börja med att få dens förtroende. Jag kommer berätta steg för steg om hur du ska bli bästa vän med din degu, men kom ihåg att ta det lugnt. Går du för fort fram kan du få gå tillbaka flera steg i processen! 1. Börja med att sätta in degun i sin bur. Låt den vara första dagen så den får lugna sig och få möjligheten att sätta sig till ro i sitt nya hem. 2. Sitt vid buren och prata med den så den lär känna din lukt. Du kan även lägga in en tröja i buren som du sovit med så den kär känna din lukt. Sitt och prata lungt med den så den förstår att du är snäll och inte vill den något illa. 3. Öppna burdörren och sitt/stå vid öppningen. Degun kommer bli nyfiken och kommer antagligen komma fram till dig, sätt handen i öppningen och håll den stilla. Ha gärna något gott i handen, det ökar chansen att den kommer fram. Stå stilla och prata med den. Fortsätt såhär i ett par dagar och när degun självmant börjar komma, ge något gott med ena handen medan den sitter i den andra. 4. När ni kommit så långt att degun hoppar upp i handen självmant, för handen sakta mot din kropp. Degun kommer med största sanolikhet hoppa upp och sätta sig på din axel eller krypa innanför tröjan! När du ska sätta tillbaka den i buren, för handen mot dörröppningen på buren och låt den skutta in själv. Den kommer då känna att det går att lita på dig. Tänk på att varje gång den gör något bra, ge belöning och prata lugnt med den. 5. Nu kommer säkert degun när den hör din röst. Försök att alltid prata med den så den känner sig lugn. Öppna burdörren och för fram handen igen och gör som i steg 4, men denna gång kan du gå en bit ifrån buren och sätta dig på ett lugnt ställe. Klappa och prata med den och ha gärna en godbit med dig. Gör likadant när du släpper in den, för fram handen till burdörren och låt den skutta in själv. 6. Vid det här laget borde ni fått varandras förtroende. Nu kan du börja minska ner på belöningen i godisform och berömma mer med rösten och genom att klappa den! Ha den gärna med dig när du gör saker, låt den vara innanför tröjan eller sitta på axeln så ska du se att ni kommer varann ännu närmare! Tänk på att ta det lugnt och inte ha någon brådska! Låt det ta den tid det tar, alla är individer och behöver olika lång tid på sig att vänja sig vid både dig och sin nya miljö. Var heller inte rädd att ta något steg tillbaka om det känns som degun inte är redo riktigt än för annars kan du få backa två steg eller mer. Det är så här jag gör med mina och alla mina är riktiga mammagrisar!;)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
Casiopeia
2013-01-07 21:43
#1

Väl skrivet!

Här är en bra instruktionsfilm som går igenom ungefär samma steg, som jag hittade :)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

hhejlollo
2013-01-07 21:47
#2

Tack! Har inte sett den videon:) Skrev precis så som jag lärt mig själv och gjort med alla mina!:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Casiopeia
2013-01-07 21:52
#3

Ja, det är ju kloka universalråd som fungerar, även på andra typer av djur.
Med små steg, lugn och tålamod kommer man långt!  :)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

hhejlollo
2013-01-07 22:08
#4

Precis! Alla mina är som galna när man kommer och SKA upp på en haha!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Roxie
2013-01-08 13:38
#5

Mina är också galna och sk ut när jag kommer. Men hur har ni gjort för att de inte ska vara rädda för nya människor?

// Sofia

hhejlollo
2013-01-08 13:55
#6

Det blir ju helt nytt när det kommer nån ny, när Johanna kommer hit (Midgårds) så kastar dom sig iväg haha men dom är duktigare nu än dom va förut när de gäller nya människor! Ju oftare dom får va med om de ju lättare blir de!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
hhejlollo
2016-02-27 09:03
#7

Puttar upp!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

ifoundnemo
2016-02-27 09:22
#8

Väl skrivet och bra tips! Det vi gör med gäster är att vi ber dem prata lugnt och ha lite godis i handen. Eftersom alla våra kommer till luckan när man öppnar och är godistokar så tar dem godiset direkt och sen inspekterar dem den nya handen :) Arnold som är mest framåt börjar klättra på gästen för han vill ut och springa x)

micki83
2016-02-27 11:37
#9

:) En sak jag skulle kunna tillägga. Hantera dina degus varje dag. Lyft på dem om de tillåter det, ge dem belöning för det.  Ju mer du hanterar dem, deso tamare kommer de att bli. Dock som du sa, så ska man dock inte ha för bråttom.

Jag brukar lyfta mina dagligen och ge dem snacks för att klättra upp i handen på mig.. vilket har resulterat i alla kommer när  jag kallar på dem och för det mest kan jag lyfta upp dem från golvet utan att de springer ifrån mig.

hhejlollo
2016-02-27 14:12
#10

Det är för mig viktigt att alla mina är vana vid allt runt om, tex hundar, katter, att människor kommer och går, jag har ju ofta blivande köpare hemma och då är det viktigt att dem kommer fram som vanligt och inte blir stressade! #9 Det är tycker jag är en självklarhet, att man håller på med dem ofta! Annars tappar dem tilliten till en! Mina kastar sig alltid på en när man kommer, ska ligga innanför tröjan, klättra på en mm. Sen kommer dem alltid ut och springer fritt i lägenheten dagligen och kommer när jag ropar på dem! Tycker inte man ska ge för mycket godis som belöning, enbart i början! Sen trappar man ner på det.

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Upp till toppen
Annons: