Annons:
Etikettberättelser
Läst 833 ggr
Emouse
2014-03-27 21:55

Deras första..

Tid hos mig har gått bra!🙂 

Jag fick hem mina snuttisar för två veckor sedan. Det är en av dom (Socco) som mest springer mest av sin tid i hjulet och emellan åt äter, dricker, badar och sover tillsammans med Sacha. Är Sacco understimulerad? eller tycker han det bara är kul att springa? De båda kommer till luckan när man kommer in i rummet och blir helsade på. Sacha kommer gärna upp och spejar på axeln och vill mycket gärna gå på burtaket (vilket jag försöker hindra henne ifrån, eftersom det är galler) men verkar inte vilja rymma eller nånting. Sacco vill inte komma upp eller nåt, bara springa i sitt hjul.

Nu, eftersom det är rätt dött här inne på DIF så tänker jag berätta om en gång, fylld med en gnutta panik och rädsla som uppkom i måndags..

Jag satte upp gallerdörren till köket och släppte ner dom på golvet. de sprang runt som vanligt. men efter en stund så såg jag att sacco hade kommit igenom gallret ut till vardagsrummet och hunden(!)  (insåg då att jag hade tagit fel galler) och springa ut till vardagsrummet. jag tog upp Sacha och la henne i buren. Jag fick panik. jag såg honom  ingenstans. Han som inte ens vill bli upp plockad. Jag gick sakta emot hunden och släpade in henne i ett annat rum och stängde dörren, tänkte inte ens på att han kanske var där inne. (Hunden skulle nog aldrig göra något mot honom, men han skulle kanske bli rädd för henne)

Jag stog helt stilla. jag sökte efter minsta rörelse. jag tittade överallt. Under soffan, bakom gardinerna och bakom tvbänken. Jag hade panik. 

Efter drygt tio minuter så såg jag en svans slinka in igenom gallret igen. 

Jag gick in och tog ett glasspaket (😂) och motade in honom i. jag lät han gå in i buren igen. Ni ska bara veta hur rädd jag var. Jag visste inte var katten va heller.

Tur som attan att han kom hem oskadd!

Om ni har tid och lust kan ni ju slänga in en egen rymmarberättelse! :)

Och gärna svara lite på min fråga om Saccos hjulspringning!🙂

Ja, jag undrar hur många av er som orkade läsa igenom hela texten! (inte ens jag orkar)😉

//En tjej som lärt sig kolla att det är rätt galler

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
ähnchen
2014-04-01 21:46
#1

Jag orkade! 🥳 Fast med några dagars fördröjning… 😉

Det kan mycket väl vara så att Socco fortfarande är ganska nervös efter flytten. De har ju inte bott så länge hos dig än. Min degu Krümel är lätt stressat och om det har hänt mycket med och omkring degusarna blir han också springgalen. Tror det är hans sätt att bli av med nervositeten. Eller så är Socco bara mycket aktiv. Han kommer nog lugna ner sig eller i alla fall komma ut oftare när han har bott in sig.

Jo, rymma kan de, snabba som de är. 😃 När jag och sambon körde hem från ett omplaceringshem där vi hade hämtat två degus och tom blivit varnade för utbrytarkungen, sa min sambo efter ca. 15 minuters bilfärd "Vad är det där vid dina fötter?!?" Då hade utbrytarkungen redan inspekterat halva bilen… Har var blixtsnabb och gick inte att få tag i där han sprang runt under säten. Man har ju dessutom rätt begränsad rörlighet i bilen och vi ville såklart inte öppna dörren. Efter ett tag var han klar med nedervåningen och klättrade upp i mitt knä där jag fick fast honom. Varken han eller hans bror finns tyvärr kvar i livet men han var den klokaste och mest orädda degun jag någonsin träffat. ❤️

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Emouse
2014-04-06 18:36
#2

Hahah, jadu 😉 Bilen är väl inte det bästa stället att försöka fånga en liten degu!😃

Jag tror inte det där med hjulet är något problem.. nu har de tydligen bytt plats. nu springer sacha som en idiot hela dagarna och sacco springer sådär ibland tillsammans med sacha😉 vilka knäppgökar😉

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Upp till toppen
Annons: