Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1581 ggr
hhejlollo
2/15/15, 9:39 AM

(X) Kristallens tar en paus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

* Varning* Känslig text.

Kristallens tar en paus från aveln ett tag nu på obestämd tid.  

I torsdags var jag och min syster till stallet för att natta hästarna, sen hem till mig som bor ca 1 minut från stallet för att natta smådjuren och katterna. Kollade så allt var släckt, spisen var av och så sladdarna som vanligt var utdragna, allt var som det brukade. Jag och hunden skulle sova hos föräldrarna som bor 5 minuter bort då jag skulle skjutsa syskonen till skolan på fredagen. På kvällen när jag lagt mig fick jag en känsla som inte går att beskriva..

På fredagen efter att jag skjutsat syskonen till skolan var jag hem. Som vanligt släppte jag ner Grace (hunden) på marken så hon får springa in då vi alltid möts av katterna i dörren, hennes bästa vänner. Denna gång var annorlunda. Grace sprang in, efter henne ser man fotspår från vart hon gått, det var som att gå in i en vägg, allt var svart. Överallt. Katterna som alltid kommer och kastar sig på en, kom inte. Jag skyndade mig in och såg min älskade katt Maja, död på sängen. Då förstod jag vad som hänt. 

Jag sprang upp i panik till grannen, jag bara skrek, tårarna rann. Vi sprang ner, jag kastade mig in i lägenheten, jag ville få ut Grace som i panik hade gömt sig under sängen och vägrade komma fram, då såg jag min katt Malwa, hon satt i sin bädd, blicken var tom och hon kunde knappt sitta rakt, men hon levde. Jag tog Grace och Malwa och satte i varsin transport och sprang in igen för att kolla smådjuren. Tikka, Plopp, Wendy och Peppe var döda. Carlton, Fia och Felicia levde men var väldigt dåliga. 

Mamma hade hunnit komma för att hämta alla djur som levde och kastade sig iväg till veterinären medan jag, skrikande med tårarna längs kinderna försökte förstå vad som hade hänt. 

Polis, brandkår och ambulans var snabbt på plats. Efter en stund när brandmännen vart inne kom dom ut med mina älskade djur, tillsammans på en filt i en låda. Dom hade bäddat om dom. Jag föll ihop på marken i regnet och då visste jag inte om jag skulle orka mer. Polis och brandkår berättade att katterna, på något sätt fått igång en platta på spisen, runt 23 på kvällen. Runt samma tid jag fick den där känslan av att något var fel.

När alla utom grannarna hade åkt fick jag akut skjuts in till veterinären där min mamma och min morfar väntade. Jag fick prata med veterinären så fort jag kom dit, deguna mådde någorlunda bra och hade legat med syrgas. Att dom hade vart längst ner i buren när detta hände är anledningen till att dom klarade sig. Carlton var den som mådde sämst men veterinären ville ge honom en chans då det mesta var chock. Dom tvättades rent och ögonen rengjordes, sen låg dom med syrgas ett par timmar till. 

Veterinären berättade att Malwa, min fina katt, inte kommer klara sig. Hon hade så svårt med andningen och även om hon andades bättre pga syrgasen trodde hon att det var värre imorgon. Jag föll ihop. Gråtandes och skrikandes. 

Efter en stund fick jag gå in till henne, där låg hon på ett bord, sköterskan höll om henne och fick syrgas. Jag klappade henne i pannan med tummarna, la pannan mot hennes, precis som hon älskar,  pratade med henne. Hon hade fått smärtlindring och sköterskan sa att hon inte hade ont. Fick ta henne i famnen, kramade henne hårt, pussade henne i pannan och pratade med henne när hon fick sprutan. Hela tiden försökte jag hålla mig lugn och prata med henne, jag ville inte att hon skulle vara orolig. Jag kände när hon tog sitt sista andetag. Där stog vi, jag, mamma, veterinären och sköterskan, tårarna föll på oss alla. 

Malwa begravdes tillsammans med sin mamma Maja, Wendy, Peppe, Tikka och Plopp. 

Maja: Min fina katt. Jag hittade henne under en bil på grannens uppfart. Hon jamade konstant. Jag tog in henne och kollade igenom henne, ingen öronmärkning, väldigt undernärd och full av inälvsparasiter. Var till polisen och veterinären, ingen ägare fanns så där och då blev hon min. Majsan, som hon kallades visade sig vara dräktig och jag sov bredvid henne varje natt i väntan på att dom skulle komma. Så en morgon, den 5 maj 2013, såg jag hur Maja gick omkring, jag ropade på henne men hon kom inte som hon alltid gör. När hon gick såg jag hur något såg konstigt ut där bak. Jag tog henne och la henne i sin bädd, det var en nos jag såg sticka ut. Första ungen gick bra, andra fick jag dra ut och tredje ungen var Malwa som jag fick avnavla. Maja var helt slut. Unge nummer två var död, moderkakan hade lossnat för tidigt så han fick inget syre, unge nummer ett hade extrem gomspalt och fick avlivas samma dag. Malwa mådde bra, skrek och åt värre än någonsin. Dagen efter började hon krysta igen, ungen kom åt fel håll och denna kunde jag inte dra ut själv. Iväg till veterinären i ilfart, där dom tillslut kunde dra ut den lille som tyvärr inte heller klarade sig. Maja fick vara kvar till på kvällen med dropp och senare fick jag hämta henne och Malwa. Hon fick smärtlindring och antibiotika ett par dagar tills hon var återställd. Sen karterades hon, och den magra katt jag sett henne som blev en katt med fint hull. Hon sov alltid vid en och ville ligga i famnen. Tillgiven och snäll, go och mysig. Världens finaste katt.

Malwa: Min fina lilla bebis växte så fort. Från en liten krabat som inte kunde gå eller se, till att bli en underbar tjej som älskar att mysa och utforska. Hon älskade att leka och mysa med Grace, precis som bästa kompisar. Hon skulle alltid ligga i famnen och älskade när man hade händerna runt hennes huvud och sakta klappade henne i pannan med tummarna, och att lägga pannan mot hennes var det bästa hon visste. Min fina älskling.

Tikka: En underbar tjej importerad från Tyskland. Social, snäll och tillgiven. Älskade att mysa och ligga innanför tröjan.

Plopp: Världens finaste Plopp. Kom till mig 2011 med sin syster då ägarna tröttnat på dom. Mer social och tillgiven degu finns inte. 

Wendy: Min lilla tjej, kom till mig som 4 veckor gammal då Johanna vart i Holland och sett henne där. Stödmatades och fick bo med Bambi som blev hennes mamma. Växte upp till en underbar individ som älskade att mysa.

Peppe: Min underbara kille från Tyskland. Så underbart snäll och social. Kastade sig alltid på en när man kom och ville mysa.

Sov gott mina fina, älskade djur. Ni finns alltid kvar. Jag älskar er mest över allt annat på jorden❤️

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
ChrisO
2/15/15, 9:47 AM
#1

Vill verkligen inte låta okänslig. men brann huset ner?!  :O beklagar verkligen oavsett. lät som en sjukt hemsk natt :(

hhejlollo
2/15/15, 9:52 AM
#2

Lägenheten är helt utbränd men går att åtgärda. Dock är alla mina saker borta, mina kläder, möbler, mitt liv: mina djur! Jag vet inte hur jag ska klara mig utan mina djur! Jag bara gråter.

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

ChrisO
2/15/15, 9:53 AM
#3

Dog alla djur? Kan inte föreställa mig känslan faktiskt men jag hoppas verkligen så att allt ordnar sig:/

lollynonna
2/15/15, 9:56 AM
#4

Åh nej så tråkigt! Beklagar verkligen😢 Hoppas att det blir bättre🌺❤️❤️

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

thenewbreed
2/15/15, 3:03 PM
#5

Åh nej. Jag beklagar så hemskt mycket. Säg till om jag kan hjälpa dig med något eller om du behöver plats för djuren ett tag. <3

Medarbetare på bildredigering! :)

smurfan-13
2/15/15, 7:42 PM
#6

Åh fy! :(  Beklagar det djupaste! Gu så hemskt!

Annons:
hhejlollo
2/15/15, 8:53 PM
#7

Tack allihop, det betyder❤️

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

ki4ndeer
2/16/15, 8:59 AM
#8

Herregud! Jag  beklagar så mkt! Vet inte vad jag ska säga. Tänker på dig! Massa kramar!

ki4ndeer
2/16/15, 9:04 AM
#9

Om du har degushanar som behöver plats så hjälper jag till även om jag tror du helst vill ha dem nära dig just nu 🌺

hhejlollo
2/16/15, 10:45 AM
#10

Tack så mycket, det värmer🌺

Tyvärr somnade Carlton in inatt och Fia ligger inne för vård, jag hoppas innerligt att hon klarar sig min lilla tjej❤️

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

FannyM
2/16/15, 12:18 PM
#11

Vet knappt vad jag ska säga, vågar inte ens föreställa mig hur det måste ha känts. Är så ledsen för din skull och jag och pojkarna skickar dem varmaste tankar till dig, Fia och Felicia och håller alla tummar och tassar för Fia!

Surpan
2/16/15, 12:47 PM
#12

🌺

/Surpan

smurfan-13
2/16/15, 10:37 PM
#13

Så här dagen efter jag läste detta känner jag starkt att hela degus-sverige kommer sakna Kristallens uppfödning! Jag hoppas innerligt att Louise snart får tillbaks styrkan, orken och lusten att fortsätta med degusuppfödning!

Annons:
ChrisO
2/17/15, 7:03 AM
#14

Det hoppas jag och min sambo med:) vi vill definitivt köpa degusar av louise. Våra tankar går till dig och dina djur

hhejlollo
2/17/15, 8:52 AM
#15

Vad ni är gulliga allihop, ni anar inte hur mycket det betyder❤️

Jag kommer återuppta aveln men just nu kan jag inte säga exakt när. Just nu ligger all fokus på att få dom överlevande djuren samt mina andra djur att må bra, sen måste jag även hitta en ny lägenhet innan då jag för tillfället bor hemma hos föräldrarna igen och här finns det tyvärr ingen plats.

Men jag kommer tillbaka snart! Hade det inte vart för familj, vänner, djuren och er vet jag inte vart jag hade tagit vägen, så tack🌺

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

ChrisO
2/17/15, 8:54 AM
#16

Ingen brådska. Hoppas allt löser sig för dig iaf. Var det nån degus som överlevde?

hhejlollo
2/17/15, 8:57 AM
#17

Tre stycken överlevde men tyvärr somnade Carlton in natten till igår, och Fia kämpar inne hos veterinären. Felicia mår bra men ska in för ytterligare en undersökning imorgon bara för att vara på den säkra sidan!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

ChrisO
2/17/15, 8:58 AM
#18

Gud va tråkigt. Hoppas dom andra kämpar på då pch att det går hyfsat smärtfritt

hhejlollo
2/19/15, 9:11 AM
#19

Tyvärr klarade sig varken Fia eller Felicia trots vård. Sov gott mina fina tjejer❤️

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

[[tjattehonung]]
2/19/15, 10:42 AM
#20

Men ååh så hemskt! Beklagar verkligen 😢

Annons:
smurfan-13
2/19/15, 11:01 AM
#21

#19 men vad sorgligt. :(
Har du inga degusar kvar nu eller hade du degusar någon annanstans med?

hhejlollo
2/19/15, 11:36 AM
#22

#20 Tack så mycket!:(

#21 Jag har fyra kvar men en hona sitter ensam så jag måste skaffa sällskap till henne snarast. Sen hoppas jag att jag får en lägenhet snart så jag kan få igång mitt liv igen..

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
2/19/15, 3:25 PM
#23

#22 inte helt tomt då iaf <3

Sagolikt
2/21/15, 2:00 PM
#24

Vilken fruktansvärd historia! Stackars, stackars dig och djuren.

LillyAmanda
2/22/15, 2:49 PM
#25

Usch, vad hemskt..

MASSA styrkekramar!❤️

**//Amanda

ähnchen
2/22/15, 7:14 PM
#26

Åh, vad hemskt! Man blir helt matt av att läsa detta. Och då har man bara läst. Beklagar verkligen och skickar styrkekramar! 🌺

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Roonja
2/23/15, 11:59 AM
#27

åh nej, åh nej! 😭 Jag beklagar så mycket, kan inte ens förklara det med ord. Usch vilken upplevelse. Kan inte ens förstå hur du känner! Jag, Lily och Penny skickar massor av styrkekramar! ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: