Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 745 ggr
Devabriel
3/19/15, 8:50 AM

livslängd

Hej jag har precis börjat intressera mig för degus och har därför börjat läsa på för att se om det är ett djur för mig i framtiden, räkna med flera frågor😉. Nå det uppges väldigt olika livslängd som man kan förhoppningsvis kan räkna med. Vissa sidor beskriver 5-8 och andra lite andra siffror. Eftersom det ju inte finns någon samlad dödsstatistik än för hundaraser i Sverige så förstår jag att det kan vara mycket begärt för ett så ovanligt djur som degus. Nu äntligen till min fråga det har uppgetts lite olika extrema livslängden också som degus kommit upp till och några av dessa källor påstår att dessa höga livslängden uppmätts i naturen typ denna sids http://www.whichpets.com/degus/4546010166. Det brukar ju vara tvärtom ofta att högre livslängd uppmätts i fångenskap med några få undantag som catacea (valar) vilka ofta dör unga. Stämmer det att degus har uppmätts med högre livslängd i det vilda? Om det är så beror detta på dålig kost eller något annat så som inavel?

Annons:
smurfan-13
3/19/15, 11:54 AM
#1

Jag är skeptisk till att de kan leva 15 år vilt. Har nåt vagt minne om att jag läst att de flesta dör innan de ens är 1 år och ytterst få passerar 3 års ålder. Detta pga rovdjurstrycket på dem. Men nu hittar jag inte vart jag skulle ha läst det :P Degutopia brukar vara en bra sida som bygger på vetenskap. Med lite tur kan du hitta mer info där.

hhejlollo
3/19/15, 12:00 PM
#2

Säger som #1, 15 år i det fria kan inte stämma. Man brukar säga 3-4år i det vilda, den som levt upp till 15 har vart i fångenskap :) däremot är nog det mest vanliga att dom lever mellan 5-7år, allt beroende på var dom kommer ifrån! :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Devabriel
3/19/15, 1:33 PM
#3

Tack för tipset om degutopia ska kika vidare, tyckte det lätt som en väldig skillnad.

Upp till toppen
Annons: