Annons:
Etikettutseende-varianter
Läst 581 ggr
PoizonBite
2015-04-03 12:35

Ändrad färgteckning

Två av mina degusar har börjat ändra färgteckning. De är agouti, med en lite varmare brun nyans. Framförallt på en av dem kan en se att han på vissa ställen börjat få en mer kall nyans av brun, som om han börjar bli gråhårig. Han är dock bara 2 år gammal. Vad beror denna färgändring på?

Annons:
hhejlollo
2015-04-03 12:41
#1

Har du någon bild?

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
2015-04-03 13:00
#2

Det kan ju ha o göra m fällning och generellt pälsbyte? Draken här hemma har fällt ut massor iår och ser ut att ha bytt färg bitvis. Tror dock att det kommer gå tillbaks till vanligt så fort hon börjar sätta päls igen.

Annars så finns det de degusarna som får vita områden m åldern. Vet de som rapporterat de i linjer där en tidigare inte sett vittecknat ens. Min Phlox (som hade en liten vit stjärn) fick m åldern ett vitt fält på ena sidan av buken. Hon dog dock ganska så ung efter komplikationer vid en dräktighet, så vet inte hur mkt vitare hon hade blivit. Gnejs tycks ha ljusnat m åren oxå om jag tittar och jämför m gamla bilder.

ähnchen
2015-04-03 16:14
#3

Tror också att det kan ha att göra med fällning. Finns nya färgen på ställen där de brukar klia sig och kanske med en mörkare linje mellan gamla och nya färgen? Som #1 säger så skulle det underlätta med en bild 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

PoizonBite
2015-04-06 19:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Det lite mörkare ni ser på bild nr. 2 är en putsfläck. Håret håller på att växa ut ^^

Upp till toppen
Annons: