Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 835 ggr
Pigges mam
2015-04-14 09:33

Kastrering

Hej! Imorgon är det dags för stackars Putte att bli av med sina kulor. Jag undrar hur länge ni har väntat med att släppa ihop dem efteråt? 3-4 veckor sägs om kaniner. Har allt gått bra?

Annons:
smurfan-13
2015-04-14 12:14
#1

Då ska vi hålla tummarna för att det går bra. :)

Gnejs fick ju en ganska så envis infektion vid sin kastrering och gick på antibiotika i över en månad, så det var aldrig aktuellt att sätta ihop honom m brudarna tidigare än så. Annars hade jag nog satt ihop efter 3 veckor om allt såg bra ut och tagit risken m en ev till kull. Blir det väldigt mkt ridande/parande så kan en ju sära på dem igen och försöka efter nån vecka. Om en helst slipper en kull ;)

ähnchen
2015-04-14 20:39
#2

Håller tummarna!! ❤️

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Pigges mam
2015-04-16 20:36
#3

Kastreringen har gått bra. Putte har kommit igång med att äta lite men verkar ha väldigt ont. Ligger bara o trycker och det syns på ögonen. Enligt veterinären ska han inte ha mer smärtstillande än det han fick av dem igår. Har ni inte gett det till era heller? Blev tvungen att operera kaninen förra veckan så jag har till henne. Undrar om man kan ge några droppar till stackars Putte??

smurfan-13
2015-04-16 21:29
#4

Gnejs fick smärtstillande i en vecka tror jag. Inledningsvis fick han inte m sig det, emn var så smärtpåverkad dagen efter att vi åkte in m honom och då fick vi det. Är inte säkert att det funkar att ge det som kaninen får till honom eller att dosen/koncentrationen måste ändras, så hör m vetten först! Går ju att ringa till roslagstull och höra vad de säger oxå om du inte är nöjd m din veterinärs svar, så får du ett andra utlåtande + att roslagstull är ju erkänt duktiga m exotiska djur.

Pigges mam
2015-04-17 10:02
#5

Tack! Han ser inte lika lidande ut idag, men jag ska nog ringa dem ändå. Om jag kan ge det jag har hemma, så varför låta honom lida i onödan? Lilla Doris spanade efter honom hela dagen när han var hos veterinären. När han kom hem fick han vara i en annan låg bur och då såg hon inte honom. Nu är hon så nöjd igen när han sitter bredvid. (Med galler emellan) Hon är nog glad över att ha fått en vän efter alla år I ensamhet. Hon är väldigt kelen. Älskar att bli kliad, och om jag slutar så pratar hon med mig, som om hon ber om mer. Jättemysig liten tjej. Ligger utsträckt som en hund och sover ibland. Tänk vad glada de ska bli när jag tar bort gallret!

smurfan-13
2015-04-19 14:57
#6

Hur mår han nu?

Annons:
Pigges mam
2015-04-19 20:57
#7

Han mår bättre. Äter o har till och med sprungit i hjulet idag. Men det var nog för att impa på Doris för jag släppte in henne en stund. Men han har blivit jättemager! Ser helt insjunken ut vid sidorna. Såg att det har blött lite från såret men det ser rent o fint ut.

Upp till toppen
Annons: