Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 651 ggr
dumbell
2015-04-24 16:14

Kastreringserfarenhet?

Som rubriken lyder, är det någon som har erfarenhet av kastrering? Vet att desto mindre djuret är desto högre är risken att något går fel… 

Har två hanar tillsammans (bröder) som jag haft ett tag nu. Fick veta av den tidigare ägaren att dom börjat bråka förut och att ena fick operera hos veterinären men att dom lugnade ner sig senare.

Dom första månaderna gick bra och inga bråk var där (har flera hus åt dom och deras favvo är stort nog för båda, samt en jättestor matskål).
Men den senaste tiden så har den ena verkligen pickat på den andra och han får inte mycket egen tid 😕 Har inte kunnat ha dom lös i ett rum där honorna tidigare varit då den tuffare hanen hoppar på den andra och jag får gå in och avbryta. För en kväll sen kom droppen då den undergivna verkligen var upprörd över hur han höll på…

Jag tror inte att han kommer att kunna passa ihop med någon annan hane och jag tror att det bästa jag kan göra är att kastrera honom.. För visst blir dom lugnare då?
Tycker verkligen inte att stackarn ska behöva stå ut med detta och degus ska ju inte behöva vara ensamma

Några förslag?

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

Annons:
Pigges mam
2015-04-24 18:42
#1

Det är nog inte förstoppning som är problemet. Idag när jag tog ut honom fick jag grönt slem på mig. Det visade sig att det bara väller var ur ena såret! Ändå har jag kollat innan och tyckt att det ser fint ut. Så nu sitter vi på djursjukhuset och väntar o väntar… Kom för två timmar sedan och det är fortfarande inte vår tur. :(

Pigges mam
2015-04-24 18:43
#2

Oj, förlåt nu trodde jag att jag var inne på min tråd!

smurfan-13
2015-04-24 20:28
#3

Jag tror inte att en kastrering hjälper så det funkar mellan de du har tyvärr. Däremot så kan han ju då bo tillsammans m honor istället.

Vissa säger att en aldrig ska blanda okastrerade hanar tillsammans m kastrerade, medan andra säger att det kan funka. Dock skulle jag inte utgå från att det funkar som en åtgärd för att minska muck mellan två som redan känner varandra.

ähnchen
2015-04-24 22:57
#4

Kastrering hjälper inte för att lugna dem tyvärr. Hur gamla är dem? Det kan bli en del bråk under "tonåren" som sedan lugnar ner sig men det kan vara en process att sätta ihop dem flera gånger om tills de mognat…

Vad jag har hört kan man inte ha hanar och honor i samma rum då hanarna kan börja slåss om honorna. Har dock ingen erfarenhet av detta. Tänkte i det sammanhanget att det kanske är problemet när du har dem lösa i samma rum som du skrev. Det kanske luktar hona där?

Hoppas det löser sig! Lycka till!

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

dumbell
2015-04-26 13:21
#5

Dom är ca 3 år gamla som jag förstod. 

Deras mamma är ju Ninja och pappa Apollo, tror någon här på sajten har dom.

Okej det visste jag inte om, ska testa flytta dem till ett annat rum. Men som jag förstått så bråkade de även innan jag tog dom då det inte var honor runt (då blev det veterinären en gång to.m.)

Om flytten till ett annat rum inte hjälper hur bör jag göra då? Kastrera den aggressive och flytta han till honorna samt skaffa ny vän åt den andra? Tror som sagt inte att den aggressive (Pistage) kommer att kunna gå ihop med någon annan då han är väldigt bestämd och inte så snäll, förutom om han kastreras och är med honor och dom får ju inte vara ensamma… känner mig hemskt kluven 😕

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

ähnchen
2015-04-27 07:58
#6

Hmm, med 3 år har de definitivt passerat tonåren. Och om de har bråkat allvarligt förut kan det mycket väl vara så att de inte är bästa matchen, även om det kan gå bra vissa stunder. Sedan kanske närvaron av honor förvärrar situationen…

Jag märker nu när jag har satt ihop Krümel med en ny kompis att jag har fått en helt annan degu. Krümel har varit väldigt lättstressat och uppstudsig förut och varje vinter fick jag göra en ny hopsättning då han ställt till med bråk. Nu är han betydligt lugnare och hans "attacker" mot Manni är mer bus och lek än allvar. De gillar varandra på riktigt så skillnaden är påtaglig.

Det kan ju vara en utväg att kastrera bråkstaken och sätta honom ihop med honorna samt skaffa ny kompis till den andre.  Mycket pyssel dock med att hitta ny kompis och lite riskfyllt med kastration som du kan läsa i några trådar här men kan vara värt det för bådas skull. Testa med andra rummet och se hur det funkar. Det kan ju ta ett tag tills dem lugnar ner sig nu när är uppe i varv.

Lycka till!!

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
dumbell
2015-05-06 14:32
#7

Håller snart på att bli galen 😭 Är det jag som gör något fel? 
Har alltså flyttat ut buren sen ett tag tillbaka och gick rätt bra i början och jag började verkligen hoppas!

Men i typ 2-3 morgnar så har jag vaknat av högt IHHH-IIHH-IHH(kan inte visa någon bra ljudlänk just nu för vill inte starta dom igen.. dom är precis bredvid) av den underlägsna hanen och han kan hålla på sådär JÄTTELÄNGE i flera minuter om jag inte gör något. Så jag har försökt med allt! Ta upp honom, låta han gosa i knäet i en filt, ge honom gosak, låta honom vara i flick-rummet.. Och han blir ju tyst men när jag lägger tillbaka honom i buren igen så börjar han igen….. blir snart galen. Jag har ju kollat på honom om han skriker pga sår men hittar inga sår så tror inte att det är det. Han är bara tyst om jag låter honom vara borta ifrån pistage då.. 🤔Eller om han är i flick-rummet i 2-3 timmar och sen sätter jag in honom igen.

Borde jag låta dom vara i varsin bur under nätterna?

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

ähnchen
2015-05-08 10:58
#8

Nej, det är inte du som gör något fel, att döma av det du skriver. :)

Att han piper sådär kan hänga ihop med själva flytten.

Det viktigaste är att du säkerställer att de inte bråkar med varandra.

Är det bara pip som händer är det otroligt enerverande men inte farligt. Då det upphör när du sysselsätter honom tyder på att han inte heller har ont. Sover du i samma rum?

Jag har ett exemplar som har fått sådana pip-attacker när han flyttade in hos oss och även senare när buren bytte plats. Sedan kunde det fortsätta även när han åt hö, som en hicka. Efter ett tag slutade han med det. Det har återkommit i mindre utsträckning då och då och gått över igen. Även han var/är underlägsen men får perioder när han ifrågasätter ledarskapet på ett väldigt trotsigt sätt. Han vet nog mycket väl att han inte kommer vinna någon gång…

Mitt tips är att låta honom komma över det själv. Låt honom sitta kvar i buren och pipa. Just nu lär han sig att det händer något roligt när han piper. Då kommer han fortsätta med det. Inser han att inget händer, kommer han sluta förr eller senare. Köp hörselskydd 😉

Men som sagt, var väldigt säker på att det inte är bråk eller oändliga förföljningsjakter som orsaker pipandet. Sover de två i en hög, dvs. finns det tider då de kommer överens?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

dumbell
2015-05-08 13:24
#9

Jo pipandet är hemskt enerverande och kan pågå så hemskt länge 😕 Men det är alltså mer eller mindre vanligt för deguägare? trodde att det var jag som gjorde något fel.. 
Dom ligger på "hög" som vanligt med underlägsna pecan underst men tycker så synd om han för han verkar så obekväm. Tänkte ett tag att det kan vara pga klorna (får själv massa rivsår av pistage..) så försökte ju höra hur man kunde göra med det.. gav dom stenar i buren och så men klorna verkar lika vassa. Tror du att det kan vara därför han är upprörd? 

Det har ju som sagt hänt att de bråkat förut men jag har inte märkt av något längre. Jag sover i samma rum som dom och pipandet har oftast börjat efter mitt alarm ringt på morgonen, det är alltid den undergivna som piper… Med tanke på att det är just då jag vaknat vet jag inte om jag missat ett bråk eller om han är upprörd över alarmet? Kan ju som inte låta det vara heller då sambon bli galen som börjar jobba flera timmar efter mig 🤔

Så dom verkar ju ändå uppskatta varann.. Bör jag bara ignorera pipandet då?

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

ähnchen
2015-05-08 21:37
#10

Jag tror inte att klorna har med det att göra. Degusarnas päls är tjock och den andre går ju inte på sin kompis utan ligger, där mjuka kroppsdelar som mage etc utgör mycket större ytor som tar upp stora delen av hans vikt - om du förstår vad jag menar. 

Degusars klor är alltid vassa. Går inte att göra så mycket åt det. 

En av mina degus som alltid låg underst fick ibland ont om luft när huvudet var begravt under de två andra. Man hörde då små ljud från honom i takt med andningen. Om jag gick fram för att "väcka" honom och rädda honom från att kvävas kunde han kika fram för att i nästa sekund begrava sitt huvud på nytt under högen… De har det nog rätt så bra längst ner i alla fall, mysigt och varmt. 🙂

Verkar som om han skräms av din alarm då. Den är ju okänd för honom som inte har bott i samma rum förut. Dessutom är alla dina rörelser du gör under natten nya för honom. Ge honom lite tid att vänja sig, så kommer det lösa sig med pipandet.

Du kanske kan ge din sambo hörselskydd i present då 😉

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

dumbell
2015-05-09 12:31
#11

Inte tänkt på det :/ Du har nog rätt, jag tenderar att överreagera ibland, känns så hemskt ifall han är där mot sin vilja och mår dåligt och så gör man inget..

Haha aw.. vilken söt. Förstår att du blev orolig dock 😮 Antar att dom tycker vi är lika lustiga som vi tycker dom är.. 

Okej tack så mycket för tipset! Säkert bara han som utnyttjat att jag släpper ut han då han piper.. 
Jo jag får göra det :')

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

dumbell
2015-05-10 13:51
#12

Så.. mamma kom hit igår med en present 😊 En jättefin stor bur och gissa om jag blev glad? Nästan glädjetårar.
Så nu om det blir bråk eller så, så kan jag separera hanarna i olika burar bredvid varann tills pistage lugnat sig. Åh.. känns så bra nu, 

Vad tror ni? Är lite pyssel kvar att göra
i buren och vill sätta in fler hyllor men
annars känns det rätt bra. Tips?

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

Upp till toppen
Annons: