Annons:
Etikettavel
Läst 1499 ggr
Alwyn
2015-05-22 20:11

Söker samarbete med uppfödare

Att djur i fångenskap ofta far illa på grund av bristande kunskaper hos ägaren är tyvärr mycket vanligt. Det gäller så väl husdjur som djur i industrin och på djurparker. Jag planerar att starta en verksamhet i Knivsta 2016 med olika djurslag, där mycket fokus kommer att ligga på djurvälfärd.

Målet är att minska djurs lidande genom att sprida kunskap om olika arter till besökare. Fantastiska miljöer kommer att skapas där besökare får information om djuren samtidigt som de får komma dem nära och förhoppningsvis bli inspirerade av hur man kan forma en bra miljö för dem. Många tamdjur köps på annons eller i djuraffär och det är långt ifrån alla som får tillräckligt med information om hur de ska ta hand om sin nya kompis. Min erfarenhet säger att uppfödare ofta sitter på stor kunskap om sina djur, ibland kan de till och med mer om artens behov än många veterinärer. Jag vill  komma i kontakt med duktiga uppfödare av olika djurslag som är intresserade av att samarbeta. Är du uppfödare och vill bidra till att bra kunskap sprids till allmänheten? Tveka då inte att kontakta mig så berättar jag mer om hur ett samarbete skulle kunna se ut. Bor du i närliggande län (Uppsala/Stockholm) är det väldigt bra!

Vänliga hälsningar Sophia

Annons:
thenewbreed
2015-05-23 11:18
#1

Väldigt bra initiativ! 

Tyvärr finns inte så många uppfödare i Sverige men vad jag vet finns två stycken nära västerås? (rätta mig om jag har fel ni andra här på sajten)

Jag planerar att starta uppfödning nästa år och jag finns i Stockholm.

Medarbetare på bildredigering! :)

Alwyn
2015-05-23 13:41
#2

Toppen thenewbreed, då kanske vi kan höras om du är intresserad? Hoppas de andra två dyker upp här också :)

thenewbreed
2015-05-23 19:30
#3

Absolut, men jag tror det är bättre att du hör med de som varit uppfödare ett litet tag. De kan absolut mycket mer än mig när det kommer till avels-biten.

Medarbetare på bildredigering! :)

hhejlollo
2015-05-23 20:14
#4

Du får gärna maila mig på kristallens@hotmail.se och berätta mer! :) Jag har Kristallens Smådjursuppfödning i Västerås:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
2015-05-23 20:48
#5

Estrellado´s uppfödning ligger i Linköping ;) Förstår inte riktigt vad det är du vill ha hjälp med?

Är det en djurpark du tänkt öppna?

Alwyn
2015-06-01 14:14
#6

Lollo jättebra, då mailar jag dig :)

Hej igen Smurfan, okej då vet jag men eftersom det är så få uppfödare av Degus i Sverige vore det toppen om alla ville vara med :)

Jag skickar ett meddelande till dig och berättar lite mer.

Annons:
[haziza]2
2015-06-15 01:52
#7

jag har en sak säga som ej är så bra för degus men ni kan titta närmare på .. det är ej nyttigt med godis och sött men dom verkar gilla sånt. i mkt små mängder så man ej tar bort det helt och hållet. tyvärr har mina degus råkat fått smak för kaffe och socker och choklad.. så vill ej ha några tjafs problem eller bli anmäld då dom ej får det så ofta men dom gillar det så ni vet. typ kaffe. mkt svagt en skopa kaffe och 12 koppar vatten och lite mjölk samt lite socker… samt en bit chocklad . det brukar dock avta kanske bara var en nyfiken grej dom  hade för nu är det ej så intressant längre. förutom en bit chockad ibland. man  bör ju spraya munnen med lite vattensprayflaska ljummet vatten och torka av rent efteråt.  jag är ingen uppfödare och dom har nu tröttnat på det nu  men får det ibland och nosar lite och smakar lite och äter ej så mkt längre. jag antar dom har fått så mkt annat nu då utbudet är större i affärer så dom hellre väljer nyttig kost som torkade örter hö och degu mat .

hhejlollo
2015-06-15 09:19
#8

Jag hoppas innerligt att du driver!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

thenewbreed
2015-06-15 09:51
#9

Hjälp, det där är inte okej.

Medarbetare på bildredigering! :)

Alwyn
2015-06-15 12:44
#10

Funderar på om det handlar om ett troll.

Självklart ska inte detta uppmuntras, vilket kan vara direkt skadligt för djuret!

hhejlollo
2015-06-15 12:47
#11

Frågan är ju dock om det är troll, tror det var denna person som la upp bild och sökte en kompis till sin som satt med tidningspapper som underlag och verkade inte ha något alls att göra i buren! Hoppas innerligt att det inte är sant något av det!!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Alwyn
2015-06-15 14:54
#12

Ja, väldigt tragiskt 😕 jag såg att det var samma person och att denne även ber om att få hämta Degus gratis. Känns väldigt oseriöst det hela. 

Lollo var inte du intresserad av att hjälpa till med att sprida bra info om Degu? Jag har ett info-blad nu som jag tänkte be villiga samarbetande att fylla i och skicka tillbaka 🙂 men bara om du känner att du har tid? Fick du mitt mail?

hhejlollo
2015-06-15 16:10
#13

Ska svara på ditt mail! Har var fullt upp, är på väg hem nu så håll koll på mailen😃

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: