Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 1211 ggr
laiinadp
5/25/15, 6:22 PM

Foder/grenar

Hej!

Ska ta hand om två degus under sommaren nu som tillhör gymnasiet jag går på.

Jag vet hur man tar hand om djuren och vad dom behöver, men jag behöver veta lite extra grejer. 

Vilka trädsorter klarar degus av? Än så länge vet jag att rönn, ek och en är bra, och att björk är ok i små mängder (innehåller ju garvsyra). Men mer då? Klarar de av gran och tall (som det finns mycket av här) eller är det ett no-no?

Också, hur säkert är det att ge bär? Har både jordgubbar, blåbär och hallon som växer fritt i trädgården, men jag tänker på diabetesrisken. I vilka mängder bör man ge och hur ofta om det är okej?

Och sen det här med gräs/ogräs-sorter (maskrosor, bl.a.); hur bra klarar degusarna av det? 

Tack på förhand. 👍

Hjärta

Annons:
thenewbreed
5/25/15, 6:42 PM
#1

Jag skulle inte ge några bär överhuvudtaget. Jag skulle heller inte ge gran eller tall. 

Äppelgrenar ger jag till mina degus, även med blad på.  Gräs är viktigt att du vänjer in långsamt som man gör med hästar och kaniner. Mina får torkade maskrosblad och maskrosor och torkade örter som jag köper i djuraffären. 

Aldrig hört talas om att rönn, ek och en är okej att ge men någon annan här på sidan får väl fylla i informationen som jag själv saknar.

Medarbetare på bildredigering! :)

xdigger
5/26/15, 10:22 AM
#2

Ek innehåller stora mängder garvsyra, det ska du absolut inte ge dom! Ge endast grenar av fruktträd, tex äpple eller plommon. Ge inget som innehåller socker, såsom bär, frukt. Ge heller inte mycket mängd nötter, innehåller för mycket fett.

smurfan-13
5/26/15, 12:06 PM
#3

Jag ger inget barrträd/buskar, men använder furu till hyllor och inredning. Ek skulle jag verkligen undvika. Dels för den stora mängden garvsyra, men även för att det är ett värdefullt träd som borde få växa ostört. <3

Här hemma får degusarna frukträd & hassel främst, men de flesta lövträden serveras i mindre utsträckning (tex rönn & sälg).

Jag skulle inte ge några bär eller frukt alls. Däremot gräs, maskroser & kirskål serveras det mängder här (efter invänjning!).  Blommor av alla slag undviker jag då jag inte har koll på hur den söta nektaren påverkar degun, men jag vet många som ger blommor.

som #2 skriver så bör en även undvika nötter och feta fröer.

Upp till toppen
Annons: