Annons:
Etikettmat-och-vatten
Läst 728 ggr
JoannaLi
9/6/15, 7:54 PM

Uppsatsfrågor

Hejhej, nu är jag tillbaka här igen! Har fortfarande inga små djur, men vill fortfarande ha. (Jösses vad det gjorde ont i mig när det omplacerades två hanar alldeles nära där jag bor - eller bodde. Jag bor nu 130 mil därifrån.) 

Nu ska här i alla fall skrivas en uppsats om valfritt djur, där jag då naturligtvis valde degus. Tyvärr finns inte all information som jag behöver, så då tänkte jag att vilken bättre plats finns det att fråga än här. 

Hyfsat enkla frågor just nu: Hur ofta ska t.ex. grenar, pellets och grönsaker ges? 1 gång om dagen, eller någon gång i veckan? 

Hur mycket pellets och grönsaker ska de få (antingen per gång, dag eller vecka) - och ungefär hur mycket hö äter en degus om dagen? (Har förstått att de ska ha fri tillgång på hö :) )

Annons:
smurfan-13
9/6/15, 9:13 PM
#1

Det finns ju inget rätt eller fel svar på den typen av frågor.

Jag tycker att det alltid ska finnas grenar i buren, men nya/färska stoppar jag ju inte in dagligen, utan när det behövs eller jag får tillgång till lite extra. På våren när många äppelträd beskärs blir det betydligt fler och oftare nytt än på vintern då de nästan uteslutande får klara sig på gamla grenar (eftersom träden inte mår bra av att beskäras då).

Pellets ger jag som godis/belöning åt vuxna djur som inte behöver kraftfoder, medan unga, äldre, sjuka, växande kan få varje/varannan dag beroende på vad de behöver. Mängden beror ju oxå på behov, men räknar generellt 1 msk/degu & dag när jag ger.

Grönsaker & färskt ges ibland dagligen, ibland mer sällan. Allt bereoende på säsong och individernas behov. Grönt ser jag dock som en betydligt mer naturlig del i kosten än pellets/kraftfoder. Aldrig brytt mig om att väga/mäta upp utan grönsaker ges så det äts upp vid tillfället det serveras (rester plockas bort) och grönt (som gräs, löv etc) ges fri tillgång på så som m höet.

Snabb koll så ser ut som jag köper en 110 l säck m hö varannan månad ungefär till 5 vuxna degus. Då äts ju inte allt upp utan de har ju fri tillgång på fäscht hö och det som blir över boas med eller trampas ner i ströet.

micki83
9/8/15, 8:50 AM
#2

Jag följer degutopias foderinstruktioner. Fri tillgång till hö, färska grönsaker 1-2 ggr i veckan, torrfoder uppmätt 10 gram/ degu (mina äter inte mer än 8-9 så ger dem inte mer) per dag. http://www.degutopia.co.uk/degudiet.htm. Sen så får det lite riskaka (ekologisk utan salt och socker) som snacks.  Jag brukar oftast ge dem två olika sorters hö samtidigt, oftast timotejhö i höbollen de har, och sedan ängshö i toarullar (de gillar att dra ut höt därifrån).

Jag ger dem äppelkvistar att gnaga på, byter ut kvistarna när de skalat av all bark. De gillar att äta barken.

Upp till toppen
Annons: