Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 1116 ggr
micki83
2015-09-29 13:17

Arsenik i ris

Enligt degutopia så är puffat ris något man kan ge degus some snacks och jag har gett mina ekologisk riskaka (utan salt och socker, så bara puffat ris) i flera år… och nu läste jag att riskakor innehåller så pass höga halter arsenik att det kan vara farligt för barn (http://www.expressen.se/nyheter/livsmedelsverket-varnar-at-inte-riskakor/).  Jag har inte sett att mina degus skulle ha påverkats, men det känns väldigt otäckt.

Annons:
thenewbreed
2015-10-01 13:50
#1

Ja alltså, jag själv skulle inte ge ris i någon form överhuvudtaget eftersom det bara är tomma kalorier, (det puffade) samt väldigt mycket kolhydrater.

Men ärtflingor är ju annars ett alternativ som godis, det använder jag när jag tränar dem eller bara deras vanliga torrfoder som de får som tillägg till höet :)

Medarbetare på bildredigering! :)

micki83
2015-10-01 14:31
#2

Jag har tyckt att puffat ris är väldigt bra just därför att det inte innehåller nästan nånting, det är mest luft, så har fungerat väldigt bra som godis vid träning.  Ärflingor är bra, men har väldigt hög proteinhalt, så brukar inte ge mina ärtflingor utanöver deras vanliga mat särskilt ofta.

Upp till toppen
Annons: