Annons:
Etikettövrigt
Läst 976 ggr
Editha
2015-10-20 20:46

Vem tar hand om era degu när ni åker borta?

Hej! Jag har 3 degu flickor och det blir varje gång ganska problematiskt för att lösa problemet när jag åker utomlands. Inför varje resan upplever jag  oro om alt ska fixas som förväntas och min kompis ska ha tillräckligt med tid för att komma till mina flickor med mat. Jag har upptäckt på nättet att det finns sådana smådjurshotell och ett hotell finns även i staden där jag bor. Men jag vill fråga om någon av er redan har haft sådan erfarenhet för att lämna kära degu i en okänd miljö och att en helt okänd person tar hand om dem… Hur brukar era degu agera i så fall? Mår de  OK? Vad tycker ni om detta? Tack!

Annons:
hhejlollo
2015-10-20 21:06
#1

Jag får antingen hjälp av familjen som är deguvana eller av min mormor som även hon är deguvan. Jag skulle aldrig låta en kompis ta hand om mina degus. Jag har uppfödning så är väldigt mycket ansvar för den som hjälper till! Smådjurshotell skulle jag aldrig lämna till, känner mig inte tillräckligt säker på det. Har du en kompis som tar hand om dina tjejer när då åker iväg måste ni ju komma överens om när hon/han ska dit, och alla rutiner. Jag brukar ta emot djur när någon åker bort :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Editha
2015-10-20 21:23
#2

Tack, hhejlollo! Din uppfödning finns i Västerås, stämmer det?

Februarias
2015-10-20 21:44
#3

Jag har hjälp av familj. Mina pojkar är rätt känsliga och första gångerna jag åkte bort så slutade dom äta och var rädda.  Så fort jag kom hem började dom äta igen. Vi har gradvis presenterat in familjemedlemmar så att dom känner igen dom. De andra gångerna har det gått bättre men dom är fortfarande avvaktande o rädda men äter iaf .  Jag är väldigt noga med vem som hjälper till och att dom i sin tur är noga med att ge rätt mat och sällskap! Mina degupojkar o de andra djuren har tillsyn flera gånger om dagen när jag åker bort. Jag skulle dock inte kunna lämna mina degusar till ett smådjurshotell eller till någon jag inte känner eller känner att jag kan lita på.

smurfan-13
2015-10-20 21:53
#4

Jag har kompis eller familj som tar hand om dem utifrån en detaljerad lista m instruktioner. Skulle INTE lämna dem på sk pensionat. Främst pga smittskydd, men även för att de har större bur hemma & känner sig hemma här o ända nya/konstiga är att nån annan ser till dem.

hhejlollo
2015-10-20 22:02
#5

Det stämmer, jag finns i Västerås :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

micki83
2015-10-22 16:26
#6

Om jag bara ska bort för en natt eller max två så brukar jag ha en kompis å gå och kika till dem och ge dem mat.. ska jag vara borta längre än det så brukar jag be syrran bo hos mig. Mina är bortskämda med att få komma ut ur buren varje dag och jag litar bara på syrran än så länge att passa dem när de är utanför buren.

Jag skulle definitivt inte låta en främmande människa ta hand om dem, tycker redan det är jobbigt att gå till veterinären.

Annons:
[erika.tornlycke]
2015-10-28 16:06
#7

Vi är sällan borta men är vi borta över dagen (har ännu inte varit borta längre sen vi skaffade dem) så brukar min syster komma förbi :) även om våra är oerhört nyfikna och har lätt för nya människor (iaf här hemma) så hade inte jag heller lämnat dem till pensionat eller så. Vill känna och lita på personen/personerna som ska ta hand om våra djur, oavsett om det är våra degus eller hundar :)

Upp till toppen
Annons: