Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 1042 ggr
micki83
12/14/15, 2:06 PM

Vasst bröst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. 

Jag hade inte tänkt skriva om det här, men är nu nyfiken på om någon annan har sett något liknande. Min nu äldsta degu Luica som blev 5 i juli.. jag märkte för någon månad sedan att hennes bröstben står ut väldigt, är som en vass kant framtill. Man ser inte detta, utan man märker det bara om man känner på henne. Hon ser inte ut att ha något besvär av detta, hon äter och rör sig som vanligt. Möjligen har hon blivit aningen långsammare än hon var för ett år sedan, men 5 är ju redan gammal för en degu, så antar att det kommer med åldern. Eventuellt andas hon litet tyngre än de andra två..  vilket gör att jag väldigt ogärna vill ta henne till veterinären och söva ner henne. Eftersom hon inte ser ut att ha något besvär av utbuktningen, så tänkte jag främst bara hålla ett öga på henne.

Har någon annan haft något liknande?

Annons:
hhejlollo
12/14/15, 2:08 PM
#1

Låter som sternumskrok. Så länge hon inte mår dåligt är det inget du behöver oroa dig över :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

micki83
12/14/15, 2:16 PM
#2

:) ah. vad bra.

micki83
3/14/16, 9:43 AM
#3

Jag tog Luica till veterinären i torsdags pga av att hon hade lämnat maten orörd ett par dagar och jag var orolig. Jag nämnde hennes bröstben och veterinären sa att hennes ben känns helt normalt. Så jag frågade om det kan vara så att hon bara helt enkelt har förlorat bröstmusklerna med åldern, och veterinären sa ja.

Annars så hittade veterinären inga fel på henne så vi åkte hem med en påse critical care. Luica var också väldigt duktig hos veterinären, lugn och rätt så oberörd.

hhejlollo
3/14/16, 1:47 PM
#4

Skönt att det var bra! Sternumskrok är något som känns väldigt tydligt, bröstbenet sticker antingen inåt eller utåt väldigt mycket. Dessa ska absolut inte gå i avel :) Hade en omplacering med utåtstående sternumskrok, det är ingen fara med djuret men ska som sagt inte avlas på!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

dumbell
3/15/16, 12:39 AM
#5

Har faktiskt märkt nyligen att en av mina honor har utåtstickande bröstben. Mår väldigt bra annars; äter, dricker, rör ordentligt på sig osv. Syns inte heller men man känner det dock.

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

Alwyn
3/26/16, 8:00 AM
#6

Det vore intressant att veta varifrån era Degus med bröstbensdefekter kommer, om de kommer från samma ställe? Blir svårt dock för man vill inte "outa" uppfödare offentligt.

Annons:
hhejlollo
3/26/16, 8:48 AM
#7

#6 Skulle gärna vilja veta jag med, dock tror jag det handlar om omplaceringar som i sin tur kommer från djuraffär eller privatperson som tagit kull! :) Vill man får man gärna PMa och berätta, intressant just när man håller på med avel! :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
3/27/16, 10:14 PM
#8

Min gissning är nog snarare att det rör sig om äldre djur som tappar muskler kring bröstbenet än någon typ av missbildning nödvändigtvis.

hhejlollo
3/27/16, 10:37 PM
#9

Så kan det också vara, beror ju på hur länge degun haft det! Det framkom inte?

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Alwyn
3/28/16, 9:46 AM
#10

Det vore intressant att veta om det uppkommit på senare år hos alla degus där ägarna upptäcker detta, då är det säkert som #8 skriver. Om det däremot är medfött skulle jag tippa på Pectus carinatum, sk "duvbröst". Sternumkrok är det nog inte eftersom det då skulle ha bildat en krok. Jag hittar ingen info om att bröstkorgsdefekter skulle vara vanligt hos degus, eller ens förekomma.

hhejlollo
3/28/16, 10:09 AM
#11

Tror tyvärr inte många berättar för folk om det.. Sternumkrok visas ju ändå relativt tidigt, men sen tror jag det är okunskap också!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

micki83
3/28/16, 11:03 AM
#12

Jag har märkt att någon annan av mina skulle ha haft utstickande bröstben, men det kanske är samma sak som hos äldre människor.. vissa tappar alla sina muskler med åldern medan andra håller sig bättre i form. 

Luica springer väldig mycket, men hon har typ helt slutat klättra, så det kanske bara är så att hon inte använder sina bröstmuskler på samma sätt mer.

hhejlollo
3/28/16, 11:52 AM
#13

Då tror jag mer som Sofia skriver, att det är på grund av ålder. De tappar ju både muskler och hull när de blir äldre och då sticker det så klart ut lite mer! :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: