Annons:
Etikettbeteende-hantering
Läst 861 ggr
Jedni
2015-12-29 15:01

Råd om större grupp?

Till våren tänkte jag bygga ett större burskåp till mina degusar, med plats för massa skojigheter som gott om plats, stora grenar och en låda med torv att gräva i. Jag tänkte även kastrera mina två hannar så att de kan bo tillsammans med de fem honorna i samma bur.

Nu undrar jag, är det någon som har erfarenhet av att introducera och hålla så många degusar tilsamans? Är det något speciellt man bör tänka på?

Degusarna är:
Honor:
-Ninja (Mamma)
-Momo (Syster)
Barn:
- Bu
- Saffran
- Snövit (Yngst, och även nedsatt rörelse i bakben pga. fallolycka som liten)

Hannar:
- Jörgen (Pappa, super social och aktiv)
- Lakris (Asocial och nevöst lagd. Har lite svårt att umgås med andra degusar ): )

Bägge de äldre honorna har bot tillsammans med hannarna under en tid. Tacksam för tips och råd. Jag och pojkvännen skulle vara glada om vi kunde hålla alla i samma bur istället för separata (:

Annons:
hhejlollo
2015-12-29 15:13
#1

Jag haft haft stora grupper tillsammans :) min största fungerande hongrupp var 8st, hangrupp var 5 :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

micki83
2015-12-29 15:15
#2

Hej. Jag har ingen erfarenhet av saken, men tänkte… kommer de att ha utrymme att komma undan om det blir bråk? jag skulle se det som så att ju fler degus i samma bur, desto större är risken att de kommer att bråka om något, och då måste de ha utrymme att komma ifrån varann. Det kan också bli problem med hierarkin i gruppen om gruppen är för stor.

hhejlollo
2015-12-29 15:43
#3

Dom har sina roller i större grupper och jag har aldrig haft problem med stora grupper av något kön :) har enbart särat på dom för att sätta ihop nya avelspar, annars hade dom fått bo så! Tänk på att bottenytan ska vara Minst 0.15m2 per degu, så alltså 1.05m2 ska dina ha om du har alla i en grupp :) sen ska höjden vara så hög som möjligt :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
2015-12-29 18:18
#4

Det är inte säkert att kastrering av hanarna gör att de funkar tillsammans när de delar boende m honor.så

ähnchen
2015-12-29 19:02
#5

Var inne på samma tanke som #4. Att det kan funka med en hane och flera honor men kanske inte med två hanar i samma grupp då de kan börja bråka om honorna. Vore inte rikigt shysst att låta de gå igenom kastrering för att sedan inte kunna ha de ihop med honorna i alla fall. Men svårt att prova innan hur det kommer bli…  :-S

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

hhejlollo
2015-12-29 19:30
#6

Nej just att det är två hanar kan kanske försvåra det. Och som #5 säger kan det vara en risk att kastrera och utsätta dom för det om det sen inte funkar!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
Jedni
2016-01-04 18:10
#7

Ja, det är som sagt var svårt att prova innan (utan att få oändlig många fler degusar..), det är lite därför jag undrade om någon hade erfarenhet av det innan jag slutgiltligen bestämde mig för att utsätta härrarna för opperation.
Målet är ju att alla degusar skall vara lyckligast möjligt, och ifall de kan bo i en grupp kan jag maximera deras yta och tillgänglighetan av diverse lyxigare bekvämligheter.

Upp till toppen
Annons: