Annons:
Etikettatt-äga-degus
Läst 940 ggr
Sagituss
2/8/16, 1:44 PM

Skaffa degus, bur och semester

Hej! Min sista ökenråtta har tyvärr gått bort för 2 veckor sedan. Jag och familjen har länge funderat på att skaffa 2 degusar, vi har läst på en del och tycker de verkar vara helt underbara att ha o göra med! Men vi har lite frågor dock. Hur stor bur rekommenderar ni för 2? Vi vill helst köpa en då vi inte är så händiga. Minimumet tycker vi verkar vara jättelitet, men hur stora burar har ni till era? Och hur tycker ni att man ska bygga upp den sedan med leksaker, våningar osv? Sedan en annan fråga, min familj reser inte så ofta. Kan hända att vi blir iväg högst 3 veckor under sommaren och kanske lite små utflykter någon weekend. Vad ska man göra med degusarna då? Vi brukar lämna bort våra ökenråttor till släkten, men de har ju en ganska mindre och mer lätthanterlig bur att ta med till släkten. Kan man lämna in degusarna hos kanske Arken Zoo och låta de sköta om dem under tiden? Sedan så undrar vi också om ni föredrar honor eller hanar. Finns det några sjukdomar som T.ex endast hanar brukar få eller tvärtom? Hur är deras beteenden? Tacksam för svar!

Annons:
hhejlollo
2/8/16, 2:50 PM
#2

Gällande bur säger jag alltid ju större ju bättre. Minsta lagliga bottenyta är 0.3m2 för två degus. Jag har ombyggda garderober till mina och byter aldrig till något annat! Jag har en Savic Royal 95 Double till salu, samt två terrarium. Var bor ni? Jag tar emot djur över hela Sverige under somrarna när ägarna åker på semester. Dem får inte lämnas ensamma! Kika gärna in på min hemsida: www.kristallens.wix.com där kan du läsa arten. Jag har även omplaceringar inne som söker nya hem om det är av intresse! Köp aldrig djur från djuraffär, du vet aldrig vad du får! Samt lyssna aldrig på vad personalen på djuraffärer har att säga, dem har noll koll på arterna och jag får dagligen frågor av nya ägare som ifrågasätter deras råd!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

hhejlollo
2/8/16, 2:51 PM
#3

#1 Den är laglig för två men på tok för liten! Plasthyllorna bör bytas ut till trävillor samt att en träskiva behöver läggas i botten då det är galler vilket inte är bra för tassarna!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

hhejlollo
2/8/16, 2:55 PM
#4

Du får även gärna kika in DeguSidan som är en samlingssida där du hittar allt du behöver veta! Det mesta står dock på min hemsida också då båda sidorna är mina :) Gilla gärna Vi som älskar degus på iFokus också, där kan du dela bilder, ställa frågor eller bara delta i disskutioner!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Sagituss
2/8/16, 2:56 PM
#5

Vi bor i Malmö. Ska kolla in hemsidan, tack så mycket för tipset!

Annons:
Sagituss
2/8/16, 3:06 PM
#7

Tack för tipset om sidan, ska kika in på den också och läsa på lite mer! :)

hhejlollo
2/8/16, 3:23 PM
#8

Det är den buren jag har till salu för 2000:-. Den är laglig för 4 stycken. Maila mig om du har frågor eller är intresserad av omplaceringarna som finns inne :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Sagituss
2/8/16, 3:37 PM
#9

Okej, tack så mycket. Ska fundera på saken. Jag hittade en till bur som jag undrar om den är lämplig och om du vet vilken som är bäst o sämst: http://m.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/deguburar/382337

hhejlollo
2/8/16, 3:46 PM
#10

Savic helt klart! Perfect Maxi som du längtade är laglig för två, men återigen är det galler i botten samt plasthyllor.

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Sagituss
2/8/16, 3:51 PM
#11

Okej, hur kan man göra för att få bort plasten och gallret i botten? Kan man kanske köpa något trä som man kan ha där istället för gallret o plasten?

hhejlollo
2/8/16, 3:53 PM
#12

Jag skulle sätta in playwoodskiva i botten med korta skivor längs sidorna så man kan ha spån utan att allt hamnar utanför. Samt till hyllor då plast ej bör finnas i buren! Jag tycker dock Perfect Maxi bara är skit om jag ska vara ärlig!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Sagituss
2/8/16, 3:57 PM
#13

Okej, då får det nog bli den andra som är större. :) är det något plast i den eller något annat som jag måste tänka på innan jag bosätter degusarna där?

Annons:
hhejlollo
2/8/16, 3:58 PM
#14

Det är plats på bottnarna samt de två hyllor som medföljer med på botten täcker du ju med spån så då är det inga problem så länge dem inte kommer åt att gnaga :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Sagituss
2/8/16, 4:01 PM
#15

Perfekt! Tack för hjälpen! Om det nu skulle vara så att man var intresserad på att köpa samma bur som du säljer för 2000:-, hur ska man kontakta dig då och går det att lösa även om vi bor i Malmö? :)

Sagituss
2/8/16, 4:10 PM
#16

Vet du också om det finns uppfödare runt om i Skåne? :)

hhejlollo
2/8/16, 4:25 PM
#17

Kika på olika smådjurstransport sidor på tex Facebook, folk hjälper alltid till! Hittar du någon som kör från Västerås och till dig får du absolut köpa den! :) Vi är bara tre uppfödare i Sverige, en flyttar utomlands, den andra har lagt aveln på is och så är det jag, men mina verkar inte vilja ha ungar just nu ;) Dock har jag som sagt omplaceringshem och har för tillfället 5 omplaceringar inne samt en av mina till salu. Djuraffärer ska man absolut inte stödja genom att köpa där, de djuren har nästan alltid problem! Köp från uppfödare! Mina är alltid handtama, översociala och supergoa! Vid köp av mig ingår alltid stamtavla, övergångsfoder, visitkort, infoblad samt livstids support. Kontrakt skrivs vid köp!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Sagituss
2/8/16, 6:04 PM
#18

Tack! Låter perfekt! Ska prata med familjen :)

Upp till toppen
Annons: