Annons:
Etikettberättelser
Läst 1940 ggr
hhejlollo
2016-04-29 10:19

Er första degu

Tänkte vi kunde berätta hur vi kom på att vi ville ha just degus, och vad våra första hette!😃 Jag satt med min mor på hennes jobb och höll henne sällskap när hon jobbade natt, mamma började berätta om en art dom hade när hon jobbade på djuraffär när jag var liten, vilket var degu! Jag började genast söka och föll pladask när jag såg bilder på dom! Började söka runt efter uppfödare och hittade en privatperson i Borås (jag själv bor i Västerås). Då min moster bodde i Borås just då åkte jag ner och bodde hos henne och när jag skulle hem hämtade jag upp två små degus som skulle flytta med hem. Lillan och Bambi döptes dom till! Två agoutisystrar på ca 8 veckor, och DÄR föll jag helt och hållet! Jag kan säga att degus alltid kommer finnas i hemmet!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
hhejlollo
2016-04-29 10:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är Lillan, tyvärr dog hon för några år sedan i lunginflammation som vägrade ge med sig, men hon kommer alltid finnas kvar!❤️

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

hhejlollo
2016-04-29 10:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och här är Bambi! Denna lilla dam finns fortfarande kvar och är den degu som är allra trevligast mot andra degus! Hon tar emot alla nya med öppen famn och börjar genast tvätta nykomlingarna! Speciellt ungar älskar hon och hon skulle aldrig göra något ont mot någon! Bambi älskar att dra in oss i buren för att tex visa att hon ändrat om i boet!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
2016-04-29 17:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Mina första degus skaffade jag -97. De var syskonen Bea & Akilles (som dock var två hanar). Helt klart de tamaste och mest sociala degus jag har haft, men Akilles blev hastigt blind innan han var 6 mån och mådde så dåligt av det att han fick tas bort. Bea blev oxå blind, men det gick långsammare och hen tog det bättre.  Vid tre års ålder var Bea dock riktigt gammal, sliten och vi var tvungna att ta bort hen. Bortsett från ca 4 år i samband m att jag bodde i Spanien har jag haft degus konstant sen dess.
På bilden syns Bea som fostrade katten Veto hårt. ;) Veto fyller snart 17 år och visar fortfarande degusarna stor respekt :D

hhejlollo
2016-05-19 09:42
#4

Vad gulligt att katten fortfarande visar respekt för deguna! Var kom dina första ifrån?😃

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

mrsLadybug
2016-06-09 14:48
#5

Jag blev kär i degus när jag hjälpte till att frakta några från utlandet hem till Sverige (åt hhejlollo). Hade aldrig träffat på dem förut men föll verkligen pladask! 😍 Sedan dröjde det ganska precis ett år innan hhejlollo lät mig vara fodervärd åt två omplaceringspojkar som jag redan efter ett par dagar insåg att jag inte kunde lämna ifrån mig 😂 -Så jag adopterade dem! Och njuter varje dag av att degusarna är så spralliga och roliga, glada och trevliga ❤️

[Evaskeva]
2016-06-16 14:55
#6

Hej! Det började med att min ¨gubbe¨ är så väldigt pälsallergisk men vi köpte en hamster till dottern och det funkade bra så länge han inte rörde den.Men som alla vet så lever dom max 2 år.Vi kan ju inte ha några större pälsdjur så jag började leta på nätet och av en slump så såg jag en Degu som gosade med sin husse.Där föll jag/dottern  direkt! Men vi kunde ju bara köpa en eller ingen….tyvärr…

Annons:
Ninja&laisy
2016-10-06 15:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag var 9 år och tvingade in pappa i djuraffären i byn varje helg. Vet inte hur många veckor/månader. Men jag älskade att titta på degusarna och ägaren till affären lät mig ofta sitta inne hos dem i voljären och umgås med dem, de alla var väldigt sociala och spralliga. Jag var speciellt kär i en som hade tappat svansen, för han var mest kelen. Min pappa sa alltid nej när jag tittade på honom med bedjande ögon om att få ta med dem hem. Helt plötsligt när jag kom in med pappa på mitt traditionella besök märkte jag att det var ovanligt stilla i voljären, endast en liten ensam degu satt i ett hörn och såg så deprimerad ut. Jag gick in och satte mig och det var lilla killen utan svans som sprang fram till mig och la sig innanför tröjan på mig. Alla andra hade blivit sålda och ägaren berättade att ingen ville ha denna lill killen pga svansen. Helt plötsligt stod pappa där men en fågelbur och sa till mig att jag fick honom. Visst, det var en ensam degu, men han var verkligen aldrig ensam. Han följde till och med in på Maxi kikandes från pappas bröstficka. Vi lämnade alltid buren öppen så att han kunde gå precis som han ville. Jag döpte honom till Pipen, pga de små pipljuden han alltid gjorde när man kom hem från skolan. Pipen blev strax över sex år gammal. Jag har tusentals historier om honom och vad vi hittade på. Men någonstans måste man sluta. Jag bifogar ett tidningsurklipp från en utställning.

Vattnadal
2016-10-15 11:30
#8

Pipen, ställdes han ut på SGFs utställningar?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

emydam
2016-10-20 14:21
#9

Såg mina första par degusar på Arken Zoo. Och eftersom jag tidigare varit förälskad i chinchillor men bestämt mig för att inte skaffa dem på grund av lång livslängd (låter så hemskt!) och för att de är uppe på nätterna, funderade jag på degusar. Lång historia kort, köpte sedan Chip och Dip i augusti i år som omplaceringar av Louise och totalt älskar dem och alla deras rackartyg!

JustLittleMee
2016-11-05 15:12
#10

Jag fick min första Degu 1996 när jag var nästan 11år, hade läst mycket om dom i böcker osv - internet fanns inte så tillgängligt då - och hade tjatat lääänge på min mor som avskyr gnagare. Men så en dag åkte vi på en utflykt; landade i en djuraffär i Önnestad, tror jag de var. Väl där fick jag se livslevande Degusar - mor hade alltså gått med på att jag skulle få äga en sån skönhet! Ägaren talade om för mig då att familjen han hade på plats bestod av mor far och avkommor - ca 6st, och att detta var den första kullen till salu i Sverige/Skåne (vet dock inte om det stämmer till 100% men lycklig vart lilla jag!) Jag valde ut en mkt kelen och mysig hane som fick namnet Morafix, på den tiden fanns nog inte kunskapen som idag - att de helst ska vara två - men han har nog aldrig lidit av "ensamheten" då han följde med mig precis överallt - till affären, till kompisar, lekte i min säng, sprang lös och följde med mig vart jag än skulle! Han och vår dåvarande norska skogskatt Snövit var som ler och långhalm, han älskade att krypa in under hennes långa päls och sova under magen med ansiktet ut tittandes vid hennes bröstkorg! 😂 Han levde ett bra liv och var min absoluta bästa lilla skit - han gick bort endast 8 år gammal… Var idag till djuraffären och fick syn på en bur med nyinkommna Degu honor - där small jag pladask igen! Nog får det bli en MorafixJunior i familjen inom snar framtid! ❤

Saga85
2016-12-02 16:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Jag var inne i en djuraffär och stontanköpte en deguhona. Inte det bästa valet, och de första åren gjorde jag helt fel i kost och dylikt samt att inte ha en kompis till henne. Skaffade aldrig någon kompis till henne, men hon sprang runt fritt i mitt rum dygnet runt. Hade även med henne ofta när jag var ute. Hon blev 9 år och var det absolut mest keligaste husdjur jag haft.

Hon fick först namnet Mimini men kallades för Mini. Just för att hon var så liten till skillad från de marsvin jag hade när jag var barn.

amandatherese
2016-12-11 18:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#12

Lite bilder på mina två pojkar Max och Leo som tyvärr bara blev 2,5 år gamla men var riktigt roliga kamrater att ha :)
Skulle från början skaffa råtta från djurhuset vi hade på mitt naturbruksgymnasium men fastnade så för dessa små gosbollar istället att jag köpte två bröder ur samma kull, tanken har slagit mig att skaffa degus igen men det återstår att se. Har just nu hund och katt :)

Upp till toppen
Annons: