Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 622 ggr
PetitePuma
5/28/16, 11:03 AM

Jobbig situation :/

Hej! Min ena degu börjar bli riktigt fanatisk med att gnaga på buren, och igår när jag kom hem hade hon gnagt hål i plasten på buren och tagit sig ut i ackompanemang med sin syster. Det är väldigt jobbigt, de har en stor bur men lyckas ändå ta sig ut, och väl ute så tar de sönder sladdar osv :/ Till råga på allt har jag astma, som triggas när jag umgås med dem eller städar buren. De är fem år gamla ungefär, men har inte blivit lugnare med åren. Jag behöver en ny bur, eller omplacera dem :( Jag vill inte göra det, men de börjar bli stressigt för mig, och för dem med verkar det som. Bor även på två ställen, så varannan vecka blir de ganska ensamma (jag kommer självklart dit och ger dem ny mat och vatten, men inte varje dag). Någon som kan hjälpa mig?

Annons:
hhejlollo
5/28/16, 12:12 PM
#1

Vad har du för bur? Var kommer dom ifrån? Är dom tillräckligt sysselsatta? Jag har omolaceringshem i Västerås för degus och känner du att det inte alls funkar får du gärna kontakta mig! :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

PetitePuma
5/28/16, 12:38 PM
#2

En hög bur med olika plattformar de kan sitta på! Jag köpte dem på en djuraffär i Borås. Tror inte att de är det, men jag vet inte hur jag ska göra för att få dem sysselsatta i buren- de tröttnar på allt så fort..

hhejlollo
5/28/16, 12:50 PM
#3

Degus är djur som tröttnar fort och behöver därför variation så ofta det går så det kan absolut vara därför. Vräk på med inredning, låt dom jobba för maten (födosök tex), in med nya grenar och byt ofta, ha in ett stort hjul, finns massa sätt att sysselsätta dom på. Ha maten i toarullar så dom får kämpa för att få ut det, häng upp en oanvänd toarulle så kan dom kämpa med att få ner papperet etc. Gallerbitandet kan vara att dom är uttråkade om dom börjat med det nyligen, har dom hållt på sedan dom var små är det ett stereotypt beteende som kan bero på var dom kommer ifrån tex (om dom är från djuraffär, eller föräldrarna gjorde likadant)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

PetitePuma
5/28/16, 12:58 PM
#4

Tack för tips! Ska försöka få inredning och sånt billigt, det kostar ju skjortan på djuraffärer… :/

mrsLadybug
5/30/16, 10:12 AM
#5

Jag är absolut ingen expert på degus, men har märkt att mina gillar lite smalare grenar att klättra på. Då får de jobba som tusan för att hålla balansen och ibland ramlar de ned (obs, är ej så högt upp) och då skuttar de upp igen och kämpar vidare. Har hängt upp lite bjällror i grenen också, vilket de ibland gillar att putta till. I grenen kan man med fördel hänga grässtrån med mera för att stimulera lite extra.

Har i övrigt tjocka grenar också samt hyllor, men har låtit denna tunna gren vara kvar efter att de ätit upp barken då man märker att de gillar den.

hhejlollo
5/30/16, 11:44 AM
#6

Precis som #5 säger kan du även hänga gräs och örter i grenarna, då får dom verkligen jobba! Och även mina gillar tunna grenar att både sitta på och klättra på!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: