Annons:
Etikettköpes-säljes-omplaceras-transport
Läst 998 ggr
deedee
6/13/16, 11:51 PM

Blocket-annons, ensam hona :(

Har ni sett denna?

https://www.blocket.se/goteborg/Degus_hona_med_bur_67219617.htm?ca=15&w=3&last=1

Ensam hona :( Kan någon ta sig an henne?

Annons:
hhejlollo
6/14/16, 8:07 AM
#1

Det är henne jag gjort annons om här inne i ett annat inlägg, ägaren är medveten om läget och har eventuellt hittat ett nytt hem åt henne där en hona och hane finns så jag hoppas innerligt personen isåfall inte avlar på henne!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

micki83
6/14/16, 11:02 AM
#2

Jag börjar ha rätt många vid det här laget, men ska kolla med min man om vi kanske kan ta henne.

Finns det någon här som är på väg mot Göteborg och skulle kunna plocka upp henne?

hhejlollo
6/14/16, 2:39 PM
#3

Ja hon behöver verkligen en honkompis snarast!:( Kolla på djurtransport.ifokus samt diverse sidor på Facebook!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

micki83
6/15/16, 9:29 AM
#4

Har lagt upp en annons på djurtransport i fokus. Dock kan vi troligen köra dit och hämta henne.

hhejlollo
6/15/16, 1:12 PM
#5

#4 Vore ju toppen! Tror inte hon haft en kompis innan.. Åtminstone inte på länge! Uppdatera gärna hur det går :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

micki83
6/17/16, 11:32 AM
#6

Har inte fått något svar på min annons, och eftersom jag gärna skulle ta emot henne innan midsommaren, så kör vi dit och hämtar henne på söndag.

Annons:
micki83
6/19/16, 10:37 PM
#7

Så, lilla honan flyttade hem till mig idag. Hon verkar va snäll, men lite blyg.

Dock märkte jag några saker

- hon känns väldigt tunn/ mager. Har inte vägt henne än, så kan inte säga om hon är undervikt, men i handen kändes hon tunnare än hon borde va
- hon har plockat bort allt hår/ päls från höger fram och höger bakben. Hårplockning brukar vara att tecken på stress
- hon ser också ut att ha tunnare päls på främfre delen av kroppen än bakre.. vet inte om det är pga av hårfällning, eller om det också är ett stress symptom. 

Hon äter i alla fall bra och verkar vara nyfiken både på sin omgivning och de andra deguna.. så tror detta blir bra.

hhejlollo
6/19/16, 10:49 PM
#8

Vad skönt att hon fick komma till dig! Börja med att kolla så det är en hona! Gällande pälsen kan det mycket troligt vara stress eftersom hon setat ensam.. Men för att vara på säkra sidan skulle jag kolla så hon inte har parasiter eller svamp! Hade hon sand? För det kan också göra att dom putsar päls om dom inte har sand. Bra att hon äter! Ge henne Selective degu, det är det bästa, då ökar hon nog i vikt snart! Du får gärna göra en tråd om henne och uppdatera hur hon mår och hur det går!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

micki83
6/20/16, 12:01 AM
#9

:) jo, kollade genast att det är en hona. Måste fråga dem om hon haft tillgång till sand och vad hon fått att äta.

Jag har för tillfället Degu Nature, en half påse XtraVital Degu  och två stora påsar Versele-Laga Complete Chinchilla & Degu (vilket var ett dumt köp då de inte gillar den). Enligt Degutopias näringsanalys ska XtraVital Degu var bättre än Selective Degu (lägre protein och högre fiber). Stämmer det? Kan dock se om jag hittar Selective Degu nånstans.

:/ hoppas hon inte har svamp eller parasiter, då hon då troligen redan har smittat de andra. De har haft tillgång till transportburen. Kan man kolla sånt själv elleer behövs det en veterinär till det?

hhejlollo
6/20/16, 12:21 AM
#10

Personligen föredrar jag Selective degu alla dagar i veckan! Och det jag rekommenderar till alla deguägare. Du slipper dessutom blanda olika fodersorter! Alla butiker har eller kan ta in i 350g påsar, bor du nära Västerås säljer jag i 1,5kg påsar :) Parasiter kan du kolla själv men börja med att erbjuda en bra sand åt henne, se om pälsen blir finare, blir den inte det trots sand och kompisar behöver du kolla henne hos veterinär så hon inte har tex svamp! Det är ju tyvärr smittsamt så är det så har nog dina redan fått det men det märker du ju snart om så är fallet! Så håll utkik på dina också så dom inte tappar päls!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

micki83
6/20/16, 9:30 AM
#11

Frågade förra ägaren… hon har haft tillgång till sandbad, men de har gett henne kaninpellets (+ knäckebröd, gurka och morot) och så bodde hon i en kaninbur. Jag skulle kunna tänka mig att köpa ett par påsar selective av dig om du har.

hhejlollo
6/20/16, 9:53 AM
#12

Herregud.. Skönt att hon fick komma till dig där hon får rätt vård! Jag har beställt hem mer (förra beställningen var slut innan den kom) och får svar idag när det är hemma! PMa mig så ordnar vi det :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Upp till toppen
Annons: