Annons:
Etikettberättelser
Läst 955 ggr
micki83
6/21/16, 8:25 AM

Ensamma degun; uppföljningstråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Jag körde till Stenungsund och hämtade lilla ensamma degun i söndags.  Hon är halvtam som de skrev, hon är nyfiken och inte rädd för människor, men hon är en aning skygg och vill inte så gärna bli fångad. Dock får hon inte panik om man plockar upp henne (som en av mina allra skyggaste fick till en början). Jag har gett henne namnet Solana, som jag läste betydde solsken på spanska.

Det första jag såg när jag kikade på henne i söndags, var att hon inte mår eller har mått så bra. Hon är 188 gram (mina andra är 210-250 g), hon har plockat bort all päls från höger fram och höger bak ben och hon ser ut som om vårens hårfällning tagit slut på hälften. Främre delen av kroppen har tunn päls, medan bakre är tjockare. Hon har också förlorat svansspetsen. Förra ägaren sa att de gett henne kaninpellets, knäckebröd, gurka och morot. Hon bodde i en kaninbur med en kotte som sällskap.

Jag hoppas på att introducera henne till Luica, min gamling. Luica har bott ensam i sin bur i närmare ett år, för att de andra visat aggressivitet mot henne, och jag har inte velat stressa upp henne för mycket. Hon är rätt känslig.

Solana får nu bo åtminstone en vecka i övre delen av Luicas bur, och jag låter dem se och lukta på varann mellan gallren. Om de fortsätter vara snälla och positiva mot varann så släpper jag ut dem i badrummet tillsammans om en vecka eller två. 

Bilder:

1. Solana gillade hängmattan
2. Buren där de bor. Ni ser Solana i hängmattan högst upp, Luica nertill vid dörren
3. Här ser man framtassen
4. Svårt att ta bild när hon rör sig, men den nakna baktassen syns här
5. Här ser ni hur hon ser ut i pälsen.

Annons:
hhejlollo
6/22/16, 3:29 PM
#1

Vad roligt att du gjorde en tråd vi kan följa! Hon är jättesöt men kommer helt klart få det bättre hos dig! Blir roligt att se bilder!:D Håller tummar och tassar här hemma på att introduceringen går bra!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

micki83
6/23/16, 9:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Det har bara gått några dagar, så har inte så mycket att rapportera än.

"Lilla tjejen" är pigg, vänlig och nyfiken. På bara några dagar har hon lärt sig att det finns en chans att få något gott om man kommer fram till gallret (en ärtflinga eller två). Första dagen fick hon sitta i buren, men sen dess så får hon komma ut i lekrummet på kvällen så som de andra. Luica har suttit i transportburen  på golvet när Solana är ute, så att de kan hälsa på varann. Solana håller sig gärna nära både mig och Luica när hon fått komma ut, men är också intresserad av att undersöka rummet samt kika på de andra djuren. Hon är dock snabb på att springa undan om jag rör mig.. så en aning skygg. Hon är också väldigt vänlig, jag kan sticka in fingret i buren och hon tar i fingret med händerna/ tassarna. 

Just nu är jag mer rädd att Luica ska avvisa henne, än att Solana inte skulle gilla Luica.

micki83
6/23/16, 11:24 AM
#3

Och ja, jag tycker hon ser helt förjävlig ut, får se hur lång tid det tar för henne att bygga upp lite hull och för pälsen att växa ut.

smurfan-13
6/23/16, 11:55 AM
#4

Jag tycker det ser ut som hon överputsat sig på tassarna. :( Gissningsvis pga den mentala påfrestningen av att vara själv. Övriga pälsen gissar jag att hon inte har fällt klart. Att det ser ut så där kan ju bero på att hon helt enkelt inte mått helt bra, fått fel foder osv att hennes kropp inte orkat genomföra hela fällningen korrekt. Jag skulle inte oroa mig för just den biten iaf. Förhoppningsvis löser det sig m rätt kost och sällskap. Tassarna får ni kanske aldrig ordning på. :/ Sterotypa beteenden sitter hårt och är nästan omöjliga att bryta, så har det pågått tillräckligt länge är det nog kört. :( Hon mår inte nödvändigtsvis dåligt om hon fortsätter göra det, utan mådde dåligt då beteendet utvecklades. Idag handlar det snarare om en dålig vana och det kan utlösa mer stress om en försöker förhindra dem, då de helt enkelt är ett sätt för djuret att hantera stressen de utsatts för.

Viktmässigt, låt det ta tid! Alla degus är inte stora. Mynta & Draken (mor o dotter) har alltid haft en matchvikt under 200 gram. Degus kan skilja sig massor åt gällande vad de bör väga. Känns hon tunn och omusklad skulle jag ge fri tillgång på kraftfoder förutsatt att hon även äter höet! Viktigt är dock att hon inte ökar upp för snabbt i vikt heller, då det inte är nyttigt för kroppen.

All lycka till m henne! <3

dumbell
6/27/16, 1:14 AM
#5

Men stackars liten.. hade dom förra henne med en igelkotte?! 
Hoppas hon blir bättre snart <3 Hon är åtminstone hos rätt person :)

Har damerna som du hämtade från mig också varit aggressiva?

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

micki83
6/27/16, 9:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

:) inte en igelkott, utan en tallkotte. De sa att hon hade byggt bo i buren och bar runt på kotten. Jag var osäker på om tallkottar är ok för degus, så slängde den. På degutopia säger de "when in doubt, leave it out".

Jag hade tänkt introducera Luica till din grupp, och första gången de träffades så gick det rätt bra, förutom att Mami var lite för hårdhänt mot Luica. Dock andra gången började de slåss, och tre mot en känns inte rätt. Så för att introducera Luica till dem skulle jag behöva splitta dem. Och ja, de har visat aggressivitet mot henne sen dess, så lät introduktionerna vara en tid.

Annons:
hhejlollo
6/27/16, 9:06 AM
#7

Tall hör till barrväxter och alla barrväxter ska undvikas så bra att du kastade den! Det är hemskt att se bilderna på hennes päls, hoppas den växer ut snabbt! Men nu har hon det bra så låt allt gå i hennes takt!<3

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

micki83
6/27/16, 9:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Lilla tjejen, uppdatering 2.

Idag har jag tänkt låta Luica och Solana träffas i badrummet. Håller tummarna att det ska gå bra. Går allt bra idag så får de vara tillsamman också i morgon.. och därefter tänker jag prova låta dem vara tillsammans i lekrummet. De känner alla ett viss ägande av lekrummet, så om Luica accepterar Solana där, så kommer hon mycket troligt att acceptera henne i buren också.

Annars så mår hon bra.. hon äter väldigt bra, och hon lärde sig snabbt att komma när man prasslar med en påse. Hon till och med hoppade upp i knät på mig igår.

dumbell
6/27/16, 5:01 PM
#9

#6 
Oj… Hur länge hade hon egentligen haft det sådär? 😕 Stackars liten.. Tur hon fick det bra tillslut.

Jo, Mami har varit ganska observerande iofs.. men trodde inte hon skulle börja slåss sådär. Vad tråkigt :( Men hoppas dom två ensamma går bra ihop, känns ju som att dom bör det då båda lär "förstå varann" bättre.

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

micki83
6/29/16, 8:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#10

Solana och Luica fann varann totalt. I måndags så let jag dem träffas i badrummet och eftersom det gick så bra (och badrummet är väldigt tråkigt för dem) så släppte jag ut dem tillsammans i lekrummet en stund senare. Efter en del springande runt.. de uppmärksammade att den andra fanns där, men gjorde inga försök att hälsa på varann.. så hörde jag ett litet pip.. det där pipet man hör när någon är för hårdhänt. Kollade och de hade börjat putsa varann. De tillbringade en lång tid med att göra detta.

Tisdag så släppte jag ut dem igen i lekrummet och det gick bra, så jag beslöt att prova om de kan vara tillsammans i ett mindre utrymme. De fick va ca 40-45 minuter tillsammans i Solanas del av buren. Till en början struntade de i varann.. sen plötsligt började de putsa varann och resten av tiden tillsammans gjorde de det.

Som jag hoppades så passade Solana och Luicas personligheter perfekt ihop. Luica är säkert den snällaste och minst dominanta degu jag träffat, men hon är också nervös och känslig. Solana är helsnäll och inte det minsta dominant, så ingen av dem känner sig hotad av den andra. 

Om allt fortsätter såhär så kommer jag att flytta dem i samma bur på lördag, efter veckans städning. 

Förresten så har Solana också gått upp 12g i vikt på en vecka.. från 188 till 200. Och detta bara genom att äta det vanliga fodret + hö.

hhejlollo
6/29/16, 8:59 AM
#11

Men vad roligt att höra att det gått så bra! Lilltjejen kommer älska att få ha en kompis!😍 Är så glad att hon fick komma till dig!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

micki83
6/29/16, 9:00 AM
#12

@dumbell jag vet inte hur länge Solana bott ensam, förstod bara att hon gjort det länge. Det såg dessutom ut som att familjen haft kanin förut och trott att en degu ska ha samma skötsel. 

Dina är hur snälla och goda som helst, men när det kom till Luica så behandlade de henne som en inkräktare.. trots att Luica var där först. Jag skulle eventuellt med en del ansträngning kunnat få Luica att gå ihop med dem, men eftersom Luica lätt blir stressad så funkade det bättre såhär, med en lite mindre dominant degu.

micki83
6/29/16, 9:20 AM
#13

@hhejlollo :) tack. Ja, jag tror de kommer att trivas bra tillsammans. Håller tummarna.

Annons:
smurfan-13
6/29/16, 11:45 AM
#14

#10 Underbart att läsa! <3

micki83
7/1/16, 10:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Luica och Solana fick tillbringa natten tillsammans, och det gick väldigt bra. Nu under dagen så får de vara i skilda delar av buren, men i natt kommer de att få vara tillsammans igen.

Det kan va att jag inbillar mig, men det ser ut som att Solana har slutat, eller i alla minskat att putsa bort pälsen på tassarna. Men det kommer att visa sig om nån vecka eller så.. om pälsen växer ut.

Jag har inga nyare bilder just nu, de här är från i förrgår. Google hade skapat en animation. (Klicka på den brutna bilden för att se animationen)

micki83
7/3/16, 6:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Sötisarna

hhejlollo
7/3/16, 7:39 PM
#17

Vad roligt att det gått så bra! Dom ser ju verkligen ut att trivas toppen tillsammans!<3

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

micki83
7/6/16, 3:37 PM
#18

Jag ser redan förändringar hos Solana. Hennes päls har börjat växa ut, hon är pigg och nyfiken. Hon har börjat bygga upp hull och muskler.. och hon härmar Luicas beteenden. I dag fick hon spatt… Luica vilade på gossehunden och Solana kom fram till henne, skakade på huvudet och skuttade på stället tills Luica sprang upp på en annan hylla, lol. Stackars Luica får så mycket degu sällskap hon orkar med. Men tror också det gör henne gott också att ha någon som aktiverar henne och tar hennes mat om hon inte ser upp. :)

micki83
7/8/16, 12:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Solana är pigg och blir starkare. Jag ser när hon står så här att hon inte är lika stark i bakbenen som de andra. Vet inte om ni ser det, men när de andra står så här så ser man deras muskulösa lår… Solana ser mer ut som en klump. :) men hon blir starkare

micki83
7/8/16, 9:17 PM
#20

Vägde henne för en liten stund sen och hon har ökat igen. Nu väger hon 228 gram. Hon har fått lite hel havre som snacks, men annars har hon ätit hö och en blandning av degu nature, xtra vital och lite grann complete degu. Hon har haft väldig aptit, när hon flyttade in med luica åt hon upp allting som luica inte åt. Nu har det lite lugnat sig och hon har slutat sluka maten.

Annons:
micki83
7/13/16, 9:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Provar posta från telefonen, få om det lyckats. Det här är tror jag den ända som inte blev suddig. Närmast mig: Solana, längre ifrån: Luica.

micki83
7/14/16, 7:32 PM
#22

Jag måste bara berätta. Från och med mars så stödmatade jag Luica med CC, för att hon hade börjat lämna en massa av sin mat, vilket resulterade i att hon snabbt gick ner i vikt. Så jag gav henne ca en tesked CC varje morgon bara för att hålla hennes vikt konstant. Men så fort Solana flyttade in så slutade jag med CCn… och nu har hon inte bara hållit vikten, hon har t.o.m. gått upp. Helt underbart. Vill notera att hon aldrig gick mycket ner i vikt, men eftersom jag vet hur snabbt det går utför när de börjar rasa i vikt, så var jag orolig. Hon föll från en 240 till 220 och nu väger hon 225.

hhejlollo
7/14/16, 7:59 PM
#23

Här är ett typiskt tecken på varför degus aldrig ska vara ensamma! Så härligt att hon mår så mycket bättre nu, det är tur hon fick flytta till dig och fick en ny bästa kompis!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

micki83
7/19/16, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Idag är det exakt en måndag sen Solana flyttade in hos oss… i alla fall om man räknar datum till datum. 19/6 hämtade vi henne. Såhär ser hon ut idag. Pälsen på tassarna har nästan helt vuxit ut och hennes päls har fått glans. Dock måste hon ännu fälla en del för att hon inte ska se så fläckig ut, men så småningom.

smurfan-13
7/20/16, 11:26 AM
#25

Tänk vad en kompis o rätt mat kan göra! <3

Alwyn
7/23/16, 3:05 PM
#26

Bra jobbat Micki!

Upp till toppen
Annons: