Annons:
Etikettsjukdomar-skador
Läst 1008 ggr
micki83
2016-07-01 10:31

Orolig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu på morgonen när jag tittade till flickorna, så upptäckte jag en knöl eller utbuktning vid Yazmins mun. Jag brukar ofta försöka se att de inte dreglar, då det kan tyda på tandproblem.. och det såg ut som m hon var lätt blöt i mungipan. Kände på henne och det känns som en hård knöl. Jag bokade tid till veterinären och vi fick tid på måndag. 

Hon gick lite ner i vikt för nån vecka sen, men sen gick hon upp tillbaka i normal vikt, så har inte varit särskilt orolig. Men jag har haft dålig erfarenhet av problem i munnen. Jag hoppas innerligt att det bara är en enkel inflammation som kan åtgärdas med antibiotika.. och inte en tumör, då tumörer i munnen kan vara omöjliga att ta bort på en degu. En av mina första degus hade utvecklat en odontom.. och då fanns det inget de kunde göra.

Annons:
Corgitok
2016-07-01 11:30
#1

Hoppas det går bra! Du kan också ringa en veterinär och förklara hur det ser ut innan du åker in å kan du få en större aning om vad det kan vara :)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

micki83
2016-07-01 11:39
#2

Tack. Jo, jag förklarade situationen då jag bokade tid, men de måste nog kika på henne för at kunna göra en bedömning. Troligen måste de söva henne också.

hhejlollo
2016-07-01 12:59
#3

Antagligen något med tänderna eller som du säger en inflammation! Har du försökt kolla i munnen? Så du ser om någon tand växt fel eller är för lång tex. Håller tummarna på att allt går bra hos veterinären!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

micki83
2016-07-01 13:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har haft Yazmin och Nita i ca 1,5 år nu och Yazmin var den aggressivaste degu jag hittills haft. Nu är hon hur snäll som helst, men problemet är att hon aldrig lärt sig att nypas, utan biter hon, så biter hon så det blöder. Men kanske jag skulle kunna rulla in henne i en handduk och kolla.

Försökte ta en bild på knölen, samt en video.. men den är rätt liten och hon sitter ju absolut inte still…

micki83
2016-07-01 13:28
#5

Här är videon

micki83
2016-07-02 10:36
#6

Rullade in henne i en handduk för att kunna kika på henne lite bättre. Har inte försökt se i munnen, men kände på knölen och den känns vätskefylld.  Dessutom ser den större ut idag än igår. Hade hoppats få ta henne till veterinären redan igår, men föredrog att gå till det stället jag går och de hade inga lediga tider. Kändes inte som att det var super akut, så vi väntar till måndag. Hon äter som vanligt.

Annons:
micki83
2016-07-03 11:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det ser ut som att knölen/ svullnaden växer. Om det inte är en tand som krånglar, så skulle jag tro att det är rengöring och antibiotika som gäller. Men vi får se i morgon.

smurfan-13
2016-07-04 19:48
#8

Hur har det gått?

micki83
2016-07-05 00:09
#9

Jag brukar åka till djursjukhuset Annalysen i Örebro och när vi kom dit så fick jag veta att de inte längre har möjlighet att söva djur där, utan att jag måste åka till Örebro djursjukhus istället. Fick en ny tid till i morgon.

Veterinären tyckte lika som jag att de nog bör kolla i munnen på henne, för att se om svullnaden är pga av en tand, eller om det bara är i huden. Och för att kunna undersöka henne ordentligt så blir de tvungna att söva henne.

Stackars lilla Yazmin var helt utmattad efter besöket, men hon var jätte snäll.

micki83
2016-07-05 12:37
#10

Veterinären kollade lite snabbt på kölen och sade att det är tydligt att det är pga en tand. Dock kunde de inte ta in henne på operation på en gång, utan jag var tvungen att lämna henne där. De skulle ringa när de är klara. Veterinären sa att prognosen inte ser bra ut.. vilket jag redan visste.. men de skulle göra vad de kan.

Usch.. gillar inte alls att lämna mina små i händerna på främlingar. I Finland fick jag alltid vara med om de skulle söva djuren.. här får jag inte. :/

hhejlollo
2016-07-05 13:56
#11

Åh vad tråkigt att höra! Vi håller alla tummar och tassar här hemma att allt går som det ska och att hon återhämtar sig snabbt!<3

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

micki83
2016-07-05 19:16
#12

Yazmin har fått komma hem från veterinären och det visade sig att det inte var ett tandproblem. Dock sa veterinären att knölen är igenom hela kinden och att ta bort den skulle kunna göra det svårt för henne att äta. Så de tyckte att jag skulle avvakta och se hur den utvecklas. Eftersom hon ännu äter bra så känns det bäst så. Veterinären sa också att det inte ser ut som en infektion så vi fick ingen antibiotika heller.

micki83
2016-07-14 13:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Lyckades ta en bild medan hon drack. Så här ser knölen ut just nu. Jag är ju rädd för att det är cancer, men veterinären ville inte skära i den och riskera att hon slutar äta.

Annons:
micki83
2016-07-26 07:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

För några minuter sen så gick det hål på knölen. Yazmin stod och rev på aluminium nätet runt buren och skrapade knölen på nätet. Den var full med vit sörja, så en infektion? Det här är bra, va? Jag kan hålla såret rent med saltlösning, och den borde försvinna av sigsjälv?

hhejlollo
2016-07-26 09:08
#15

Gör rent! Men ja det var positivt! Se till att det inte blir infekterat och kolla så allt kommit ut!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

smurfan-13
2016-07-26 12:04
#16

Jag skulle eventuellt kontakta veterinären igen. Dels för att uppdatera dem (så de har en chans att skriva in i journal etc) och dels för attd et kanske kan vara på plats m antibiotika trots allt. Brukar vara bra när de spruckit iaf, viktiga nu är att det läker inifrån och ut, så det inte bildas en ny instängd infektion.

micki83
2016-07-28 08:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Svårt att ta bild på en degu som absolut inte vill sitta still. Den här blev något så klar. Efter att det gick hål på knölen så har den torkat ut, och kvar är nästan bara en sårskorpa.

smurfan-13
2016-07-28 14:10
#18

Härligt! :)

hhejlollo
2016-07-28 17:36
#19

Så skönt!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Upp till toppen
Annons: