Annons:
Etikettbeteende-hantering
Läst 804 ggr
ifoundnemo
2016-09-30 19:05

Tips på lätt aktivering?

Hej!

Pga av personliga orsaker finns det tyvärr inte så mycket tid just nu för att ha våra deguer ute för att springa fritt som de fått innan (vi hoppas såklart att det ska lösa sig på det personliga planet så fort som möjligt). Men, vår ena hane (Arnold) han har rean börjat gnaga på gallret :/. Inann har vi haft dem ute nästan dagligen, just nu blir det 1-2 gånger i veckan bara. Vi sprider ut maten i buren för att dem ska få leta efter maten, vi har massa med leksaker i buren som han tycker om och vi varierar inredning i samband med städning. Våra anrda 3 är hur nöjda som helst och gnager inte på gallret men Arnod har enormt mycket energi och verkar tyvärr bli väldigt understimulerad :(. Vi tycker ju väldigt mycket om våra små familjemedlemmar så vi vill ju inte omplacera då vi hoppas att det snart ska bli bättre och att vi ska få mer tid för dem igen…Tips på aktivering som inte kräver så mycket från oss men som får vår Arnold att må bättre?

Tidsbristen har varit  i ca 1 månad och han började gnaga så smått för ca 1 vecka sedan…

Annons:
hhejlollo
2016-10-01 08:50
#1

Det enda som sätter gränsen för vad du kan använda som aktivering är fantasin! Jag brukar fylla tomma toarullar med örter tex som jag sedan sluter ändana på genom att vika in kanterna, en full toarulle i taket eller på väggen som dom kan kämpa med att få ner, häng örter i taket, massvis av grenar att klättra och hoppa på, ett stort hjul. Du kan även prova ställa in en låda med grävmaterial för att se om dom vill gräva. Degus är i grund och botten grävare men våra domesticerade degus är mer för klättring, men du in ju prova och se om dom gillar det!:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

ifoundnemo
2016-10-01 09:42
#2

Tack för tipsen! Det med toarullen låter lovande så det ska jag prova! :) De har redan massa grenar och ett stort hjul som dem gillar. Grävlåda hade vi innan men då använde dem inte den, men det var när dem fck komm ut mer så kan ju vara värt att prova nu igen när dem inte kommer ut lika mycket. 

Jag har sämst fantasi när det gäller sånt så därför jag tänkte fråga här 🙂

emydam
2016-10-20 14:26
#3

Har själv också svårt med att aktivera mina men de har slutat med gallergnagandet i alla fall. Flytta gärna runt möbler, häng upp kvistar lite här och var och släng in en toarulle (gärna med lite papper kvar). Jag brukar strö lite havregryn eller solrosfrön (måttligt såklart) i hela buren, då spenderar de timmar på att bara gräva och leta efter allt det goda.

Alwyn
2016-11-04 19:58
#4

Ta en tjock gren eller påle och borre hål i som ni petar in godbitar i och häng sen upp! Lätt och billigt!

ifoundnemo
2016-11-07 20:01
#5

Tack för era tips! Tyvärr har våra deguer flyttat pga personliga skäl, vilket såklart är oerhört tråkigt, Men dem har fått ett mycket bättre liv hos min syster, så det känns skönt att dem kan få det som dem förtjänar och vi kan fortfarande träffa dem när vi hinner.

Upp till toppen
Annons: