Annons:
Etikettboende-och-inredning
Läst 1442 ggr
JessicaD
2017-08-02 21:30

Frågor om degus-bur

Vi ska skaffa två degusar och funderar på bur. Vi funderar på en rejält stor och hög råttbur i metall och ganska hög plastbotten. Där är gallerbredden ca 1cm Degusburen vi sett har en låg botten, är helt i metall och har 2,5 mellan spjälorna. Och lite mindre, men fortfarande stor. Vi har tänkt att ha mycket grenar leksaker, klättergrejer och annat i den, så att de ska ha roligt. Vilken bur tycker ni man ska välja?

Annons:
hhejlollo
2017-08-02 21:51
#1

2,5 cm mellan gallret är på tok flr stort! Jag har 1.2x1.2 om jag inte missminner mig helt! Länka gärna till burarna ni tänkt så är det lättare att avgöra om det är passande. Men den är tänkt till två degus?

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

JessicaD
2017-08-03 23:54
#2

Jag köpte en, den största djuraffären hade och två degusar. 😀

hhejlollo
2017-08-04 07:10
#3

Vad tråkigt att det blev från djuraffär! Håll koll på tänderna då det är ett stort problem hos djuraffärsdegus. Lycka till

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

JessicaD
2017-08-04 10:27
#4

Jag hittade ingen uppfödare alls inom räckhåll. Antingen finns det inte, eller så är de dåliga på att nå ut till allmänheten.

hhejlollo
2017-08-04 10:44
#5

Vi är tre uppfödare i Sverige och man finner lätt våra hemsidor om man googlar eller söker på Facebook!:) transport löser sig alltid oavsett var i landet (eller vilket land) man än bor!😊

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

JessicaD
2017-08-04 11:26
#6

Ja,vi ville ju gärna träffa dem först, så nu köpte vi i en djuraffär, som har egen uppfödning. De ska också få tjäna pengar

Annons:
JessicaD
2017-08-04 11:26
#7
hhejlollo
2017-08-04 11:43
#8

Det var det värsta jag hört! Stöd en uppfödare istället som lägger ner tid, energi, pengar och sin själ på djuren! Att stödja buskavel gör man bara inte! Hoppas du blir nöjd med dina och att dom slipper problem.

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

JessicaD
2017-08-04 12:57
#9

Vad menar du nu? Du menar att alla inte har rätt att avla och sälja om de vill det? Du menar att en del ska ha ensamrätt på det? Jag är väldigt lite för monopol och väldigt lite för arrogans. Jag är helt övertygad om att det finns väldigt många i Sverige, som föder upp bra djur, inte bara tre. Degusarna vi fick var nästan helt tama och vana vid att bli hanterade. Vi fick möjlighet att se dem, ta i dem, se dem i sin miljö, se miljön och pratade om dem. Hade jag beställt en från en uppfödare jag inte vet något om och den hade levererats, så hade jag inte fått den chansen. Jag är helt för att stödja även djuraffärer, det är bra att de finns och de behöver få sälja för att vara kvar. Där är internethandeln en farlig konkurens. Buskavel, är det sånt utan stamtavla? Isåfall stödjer jag det definitivt, inom alla arter. Synd att du känner dig trampad på tårna av att jag intr håller med dig, men det finns inget rätt eller fel, bara åsikter

thenewbreed
2017-08-27 22:56
#10

#9 stamtavlor är inget diplom som kommer med djuren utan ett sätt att hålla koll på släkt och sjukdomar så att man inte råkar avla degus som är släkt med varandra eller avlar på en linje där det finns ärftliga sjukdomar. 

Tycker det är fruktansvärt att man medvetet väljer att stödja den typen av avel. Oavsett art. Det främjar inte arten utan förstör den om något. 

Djuraffärer är vidriga då det enda de vill är att tjäna pengar på djuren medans en seriös uppfödare avlar för att bevara arten i ett så bra skick som möjligt och för att denne tycker att det är roligt. När jag menar bra skick så syftar jag på hälsosamma djur med ett bra temperament. 

Jag hoppas med hela mitt hjärta att du inte får problem med dem. Mina två första var från djuraffär och den ena blev 2,5 år gammal. Så sjukt mycket problem med tänderna att det blev infektion och bölder. Tandproblemen kom lite senare för brorsan. Han blev inte ens 4 år. Det är fan skamligt att man avlar på djur med defekter.

Medarbetare på bildredigering! :)

Upp till toppen
Annons: