Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 1036 ggr
Jedni
10/12/17, 4:02 PM

Kemisk katration?

Vet att man gör det på hund, iller, mm. Ett litet chipp i naken som motverkar produktionen av könshormon. Men kan detta utföras på degusar? Känns som ett bra sätt att slippa söva ett så litet djur och slippa pillgörat.

Tankar? Åsikter? Hört talas om det gjort på en degu? Eller chinchilla?

Annons:
[Wijnja]
10/12/17, 4:27 PM
#1

Funkar bara på hund katt och iller

Jedni
10/12/17, 6:19 PM
#2

 Hund och katt är ju de vanligaste sällskapsdjuren så jag kan ju förstå om det inte prioriterats att utveckla preparat som funkar på andra smådjur, men det borde ju funka så länge man lyckas utveckla rätt blandning hormoner.  Det känns ju som att det skulle göra livet lättare för många smådjursägare.

Är balansen och typen en könshormon hos degu mycket olik den hos andra djur?

[Wijnja]
10/12/17, 6:30 PM
#3

Finns för marsvin oftast funkar preparatet dåligt

hhejlollo
10/12/17, 10:15 PM
#4

Fast varför egentligen? Jag förstår hund och katt men smådjur är ju inte svåra att hålla samkönade :) dessutom är det inte alla kemisk kastration funkar på så bäst är ju så klart att hålla könen för sig :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

[Wijnja]
10/12/17, 10:18 PM
#5

Hund katt iller Jan man kemisk kastrera

Jedni
10/13/17, 4:58 PM
#6

Jojo, men det händer ju att smådjur kastreras av olika anledningar.  Jag bara funderar på varför utvecklingen med ickeinvasiva ingrepp inte nått den djurgruppen som är väldigt ömtålig för att sövas.

Annons:
[Wijnja]
10/13/17, 5:05 PM
#7

Marsvin brukar klarar av narkos bra dem använder gas

Jedni
10/15/17, 2:21 PM
#8

Jag vet hur man administrerar narkos till smådjur. Det är fortfarande svårt att dosera rätt för mindre djur. Och narkos medför alltid viss risk.

smurfan-13
10/15/17, 3:44 PM
#9

Tror att marknaden är ytterst liten. Det är inte så många smådjur som faktiskt kastreras (även om fler kanske skulle få en chans till bättre liv om de var).

Jedni
10/16/17, 1:36 PM
#10

Hade det varit lättare och billigare hade nog fler folk gjort det.

Upp till toppen
Annons: