#6 Det är bara att fråga på :)
Ska försöka hålla mig till din föredömliga punktlista också så att svaren blir någorlunda strukturerade :)
1. Det är bra med en extra bur för att få isär dem, i brist på nåt galler. För återintroduceringen är inte det någon bra lösning då de inte kan komma i kontakt med varandra innan du sätter ihop de igen. Just lukten är så viktig. Det räcker inte med att byta lite spån är min erfarenhet. Degus i det vilda badar i samma sandgrop som de också pinkar i (vilket från ett människoperspektiv kan förefalla rätt äckligt ;) ) På det sättet bildar och sprider de sin familjelukt till medlemmarna.
Har du möjlighet att bygga ett galler? Det går ganksa lätt att bygga en träram och skruva fast lite galler på. Utmaningen kommer nog vara att fästa ett sådant i ett terrarium... Får buren plats i terrariet eller är det fullt då?
Det jag är ute efter är att båda "partierna" kan ha varsitt utrymme med möjlighet att nosa på varandra genom någon form av galler. Om du kan hitta på något sånt kommer vi genast till din andra fråga:
2. Gör det här på degutid. Du kan börja med återintroduktionen så fort du har skapat ovan nämnda förutsättningar. Hur långt det tar bestämmer degusarna. Ha varje parti i varsitt utrymme tills de har återgått till det vanliga. Dvs. inget pip längre genom gallret (förutom vänligt kvitter naturligtvis), inga attacker eller annan fientlighet.
Då byter du sida på dem. De kommer brusa upp igen och ha sig en hel del, samtidigt som de blandar sina lukter med varandra, bildar sin familjelukt helt enkelt. När allt är lungt igen byter de sida igen. I början kan det gå flera dagar mellan byten men intervallerna blir allt kortare ju oftare de byter sida.
När de kommer till den punkt då du kan byta sida på dem flera gånger om dagen och de inte bryr sig är det dags att låta de träffas igen, helst utanför buren. De kommer med all sannolikhet bråka igen då de fortfarande behöver reda ut sin rangordning. Börjar det flyga pälstussar igen sätter du de på varsin sida igen och gör om procederen enligt ovan. OBS! Handskar när du går emellan! ;)
Det kommer gå fortare denna gång och när allt är lugnt igen trots byten blir nästa träff osv. Jag har upplevt allt från 1 vecka till 6 veckor. Det var bara en gång jag inte lyckats få ihop dem. Det var min första hopsättning där jag hade burarna bredvid varandra utan att byta och lät de träffas utanför. Ingen bra idé...
3. Om du skapar förutsättningarna enligt 1. kommer den inte vara så ensam och dessutom ha fullt upp med att sprida sin lukt ;)
4. Om de andra två har en stabil rangordning sinsemellan finns ingen anledning för de att bråka. Jag har observerat i ett fall att två började ifrågasätta sin rangordning när en tredje skulle introduceras, men de löste det snabbt och sedan var det lugnt mellan dem.
5. Degus är rätt tåliga (vilket inte betyder okänsliga) och läker i regel snabbt. Ha ett extra öga på de sår du känner till och om hon allmänt verkar vara/bli känslig på något ställe. Sår kan bli infekterade och det kan ta tid att upptäcka. En av mina fick en sådan infektion. De hade då inte bråkat (vad jag vet) men han måste ha fått ett litet sår som sedan växte till sig under pälsen. Upptäcktes när den sprack och luktade fruktansvärt. Han hade varit som vanligt och inte visat ett dugg att han hade ont. Veterinären gjorde rent, sen fick vi smörja med någon brandsalva i en vecka och så var han nästan återställt. Som sagt, håll lite extra koll om hon verkar ha ont men det brukar gå bra.
Det finns en artikel om hopsättning här på ifokus också. Den är dock rätt några år gammal. Jag borde uppdatera den någon vacker dag med alla lärdomar från de senaste åren :)
https://degus.ifokus.se/articles/4eef939ed4ebea17d601f752-att-satta-ihop-degus?4d7123dab9cb4621410443cf-1