Annons:
Etikettbeteende-hantering
Läst 1514 ggr
KatieR
1/8/18, 10:15 PM

Hjälp!!

Hej, jag har 3 degus. Jag hade tidigare 2 som jag köpt tillsammans men den ena gick bort för ett År sen nu och direkt efter skaffande jag 2 nya kompisar till den som blev kvar. De är iaf ett års skillnad mellan den och dom andra två, honor allihop. Nu efter de bott med varandra ett år har dom ”mindre” börjat pipa mer och typ jagar den äldre. Har sett att dom yngre tar tag i den äldre och lägger sig på dens rygg. Nu sprang dom på golvet på mitt rum som de brukar göra och då sprang dom två små som galningar efter den äldre som sprang så fort att hon slog i väggen varje gång hon svängde, när jag tog upp henne satt hon blixtstilla och verkade rädd. Nästa gång slogs dom små med henne och hon slog tillbaka, jag tog då upp henne och då bet hon mig?! Vilket aldrig har hänt tidigare, nu är dom i samma terrarium igen och dom piper hela tiden, samt att dom går efter henne och håller på och hon verkar inte vilja. Kan de vara så att dom små tror att hon är en hane eller något? Råd någon?

Annons:
KatieR
1/8/18, 10:45 PM
#1

Tänkte tillägga att de små viftar på svansen när de tar tag i den äldre, samt att jag hör att de vessar tänderna. Hände igen att de började slåss mer allvarligt, ingen hann bli biten innan jag avbröt

KatieR
1/8/18, 11:22 PM
#2

Nu blev hon biten i ryggen.. :(

Jedni
1/9/18, 12:02 AM
#3

Låter som problem med hierarki. Separera dem och försök sedan reintroducera dem till varandra efter ett tag. Rekommenderar denna:

http://www.degutopia.co.uk/deguintros.htm

smurfan-13
1/9/18, 12:03 AM
#4

Låter som du kanske behöver sära på dem :/

ähnchen
1/9/18, 6:55 AM
#5

Hej KatieR! Låter som "vinterbråk". De flesta trådar om bråk skapas just denna tid på året. Tror det kan hänga ihop med degus instinkter, att fjolårets ungar behöver göra plats för årets kull. Jag har haft en grupp som bråkade varje vinter, som jag då särade på och återintroducerade. Sedan gick det bra hela året bortsett från vanligt småtjafs tills nästa vinter kom. Första gången var jag skärrad, tredje året sa jag "jaha" och tog fram gallren att dela buren med.

Dvs. att de bråkar nu är inte världens ände. Gör som #3 föreslår och sära på dem tills de lugnat ner sig. Har du möjlighet att dela buren på en gång är det kanon. Då kommer de inte alldeles för långt ifrån varandra men kan inte skada varandra heller. När det är lugnt på båda sidorna kan du sedan börja att metodiskt återintroducera dem.

Ett hål från resp. tandpar…

Att hon bitit dig har ingenting med dig att göra. Ta det inte personligt. De blir väldigt stressade och upprörda när de bråkar. Minsta lilla blir för mycket och då kan de bita ordentligt. Så handskar på om du behöver gå mellan ett bråk igen.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

KatieR
1/9/18, 1:18 PM
#6

Tack så mycket för all info och råd! Behövdes verkligen! Men jag tänkte också ställa ett par frågor till som jag kanske kan få svar på! :) 1.jag hittar inte nått galler som kan dela upp terrariumet med så jag kände mig tvungen att plasera den äldre i en egen bur, funkar det under pausen eller glömmer de varandra? Eller räcker de att byta lite av varandras spån/underlag i buren då och då för att de ska känna varandras dofter?? 2. Hur länge måste de vara separerande? När brukar de här lugna ner sig? vid våren?! Svårt oh veta om de är så pass separerade som mina är just nu (dock i samma rum) 3.orolig att den äldre ska komma in i en deppretion för att den är ensam just nu, Vad kan jag göra? 4.borde inte som små också bråka?? Jag menar tror du jag behöver ha ett extra öga på dom så att dom inte gör upp nått? Dom hoppar nt upp i min hand som de alltid brukar t.ex 0; 5. Den äldre. Blev ju biten 1-2 gånger och båda gångerna gick pälstussar av som jag läste på sidan ovan var ett ”allvarligare bråk oh krävde att man särade på dem” iaf behöver jag åka till vettenären med henne och kolla upp de här? Vart under natten så tror de redan läkt en del, eller kan jag ta hand om de på egenhand? Tvättade ett sår igår med lite vattensaltslösning men hitta inte de evutuella andra såret.. är de farligt att jag kanske missa ett?? Är så tacksam för all hjälp jag kan få! Mvh

Annons:
ähnchen
1/9/18, 8:55 PM
#7

#6 Det är bara att fråga på :)

Ska försöka hålla mig till din föredömliga punktlista också så att svaren blir någorlunda strukturerade :)

Ett tag var vi tvungna att sära på alla tre. Buren till vä. delat med galler, andra buren framför med gallerdörrarna mot varandra.

1. Det är bra med en extra bur för att få isär dem, i brist på nåt galler. För återintroduceringen är inte det någon bra lösning då de inte kan komma i kontakt med varandra innan du sätter ihop de igen. Just lukten är så viktig. Det räcker inte med att byta lite spån är min erfarenhet. Degus i det vilda badar i samma sandgrop som de också pinkar i (vilket från ett människoperspektiv kan förefalla rätt äckligt ;) ) På det sättet bildar och sprider de sin familjelukt till medlemmarna.

Har du möjlighet att bygga ett galler? Det går ganksa lätt att bygga en träram och skruva fast lite galler på. Utmaningen kommer nog vara att fästa ett sådant i ett terrarium… Får buren plats i terrariet eller är det fullt då?

Det jag är ute efter är att båda "partierna" kan ha varsitt utrymme med möjlighet att nosa på varandra genom någon form av galler. Om du kan hitta på något sånt kommer vi genast till din andra fråga:

2. Gör det här på degutid. Du kan börja med återintroduktionen så fort du har skapat ovan nämnda  förutsättningar. Hur långt det tar bestämmer degusarna. Ha varje parti i varsitt utrymme tills de har återgått till det vanliga. Dvs. inget pip längre genom gallret (förutom vänligt kvitter naturligtvis), inga attacker eller annan fientlighet.

Då byter du sida på dem. De kommer brusa upp igen och ha sig en hel del, samtidigt som de blandar sina lukter med varandra, bildar sin familjelukt helt enkelt. När allt är lungt igen byter de sida igen. I början kan det gå flera dagar mellan byten men intervallerna blir allt kortare ju oftare de byter sida.

När de kommer till den punkt då du kan byta sida på dem flera gånger om dagen och de inte bryr sig är det dags att låta de träffas igen, helst utanför buren. De kommer med all sannolikhet bråka igen då de fortfarande behöver reda ut sin rangordning. Börjar det flyga pälstussar igen sätter du de på varsin sida igen och gör om procederen enligt ovan. OBS! Handskar när du går emellan! ;)

Det kommer gå fortare denna gång och när allt är lugnt igen trots byten blir nästa träff osv. Jag har upplevt allt från 1 vecka till 6 veckor. Det var bara en gång jag inte lyckats få ihop dem. Det var min första hopsättning där jag hade burarna bredvid varandra utan att byta och lät de träffas utanför. Ingen bra idé…

3. Om du skapar förutsättningarna enligt 1. kommer den inte vara så ensam och dessutom ha fullt upp med att sprida sin lukt ;)

4. Om de andra två har en stabil rangordning sinsemellan finns ingen anledning för de att bråka. Jag har observerat i ett fall att två började ifrågasätta sin rangordning när en tredje skulle introduceras, men de löste det snabbt och sedan var det lugnt mellan dem.

5. Degus är rätt tåliga (vilket inte betyder okänsliga) och läker i regel snabbt. Ha ett extra öga på de sår du känner till och om hon allmänt verkar vara/bli känslig på något ställe. Sår kan bli infekterade och det kan ta tid att upptäcka. En av mina fick en sådan infektion. De hade då inte bråkat (vad jag vet) men han måste ha fått ett litet sår som sedan växte till sig under pälsen. Upptäcktes när den sprack och luktade fruktansvärt. Han hade varit som vanligt och inte visat ett dugg att han hade ont. Veterinären gjorde rent, sen fick vi smörja med någon brandsalva i en vecka och så var han nästan återställt. Som sagt, håll lite extra koll om hon verkar ha ont men det brukar gå bra.

Det finns en artikel om hopsättning här på iFokus också. Den är dock rätt några år gammal. Jag borde uppdatera den någon vacker dag med alla lärdomar från de senaste åren :)

https://degus.ifokus.se/articles/4eef939ed4ebea17d601f752-att-satta-ihop-degus?4d7123dab9cb4621410443cf-1

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

KatieR
1/10/18, 11:00 PM
#8

Gick ingen vidare att fästa något galler i terrariumet. Jag googlade och gick in i både djurmagazinet och arkenzoo för att hitta burar med galler, hittade 2 st i samma modell fågelburar dock :/ satte dom tätt till varandra och den ensamma i ena buren och dom två små i den andra, dom la märke till henne och pratade och sen börja låta/vessa tänderna.. dom små började slåss sådär våldsamt och den ena blev biten (miljöbytet och den andra degun startade nog stress :( ) stoppade tillbaka dom små i terrariumet igen och dom verkar normala (än så länge) burarna är små men höga så funderar på om man ska lägga dom på sidan me tjockare filtar/tyg så de inte trampar igenom gallerna. Orolig att de små ska börja slåss igen när jag testar de, vet nt om de beror på buren eller den ensamma degun.. känns även Taskigt att ev behöva låta de vänja sig vid de där fågelburarna innan jag testar igen.. och jag är ingen expert/har möjlighet att bygga något liknande som du har för tillfälligt.. :/ buren får nt plats i terrariumet heller. Kan man ha den äldre degun i buren på golvet i ett mindre rum och låta dom andra springa lösa runt den och ev prata/känna dofter några timmar per dag? Eller ska jag ge upp de här med fågelburarna kanske. känns så hjärtkrossande att behöva gå igenom de här. växlar sandbadet mellan dem så de tvättar iaf sig i samma sand. Finns inte alls bra utrustning. Vet inte vart man ska ta vägen i den här röran, men tack för råden och om du har några fler så är de bara att skriva.

KatieR
1/10/18, 11:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9
ähnchen
1/11/18, 6:48 AM
#10

#8 Oj oj… Jag förstår dina känslor. Jag har varit där själv. Inte kul att se sina degus slåss… 😐 Det var just de tre på bilden längst ner i artikeln där syskonen började slåss i början. Så det finns hopp! :) Det är bra att tänka på att det är så de reder ut större meningsskiljaktigheter. "Det här är mitt och du behöver flytta på dig!" Degubusiness så att säga. Det är inte för att vara taskig mot varandra, sånt har de inga begrepp för. Mig hjälpte den vetskapen iaf lite att hålla mina känslor någorlunda i schack.

Det ser inte alls tokigt ut med fågelburarna! Det var en sådan jag använde när jag introducerade de tre i artikeln. Då ställde jag den framför stora buren. Att dela upp stora buren kom först vid återintroduktionen då jag inte hade kvar fågelburen. Det är ju inte för alltid som de ska bo i dem. De ser ut att vara tillräckligt höga för att kunna ha en hylla i, eller i alla fall något att klättra på. En hylla kan enkelt fixas av en bräda och några skruvar som man skruvar in i sidan och låter sticka ut. Då kan de krokas in i gallret. Ställ gärna in något att gömma sig i också så de kan komma ifrån och få lite distraktion från varandra. Har du lite grejer i terrariet som du kan flytta över bara, som de är vana vid?

Om något känns för stort kan man ofta bryta ner det i mindre bitar. Glad Om de blir så uppjagade av nya boendet OCH att se den andra på samma gång behöver de först vänja sig vid boendet, precis som du var inne på. Det är inte taskigt utan i så fall ett klokt första steg. Det kanske räcker med att ha kartong emellan burarna för att "öka avståndet" tills de har vant sig.

Degus klarar av att flytta till nya ställen med ny bur och andra degus. Så dina kommer klara av att flytta till fågelburarna under en tid. Låt de bara landa när de blir för upprörda.

Se till att du själv går därifrån och gör annat emellanåt så att du kan varva ner också. Det är energikrävande och kostar nerver när man sitter i den situationen för första gången. T.ex. när de har flyttat till tillfälliga buren och det är lugnt mellan syskonen gör då något helt annat som du älskar för att distrahera dig själv och få huvudet fritt igen.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
1/11/18, 8:53 AM
#11

Jag kom att tänka på något apropå bryta ner i mindre bitar. Hur såg rangordningen ut innan de började bråka? Är båda syskon lika aggressiva eller finns det en som är lugn/lugnare?

När jag fick separera alla tre fanns det en huvudbråkstake och två lugnare individer. Jag återintroducerade de två lugna först och hade huvudbråkstaken sedan själv på andra sidan gallret tills han lugnade ner sig. Burbyten skedde då som tidigare beskrivet varje gång det blev lugnt på båda sidor. Inte för att straffa honom (han vet inget annat än att vara degu) utan för att minimera skaderisken för de andra.

Ett sådant scenario skulle också ge dig möjlighet att sätta ihop i mindre skala först innan huvudbråkstaken kommer in i bilden igen.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

KatieR
1/11/18, 4:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hej igen, testade lägga den äldre i soffan tillsammans med den lilla som verkade minst domenat efter de badat i samma sand men den mindre vart direkt påväg att anfalla så jag stoppade de och la tillbaka de små i terrariumet och den äldre i en den bur jag särade på dem i början. Jag ska testa lägga de små i den ena fågelburen igen och kolla om de börjar slåss. Andvänder då samma underlag från terrariumet och något att klättra på samt att gömma sig i. Fågelburarna e dock ganska små och att stoppa två st i ett känns lite riskabelt då de inte håller de ”lagliga måtten” mätt den längsta sidan till 55/56 cm och den kortare till 33 cm höjden 69 ich som sagt ska kolla om de små börjar slåss om jag lägger dom där utan den äldre degun på andra sidan

KatieR
1/11/18, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Fotmått har typ 36/37 i skostorlek

Annons:
KatieR
1/11/18, 4:39 PM
#14
KatieR
1/11/18, 4:40 PM
#15

Blev knasigt med bilderna men tror du förstår på ett ungefär :)

ähnchen
1/12/18, 6:11 AM
#16

#15 Ok, jag förstår. I förra bilderna fanns ju degusarna som referens, därav min bedömning att det borde fungera som övergångslösning, även om det tar flera veckor att få ihop dem. Skulle du lägga burarna på sidan skulle inte höjdmåttet vara godkänd. Då är det bättre att ha de som de ska stå och ha något att klättra på istället.

Låter som en bra plan att låta de två små vänja sig vid buren. 👍 Fortsatt lycka till!!

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

KatieR
1/12/18, 8:01 AM
#17

nu ska jag till djurmagazinet snart och köpa in lite hyllor oh sånt att fästa, MEN djuren har fått vänta några dagar nu och varit isär.. bara träffat varandra i korta enstaka sekunder vart i samma rum,hört varandra, badat i samma sand. Kommer de bli problem? Och dom små har inte bråkat när dom e i fågelburen tillsammans de är när den större är på andra sidan. Hur många dagar behöver de vänja sig innan jag för ihop burarna,?? !!(Vad gör jag om de små börjar bråka när jag lägger den äldre på andra sidan)!!? Har inte lust att splittra på dom små också precis.. Och är rädd att riskera att ingen går ihop i slutändan. Ska jag städa nån gång åt djuren under den här processen? Ska jag göra de i början eller bör de undvikas? Ska jag inreda burarna likadant? Och vart kan du rekommendera att sätta de på första mötet? Hört badkar men tänkte bara kolla va du säger :)

ähnchen
1/12/18, 9:04 AM
#18

Degusarna kommer ”tala om för dig” när det är dags för nästa steg. Du behöver vara observant på deras beteende. När de beter sig som vanligt, dvs. som i terrariet, är det ok att ta nästa steg. Och då menar jag inte bara under fem minuter utan under flera timmar. Går de och äter, sover de etc, dvs. finns det tecken på att de verkligen varvar ner i sin nya situation?

Bygger du in hyllor ändrar du omgivningen igen. Låt de bo in sig och undersöka allt nytt och vänta tills du sett de äta och sova. Det spelar ingen roll om det tar ett dygn eller en vecka innan de återgår till sina dagliga rutiner.

Det värsta du kan göra är att försöka skynda på processen. Vi människor ha ofta bråttom med sådana saker men vi skulle inte förvänta oss av oss själva att bli bästa kompisar på en gång och dela boende med en människa som vi precis har träffat på gatan heller. Det skulle inte kännas bra, framför allt inte om den andre bits ;)

Det är bra om hyllorna sitter i samma höjd i båda burarna så att de kan mötas på samma villkor på alla plan.

Har de varit i fågelburarna i samma rum en längre stund? Börja där annars och se vad som händer. Äta, sova etc.

Några steg hur jag skulle angripa det hela:

Flytta de närmare
Ha pappskiva emellan, eller hänga trasa emellan
Halv pappskiva/trasa (större utrymme att gömma sig)
Ingen pappskiva
Byta bur varje gång de återgått till det normala

När de kan byta bur utan att det är en happening längre, först då är det dags för första träffen.

Badkar är jag ingen fan av. Provat och förkastat direkt då de fick panik. För litet, halt, de ser inget (flyktdjur behöver kunna se omgivningen för att må bra), låter konstigt, man själv hänger som ett deguätande monster över kanten på högspänning och med vantar i högsta hugg. Hellre en större öppen yta men med möjlighet att gömma sig (ett av deras hus?) komma ur vägen för varandra. Är det samma rum som de annars bor i minskar det mängden nya intryck avsevärt.

Rengör så lite som möjligt. Det kan ju bli rätt mycket kiss om det skulle ta några veckor. Då kan man ta ut lite och ersätta med nytt och blanda med gammalt. Som sagt, familjelukten behövs.

Börjar de små slåss, och då menar jag inte att det blir lite hetsigt utan att det flyger pälstussar behöver du ju separera dem initialt för att undvika skador. Sedan backar du så många steg som behövs för att de ska sluta och börjar om.

Var bor du någonstans? Tänkte ifall du vill ha stöttning utöver långrandiga ”brev” :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

KatieR
1/12/18, 5:14 PM
#19

Hej igen! Jo jag bor i Stockholm själv då? Vet inte om man får lämna ut telefon nr här men de kanske är lättare, sen om nån annan skulle ringa oh busa är de bara att blocka :) 0765674226

ähnchen
1/13/18, 6:08 PM
#20

Detta var sidan med deguljud jag nämnde, tom med beskrivningar på engelska. Kanske hittar du det ljudet hon gjorde och får lite tolkningshjälp 🙂

http://octodons.ch/index.php/Degusounds

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
ähnchen
1/18/18, 12:01 PM
#21

Hur går det för damerna?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

KatieR
1/18/18, 10:19 PM
#22

Jo det är okej haha, burarna är ungefär 18 cm från varandra, vågar bara flytta några enstaka cm närmre ungefär varannan dag mer/mindre. Sen har dom lärt sig öppna luckan så vi har testat böja den här grejen på luckan som håller fast men de hjälpte inte, knyter snören runt tills vidare, kanske kan hitta nån typ av metall tråd eller liknande som hintar de här, hur går de själv :)

ähnchen
1/22/18, 6:32 AM
#23

#22 Haha, ok, sakta men säkert ;) Mindre bra att de har lärt sig att öppna luckan… Hoppas det funkar med snören och tråd.

Här går det rätt smidigt. Hittills har det gått framåt hela tiden. Nya killen börjar varva ner efter flytten. Ibland blir han så nervös/upphetsat att han knappt vet vart han ska ta sig till. De byter bur regelbundet nu men de behöver lugna ner sig mer innan jag vågar släppa ihop dem. Jag vill att de iaf visar tecken på att vilja träffa varandra utan tecken på att vilja bråka ;) Sedan kommer de ju behöver göra upp men grundinställningen får vara på lägre nivå.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: