Annons:
Etikettbeteende-hantering
Läst 1728 ggr
ähnchen
1/18/18, 8:17 PM

Hopsättning Manni och Ian

Denna tråd är en slags dagbok om hopsättningen av Manni och Ian, två vuxna degukillar.

Temat dyker upp här till och från när degus har bråkat och behöver återintroduceras, samt när en ny degu ska introduceras till en befintlig grupp/individ. Det är inte rocket science, men det är heller inte lätt alla gånger. Hur som så är det alltid ett fantastiskt tillfälle att lära sig mer om degus beteende.

Jag brukar skriva sånt för mig själv och jag lär mig alltid något nytt från de små liven så jag tänkte det kan vara intressant för andra att se vad som går bra, vad som går mindre bra, hur det hanteras etc. Kommentera gärna om ni har frågor eller idéer under resans gång. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
ähnchen
1/18/18, 8:26 PM
#1

Dag 1

Ian flyttade in igår kväll och var lite halvglad efter resan i en främmande transportbox i en främmande bil med främmande människor med främmande röster och lukter och ingen degukompis att gömma sig bakom. In i ett nytt hus och en ny bur med en ny påtvingad degukompis på andra sidan gallren. Tufft! Då kryper man gärna in i ett främmande men åtminstone insiktsskyddade litet hus och varvar ner. Senare kunde han inte låta bli att spana in nya grannen iaf. Det blev en del ivrigt nosande och idag på morgonen har de stundvis försökt att avverka gallren.

Nu på kvällen vågar Ian redan lite mer. Det är rätt lugnt för det mesta men det blir redan tydligt hur olika de två är. Medan Ian kan springa fram och tillbaka på ena sidan sitter Manni på andra sidan, en höhalm i handen som han knaprar på, och iakttar spektaklet. :D Det blir spännande att se hur de utvecklas. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
1/19/18, 8:52 PM
#2

Dag 2

Ian ”tinar upp” :) Han gömmer sig bara ibland när vi går förbi, har klivit självmant upp på våra händer och spanat lite när vi har suttit framför buren. Jag har gett honom sandbadet med ny sand i som undersöktes och markerades flitigt. Senare har Manni fått sandbadet och nosat en hel del men tappade intresset rätt så fort när han inte kunde hitta förövaren ;)

En aningens skum bild genom plexirutan.

Av avtrycken i spånet att döma har i alla fall Ian sovit nära gallret inatt. Om det var för att hålla vakt eller för att söka närhet är lite oklart. I övrigt är situationen rätt mycket densamma: Stundvis mycket liv på ena sidan och lugnet på andra. Måste vara ålderns visdom - eller nåt sånt ;) Inte ointresserad men mer som "ja ja, allting löser sig alltid ska du få se, grabben".

Nu har de bytt sida. Lite tidigt kanske men det kändes som om de behöver börja bilda sin gemensamma "familjelukt". Och för en liten stund sedan hördes första riktiga kvittret. <3

Skönt med lite helg där man kan observera lite mer frekvent hur det går.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
1/20/18, 8:24 PM
#3

Dag 3

Det blir allt lugnare på Ians sida. Han inser nog att han inte får samma uppmärksamhet tillbaka. Kvittret blir mer men vad jag har sett kommer det enbart från Ian än så länge. Å andra sidan kommer iaf inga fientligheter alls från Manni.

De fick byta sida igen men det gjorde ingen större skillnad. De undersökte naturligtvis varsin halva men allt förlöper väldigt väl så här långt. Just nu sitter de på varsin sida av gallret och knaprar hö. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
1/22/18, 6:04 AM
#4

Dag 4

De bytte sida igen men ingen större förändring mot dag 3. Det jag väntar på nu är att de söker sig till varandra på varsin sida och att det då fortfarande är lugnt. Ian kan fortfarande hetsa upp sig då och då (inget konstigt efter den korta tiden). Kommer korta ner intervallen för byten till halva dagar nu.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
1/23/18, 8:39 PM
#5

Dag 6

Att mysa i knät går jättebra säger Ian :) Han börjar slappna av på riktigt vilket är väldigt skönt för då sänks hela hans stressnivå.

Dag 5 var en repetition av dag 4 och det har inte hänt jätte mycket nytt idag heller. Byten blir mindre och mindre spännande. Det förekommer fortsatt lite gallergnagande men mest av andra anledningar. Dvs. den andre behöver inte sitta där utan det kan gälla hjulet som står på "fel" sida, eller det där jättegoda stråt som grannen har missat. ;)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
1/24/18, 8:47 PM
#6

Dag 7

Idag har det faktiskt hänt något. För första gången ser jag Manni visa större intresse i grannen, dvs. att han aktivt söker kontakten. Han till och med sov intill gallret medan Ian satt på andra sidan. Ian tog det ökade intresset som inbjudan till att hetsa upp sig lite mer igen men värre än enstaka pip blev det inte.

Och Manni faktiskt går till Ian när Ian kvittrar. Tidigare kunde Ian prata hur mycket han ville utan att få mer än en överseende blick. Det verkar också ha blivit mer äkta kommunikation och mindre gallergnagande. Riktigt kul att se faktiskt.

Sedan är det inte så lätt att öppna dörren och ta bilder för då flyttas fokus illa kvickt… ;)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
ähnchen
1/26/18, 11:54 AM
#7

Dag 9

Lite off-topic och ändå viktigt i sammanhanget.

Hela familjen fick lite panik igår i olika sekvenser. Jag hade Manni ute och när jag ville släppa honom tillbaka in i buren pep Ian några varningspip. Manni blev rädd och hoppade. Han missade buren och landade med ett smack framför den. Han försvann under buren och ville inte komma fram. Ian fortsatte pipa vilket inte gjorde saken bättre.

Jag hörde Manni nysa några gånger och blev väldigt orolig. Fiskade fram honom till slut och han var lite rosa om nosen. Släppte honom in i buren där han nös fler gånger och torkade sig om nosen. Sedan försvann han in i huset. För att förstå hur illa det var hämtade jag en godbit och räckte fram den genom öppningen i huset. Först hände ingenting men sedan rycktes den ur mina fingrar och jag hörde Manni tugga.

Aningen lättat lämnade jag honom ifred en stund. När sambon började fixa saker i köket kom Manni fram igen i förhoppning om ännu en godbit. Vilken han fick. Ian också såklart. Senare sprang Manni på sin favorittallrik, åt och drack och retade Ian genom gallret. ”Lugnet” var återställt.

Lärde mig två viktiga saker:

1) Med nya degus i hemmet får man räkna med att de kan bli rädda för saker som man inte tänker på längre, inklusive en själv. Marknära transporter av samtliga degus rekommenderas starkt tills man vet precis var man har varandra.

2) Jag kan fortfarande bli arg på ”den skyldige” i stressande situationer. När Ian fortsatte pipa hade jag stor lust att ryta åt honom att hålla tyst. Hur mycket tryggare hade Ian känt sig då? Stresspåslaget från rädslan om Manni var enormt, men så tog jag ett djupt andetag, tittade på fakta, släppte irritationen och pratade lite med Ian innan jag fiskade fram Manni. Och Ian slutade pipa. Jag vill poängtera att jag aldrig fysiskt har skadat ett djur i en sådan situation, men jag har definitivt stressat upp mig, och därmed dem, ännu mer.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
1/28/18, 7:22 PM
#8

Dag 11

Big day: Ett första möte! :)

I lördags fick de två byta sida 4 gånger totalt och det hände inte mycket vid byten. Imorse fick de då träffas för första gången och det gick över förväntan.

Efter att snabbt ha kollat den obekanta inhängnaden var Ian ivrig att visa Manni vad han går för. En snabb attack följ av en blixtsnabb flykt, med tillhörande pip förstås.

Manni, som var i färd med att äta stolbenet, orkade inte bry sig mycket. Ian blev modigare och gjorde ett andra anfall. Manni gav honom en irriterad blick. 'Tredje gången gilt' tänkte Ian men då fick Manni nog, gjorde sig stor, pep bestämt och gjorde ett steg mot Ian. Ian flydde överraskad. Efter det gick han klart försiktigare fram.

Det slutade med att de satt i mitt knä och putsade varandra :)

Jag blir om och om igen glad överraskad över Mannis ledarskapsförmåga. Han drar en gräns och så är han klar med det. Han blir aldrig uppjagad eller aggressiv utan släpper konflikten så fort den är över. Plus att han kort därefter kvittrade som en vänlig signal att det är ok att närma sig igen - bara man håller en vänlig ton. Honom kan man lära sig mycket av!

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
1/28/18, 7:34 PM
#9

Uppdatering från alldeles nyss:

Har haft dem ute nu igen och då putsades det genast en hel del. Inga fler attacker även om Ian försökte testa Mannis gränser genom att retas lite med honom. Istället för att sitta med dem i inhägnaden i ett par timmar bestämde jag mig för att släppa ihop dem i buren. Det finns en dörr i gallret på översta våningen som är öppen nu. Vi får se om de kan uppföra sig därinne.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
1/28/18, 8:09 PM
#10

Uppdatering nummer 2:

De har suttit i en halvtimme och putsat varandra. Då och då hördes ett litet pip när någon blev för hårdtandat. De kommer snart inte ha någon päls kvar… ;D Nu har de börjat röra på sig, springer i hjulet eller knaprar hö.

Vi får se hur de sköter sig. Är allt lugnt när vi ska lägga oss får de ha dörren öppen. Vi med så att vi hör ifall det händer saker. Annars stängs butiken för dagen. ;)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
1/29/18, 9:42 AM
#11

Luckan förblev öppen under natten. Grabbarna syntes inte till under hela kvällen. På morgonen kom de fram när det vankades mat. De åt och försvann igen. Gissar att Ian kommer vara hyperaktiv när de väl har myst klart :D

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
1/31/18, 9:29 PM
#12

Så, nu har jag tagit bort gallren helt. Allt har gått jättebra och de två stortrivs ihop <3

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

smurfan-13
2/2/18, 11:31 AM
#13

Vilken härligt enkel ihopsättning! Manni verkar vara en klok herre. <3

Annons:
hhejlollo
2/3/18, 5:27 PM
#14

Åh så härligt😍 Ian kommer garanterat hålla igång Manni😂

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Emouse
10/9/18, 4:23 PM
#15

Skriver sällan men tycker att det är kul att komma in hit till DiF och se lite uppdatering om hur han har det, kloka lilla Manni. Är en lättnad att han kom till ett så bra hem efter alla om och men! 

Hur har ni det? Trivs ni fortfarande ihop du och han?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ähnchen
10/10/18, 6:48 PM
#16

Emma, vad kul att läsa från dig! 🤗 Vi har det jättebra och trivs väldigt bra ihop. Lilla gubben börjar bli gammal och får sitt eget smörgåsbord nuförtiden. Annars äter Ian upp det mesta vilket redan syns på hans figur… Manni sover och vilar rätt mycket men annars är han sitt glada vanliga jag. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Emouse
10/10/18, 6:58 PM
#17

#16 Ja han börjar ju bli till åren nu. Vad fint att ni har det bra fortfarande, tänker på honom ibland och kikar in om det dykt upp något nytt från dig här. Alltid lika kul att få läsa lite om honom❤️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ähnchen
10/10/18, 7:24 PM
#18

#17 ❤️

Insåg att bilden från dagens gemensamma middag inte kom med. Men här kommer han :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: