Annons:
Etiketthälsa-skötsel
Läst 511 ggr
Jedni
12/29/18, 5:45 PM

Får smal degu att gå upp i vikt?

Detta rör inte en sjuk degu, bara en smal en.

För ett tag sedan gick en av mina två hannar bort och jag tog då beslutet att kastrera Jörgen så att han kunde flytta in hos tjejerna istället. Både kastrering och introduktion gick utan missöden (:

Men strax innan jul märker jag att han gått ned i vikt. Han väger nu 190g jämfört med de vintertjocka damernas 250g. Så snart efter ett dödsfall blir man ju såklart extra orolig, så jag pratar med min syster som är veterinär.

Kan det vara tänderna? Äter och dricker han normalt
Jodå, jag har sett honom både äta och dricka.
Stress? Trivs han i sin nya miljö?
Hur lycklig som helst.
Kan det vara så att han får mer motion nu?
Mja, det är ju en större bur men han sprang rätt mycket förut också
Och han beter sig som vanligt? Inte slö och så?
Snarare tvärt om, hur mycket energi som helst,  vaknar nästan varje morgon med att han högljutt deklarerar att han har fått till det med en av damerna.
Aha.

Det dumma djuret har kopulerat sig smal ):< I vilket fall fick jag med lite critical care hem. Men nu är ju grejen den med Jörgen att han aldrig varit särskilt intresserad av mat.  All godis man ger honom går han prompt och gräver ned, så det är inte helt arbiträrt att försöka tuta i honom extramat.

Finns det någon därute med tips för hur man kan få en degu att gå upp i vikt? Skulle gärna se att han kommer över 200g strecket i alla fall….

TL:DR; Min degu har knullat sig smal och behöver gå upp i vikt, tips?

Annons:
smurfan-13
12/29/18, 9:47 PM
#1

Har du testat om han gillar vetegroddar (alltså torrvaran)? Det brukar funka bra för att öka vikten tycker jag.

Jedni
12/29/18, 10:05 PM
#2

Bra förslag! Skall handla imorgon så jag köper några och ser om de faller honom i smaken (:

Upp till toppen
Annons: