Annons:
Etikettbeteende-hantering
Läst 1068 ggr
ähnchen
6/12/19, 9:08 PM

Ihopsättning Iggy (Ian) och Hector

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en ny dagbok om en ny ihopsättning, dock med en kändis sedan förra gången: Kristallens Ian.  Av någon anledning genomgår mina djurs namn alltid en evolution varför Ian dessa dagar kallas Iggy. Bara så att ingen undrar ;)

Hans nya rumskompis är jämngamla Hector.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
ähnchen
6/12/19, 9:27 PM
#1

Dag 1

Hector flyttade in sent igår kväll och medan han aningens tveksam klättrade ur sin transportbox och in i nya hemmet, försvann Iggy aningens tveksam för att gömma sig. Bara för att en liten stund senare kravallgnaga på gallret, inklusive en del revir-pip.

Hector brydde sig inte särskilt mycket utan försökte förtvivlat att bearbeta alla dessa nya intryck. Vi lämnade dem ifred.

Idag har han redan tinat upp lite och vågar sitta kvar även när vi rör på oss. Han äter, dricker och börjar landa. Och han har redan kvittrat genom gallret. På Iggys sida är det förvånansvärt lugnt jämfört med spektaklet när han flyttade in hos oss. Och även han har kvittrat genom gallret idag. Det bådar gott. :)

Just nu sitter de på varsin sida och mumsar hö. Om det fortsätter så här odramatiskt får de byta sida imorgon.  :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
6/13/19, 9:49 PM
#2

Dag 2

Efter en väldigt lugn och händelsefattig dag (eller ja, vem vet egentligen vad som händer när man är på jobbet? 😉 ) fick de byta sida nu på kvällen. Inga aggressioner alls vid gallret, inga pip eller tandgnissel. Lite kvitter (oklart från vilket håll) lite irritation över att galler existerar överhuvudtaget, lite utforskning av ny terräng för Hectors del, men i övrigt så är det käka, dricka och vila som gäller.

De fick sandbadet en stund var och det användes flitigt. Hector vågar sig lite närmare oss men än så länge får det duga med skumma bilder genom plexirutan. ;)

Och just ja, Hector har ett eget sätt att använda hjulet, nämligen att klättra upp på det från baksidan för att sedan åka ner på ena eller andra sidan… 🤪

Nästa byte blir imorgon kväll, sedan morgon och kväll innan det är dags för en första riktiga date. 😍

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
6/18/19, 4:55 PM
#3

Dag 7 Man blir smärtsamt medveten om att dagen bara har 24 timmar när det kommer dag 7 direkt efter dag 2… Hur som, här är senaste nytt från smågrabbarna. De bytte sida både morgon och kväll i helgen och eftersom stämningen var lugn och trevlig på båda sidor fick de träffas för första gången i söndags kväll. De första 10 minuterna gick till att putsa och klia varandra. Sedan kom någon på att 'just det, det där med rangordningen förresten'. Man började gnissla tänder och kretsa runt varandra och övergick snart till boxning med inslag av kick- boxning. De verkade någorlunda jämnstarka men så småningom var Iggy tvungen att ge sig i enstaka delstrider. Tyvärr var han för envis och körde vidare i ren frustration tills de rök ihop och vi fick sära på dem. Tillbaka i buren sjönk Iggy ihop, helt slut med ett litet jack i nosen och ett vid örat medan Hector så småningom sprang i hjulet (ja, han har lärt sig använda det på rätt sätt ;) ) Nu är vi tillbaka på ruta ett med dagliga sidbyten. Eller ruta -1 eftersom Iggy är lite mer bråkig genom gallret. Eftersom dagarna även fortsättningsvis kommer ha 24 timmar kommer nästa uppdatering när det sker en ändring i schemat. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
6/22/19, 8:02 PM
#4

Dag 11

Vi är tillbaka till 2 byten per dag. Stundvis kan det fortfarande bli lite liv vid gallret, mest från Iggys sida, men han har lugnat ner sig en hel del. Hector är sällan imponerat och är den som oftast kvittrar. Vi är inte där än att jag vill släppa ihop dem igen men återigen på spåret :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
6/29/19, 11:56 AM
#5

Dag 18

Vi har tagit det lugnt och gett dem även denna vecka att bli kompisar igen, med 2 byten per dag. När vi imorse blev bjudna på kvitterkonsert från båda var det dags för nästa date.

Denna gång var överlag lugnare. De hälsade kort på varandra och började med att utforska arean innan diskussionerna satte igång. Först fick Iggy dominera Hector. Vet inte vad Hector tänkte men han ångrade tydligen att han tillåtit det och satte igång med att gnissla tänder. På det följde en lång dans runt varandra med höjda rumpor. Iggy var mycket försiktigare denna gång.

Hector är i största allmänhet lugn. Han är fysiskt starkare än Iggy och skulle kunna avsluta det hela på ett mycket effektivare sätt om han trodde lite mer på sig själv. Han gör inga utfall utan gör försök att dominera Iggy som Iggy bemöter med att göra sig så stor som möjligt. Vilket ändå inte blir lika stor som Hector som - ja - helt enkelt är större.

En gång gick Iggy till och med därifrån men ångrade sig genast. Och sedan tappade han tålamodet och började fighta. Hector höll emot och Iggy blev hetsig och trappade upp. Hjärnan hade kopplats bort och vi bröt innan någon blev skadad.

Tillbaka i buren gnagdes det galler en stund men stämningen var inte alls lika upprörd som sist. Nu ligger två trötta krigare och myser var för sig. Tror inte att det kommer ta lika lång tid denna gång innan det kvittras igen 😉

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
7/7/19, 7:31 PM
#6

Dag 26

Jag får en känsla av att detta kommer ta en lååååååååååååång stund…

Två dagar efter senaste inlägget fick de träffas igen eftersom de nästan genast började kvittrade genom gallret igen. Den gången tog det typ fem sekunder innan de började bråka  och de rullade runt som en pälsboll efter väldigt kort stund. Vi bröt igen.

Det tog flera dagar för de (två byten dagligen) för att komma tillbaka till samma kvitternivå och de till och med putsade varandra genom gallret. Idag gjordes därför nästa försök. De hälsade på varandra innan de började bråka igen. Först en hel del boxning, sedan enstaka kickar. Jag bet ihop för att låta de hållas lite längre i förhoppning om att de någon gång skulle komma lite längre i sin rangordningsfråga.

Det hela slutade med att de återigen rullade runt på golvet, båda redan försedda med enstaka skråmor. Och även om det syntes att båda blev väldigt trötta ville ingen ge upp. De måste ha åsnor någonstans längre ner i släktträdet…

Båda försvann väl inne i buren och sov utmattningens sömn. Nu är det high chaparal på båda sidor om gallret. Hector kvittrar trots att han ryser fram och tillbaka och Iggy revirpiper… Ja ja, någon vacker dag…

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
ähnchen
7/21/19, 2:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Dag 40

Huiii, vad tiden går fort.

Grabbarna är tillbaka vid att kvittra och klia varandra genom gallret. De tom sov intill varandra på varsin sida idag. Lyckades tyvärr inte fånga det på bild utan bara när Iggy ligger en bit ifrån. Det händer heller inget när de byter sida utan livet bara rullar på som innan.

Det har varit så i en halv vecka nu och jag drar mig för att låta de träffas igen eftersom jag anar att de förr eller senare hamnar i konflikt igen. Men men, utan dates ingen uppgörelse heller… Håll gärna tummarna därute :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

KatieR
8/18/19, 6:46 PM
#8

Hur går de 😲💕?

ähnchen
8/20/19, 6:11 AM
#9

#8 Jo, ibland framåt och ibland mindre framåt. De har blivit lugnare när de får träffas och jag sär på dem tidigare. Ingen idé att de jobbar upp sig. Och då är det lugnt vid gallret efteråt. De söker sig till varandra och sover nära varandra på varsin sida, kliar varandra genom gallret. De bryr sig på ett positivt sätt. Än så länge har jag inte gett upp och de är inte ensamma i alla fall, även om de inte har ett fullgott socialt liv ännu. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
9/22/19, 2:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Dag 102 🤪

Tiden går fort ibland men vi har lyckats passera ett par milstolpar. Varje gång de har fått träffas och visat tecken på bråk har jag avlett de med mat. De har då varit så pass matfokuserade att de hellre tagit maten istället för att bråka. När de hade varsin bit har jag direkt "låst in" dem igen i buren. Sakta men säkert har då utevistelsen blivit en bra grej istället för nästa chans att spöa upp varandra.

Av en slump hade jag en hink med nytt hö i inhägnaden som Hector försvann i med en gång. När jag sedan släppte ut Iggy och han också hoppade in i hinken väntade jag bara på att de skulle börja bråka därinne och var beredd på att hälla ut dem med en gång. Men det enda som hände var några lågmälda hälsningar och sedan febrilt tuggande.

Sedan dess har jag haft nytt hö ute (som alltid är godare än höet i buren, oavsett om de precis har fått nytt hö inne eller ej :D) och det har gått förvånansvärt bra! De har tom haft en intensiv putsrunda ute. Tror inte att de har rett ut rangordningen riktigt än men iaf klarar de av att vara ute tillsammans utan att ifrågasätta varandra 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
9/28/19, 5:03 PM
#11

Dag 110 Bästa gången hittills! De har varit ute tillsammans i ca 15 min, knaprat hö, putsat varandra, Iggy har dominerat Hector vilket verkade accepteras, gosat lite till och sedan återgått till att käka hö. Efter en stund fick de gå in igen. 😊

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
11/2/19, 4:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Dag 145 😛

De två är verkligen ett digitalt par. De har bara två tillstånd, 1 eller 0. Antingen älskar de varandra eller så ska det slåss.

De kommer ut och börjar käka. De kan hälsa på varandra nos mot nos och fortsätta skutta och äta. Sedan blir det oftast putsning. Ibland återgår de till höet efter det, andra gånger ska Iggy dominera Hector vilket han oftast får. Dock finner han inget slut och då blir Hector irriterat och säger ifrån vilket gör Iggy irriterat.

Och hux flux börjar de slåss. Det finns inget mellanläge, ingen utveckling i bråket utan de kan gå från putsning nästan direkt till slagsmål. Numera kan jag sära på dem genom att hålla en arm emellan och flytta isär dem. Inte sällan börjar de då käka igen som om ingenting har hänt och så fort de möts vid gallret i buren kvittras det hjärtligt. 🤪

Nåja, i alla fall har de någon form av socialt liv då även om de fortsatt bor vägg i vägg…

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
3/19/21, 7:48 PM
#13

Dag 646 😂

Båda lever och mår bra 🥰
När jag funderade på att skriva detta trodde jag att det skulle bli mycket samma som sist, och det är faktiskt så att de fortfarande inte bor ihop och troligen aldrig kommer göra det, men de har ändå gjort framsteg.

Det är inte riktigt 1 och 0 längre utan det går från överlycklig över att träffas till putsning och nuförtiden även gemensamt mys i min fleecetröja till rastlös (Iggy) och vill mysa vidare (Hector) till att båda blir trötta på varandra, till att hacka tänder och göra sig stor till små anfall, jagande och bråk.

Tre gånger har jag låtit de hållas tills det urartade och därefter tog ett par veckor av arga pip innan det kvittrades igen. Men om jag sär på dem så fort de blir trötta på varandra räcker det med en liten paus innan de kan träffas igen.

En stor fördel nu är att jag jobbar mycket hemifrån och kan tillbringa mer tid med dem och de med varandra. Det märks att de har lärt känna varandra så mycket bättre och tolererar mer men de kommer nog aldrig bli så "kompatibla" att de kan vara tillsammans utan uppsikt. 🤷‍♀️

Ni får gissa vem som är Iggy och vem som är Hector i videon :D

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: