Degus iFokus

Degus

Etikettboende-och-inredning
Läst 1646 ggr
MoaL
2013-06-18 02:25
0

Plast

Vad anser ni om plast till degus?

Jag ser att många verkar anse att plast är farligt till degus, något jag har svårt att hålla med om. Jag skulle förvisso inte rekommendera det, men det beror enbart på att plastinredning ofta gnags sönder omedelbart och det är både oekonomiskt och väldigt tråkigt. Trä, glas och keramik håller ju både bättre och längre, samt att trä också är ett betydligt bättre, mer effektivt och framförallt mer hållbart gnagmaterial.

Vissa verkar dock inbilla sig att plast är farligt för att degus äter det. Har ni varit med om att någon degu faktiskt äter plast? Så dumma degus har jag nämligen aldrig stött på, haha. ^^ De flesta gnager bara sönder det i molekyler, men de inser ju att det inte är något ätbart.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

smurfan-13
2013-06-18 10:53
1

Det beror ju lite på vad man själv sätter gränsen för vad man anser farligt. Plast skulle jag åtminstone klassa som absolut hälsoskadligt! Jag har aldrig heller stött på en degu som äter plast, men bara genom att ha plast i munnen får man i sig massor m kemikalier som är allt annat än nyttiga. Vi försöker att undvika plast i hela vårat hushåll pga att det finns så mkt ämnen i vissa plaster som är hormonstörande, cancerbildande och allmänt ohälsosamma. Degun är ju även en gnagare som lever förhållandevis länge och hinner då få i sig betydligt större mängder än vad tex en mus hinner.

Kan rekommendera boken "Den onda badankan". Visserligen skriven till småbarnsföräldrar främst kanske, men faktan och tipsen som finns i den borde alla ta del av.

Så som svar på din första fråga. Jag anser att plast bör användas så lite som det bara går, oavsett om det är till ett djur eller till en människa.

Adrina
2013-06-18 18:27
0

Håller med ovanstående helt! Som hon säger så även om degun bara gnager sönder det så har dem det i munnen, dessutom eftersom dem gnager det i så små bitar är det lätt hänt att en och annan bit råkar sväljas?

MoaL
2013-06-19 03:36
0

Nja, det tror jag absolut inte. Degus, råttor, möss och dylikt är inga hundar, de råkar inte bara svälja saker av misstag om det är ett friskt djur. ;) De brukar vara väldigt noggranna med vad de låter passera förbi tungan, detta på grund av att de normalt sett inte kan kräkas, rent fysiskt, om de skulle få i sig något skadligt.

Vad gäller de sekunder de har plasten i munnen innan de petar ut det med tungan igen.. Ja, plast innehåller skadliga ämnen, men jag har plastvattenflaskor till både mina djur och mig själv, flera av mina djur HÅLLS i plastbackar och -lådor, jag fryser in och äter ofta mat ur plastlådor, de flesta av mina djur hålls på plastbotten, många av dem har plastmatskålar, plasthus, plaströr, plast, plast, plast… Inte har jag någonsin märkt av att de som INTE använder plastinredning skulle vara friskare än de som har det.

Att det sedan finns de som är överkänsliga eller de som helt vill välja bort plast överhuvudtaget, det säger jag ingenting om. Plast är såklart inte nyttigt, men om de skulle råka gnaga sönder ett plasthus eller två, njäe.. För mig är det ingenting att oroa sig för. För mig är det ungefär i klass med att oroa sig för att ge/använda vissa växter eller träslag för att de innehåller en liten mängd av något innehåll som egentligen är fruktansvärt giftigt och faktiskt dödligt i större mängder. Det tycker jag personligen är lite väl överbeskyddande. Men jag (liksom de flesta) använder ju då också exempelvis plastflaskor, både till mig själv och mina djur, vilket borde orsaka betydligt mer skada än ett söndergnagt plasthus.

Det är helt enkelt bara att konstatera att vi tycker olika.👍

Mvh,
Moa

smurfan-13
2013-06-19 11:18
0

Då så Moa, onödigt att fråga vad andra tycker om att ha plastinredning till degu då om du redan är så bestämd i din åsikt ;)

Problemet m de kemikalier som finns i plast är inte att de dödar dig på stört, utan de lagras i din kropp, förs över till din avkomma och koncentrationen ökar för var generation som går. Sen så är vet man att flera orsakar cancer, fertilitetsproblem.

Man ser skillnad i mängden kemikalier dammet hos personer som har mkt plast i sitt hem och de som valt att undvika plast. Man ser skillnader i luften i ett rum m mycket plast jämfört m ett rum m lite.

Men men, som sagt vi ser olika på det här med plast och det är ju helt ok. Själv undviker jag plast  i den mån det går.

MoaL
2013-06-19 11:30
0

Inte ett dugg onödigt, jag fick ju veta vad det var exempelvis du tycker är dåligt med plast. 🙂 Det var ju det som var meningen. Inte att ändra min egen åsikt, utan att förstå varför vissa ogillar det.

Jag vet att det lagras i kroppen, liksom mycket, mycket annat. Jag älskar exempelvis fisk, särskilt surströmming (min favoritmat över allt annat), men ska vi prata föroreningar och dylikt så är det inte verkligen inte bra. 😉

Att ställa en fråga betyder inte att man måste byta åsikt vid första bästa svar från någon annan, utan att man vill höra andras synpunkter och åsikter. Sedan är det som sagt så att de flesta verkar inbilla sig att degus äter plasten och att det därför är skadligt. Det i sig tycker jag är väldigt överdrivet, för något sådant har jag aldrig märkt av med något djur.

Mvh,
Moa

smurfan-13
2013-06-19 12:02
1

Ok :) Nä håller helt med att degus sällan ÄTER plasten.

MoaL
2013-06-19 23:13
0

👍

Förresten, hur resonerar du gällande olika sorters tyg, till exempel fleece? Många använder och rekommenderar ju sådant till sina djur, och det består ju av polyester = plast 🤔

Mvh,
Moa

smurfan-13
2013-06-20 12:11
0

#7 undviker fleece med i den utsträckningen det går. Men jag är inte slavisk gällande plaster. Undviker det som jag tycker går och är värt det så att säga (vilket generellt är betydligt mer än de flesta andra).

MoaL
2013-06-20 12:15
0

#8 Ah, okej! :P

Mvh,
Moa