Tips för viktökning
Alla mina tjejer har alltid varit väldigt slanka, men nu börjar de faktiskt vara lite för slanka. Särskilt en av dem är alldeles för tunn. Vad skulle ni tipsa mig att ge till dem för att få upp dem i vikt?
Tack på förhand. 🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
De enstaka jag haft som har vart lite för smala har haft tillgång till pellets dygnet runt och självklart ett bra, dammfritt hö! Är dom väääldigt undernärda kan man ge gainomax för människor så ökar dom i vikt:) Prova även ge lite torrfoder till katt med kött i, mina älskar det och får i sig protein!:) Hoppas det var till någon hjälp!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus

Jag skulle varken ge gainomax (till vuxen degu) eller kattmat till en växtätare!!
Vetegroddar är väl det jag tycker brukar ge bäst resultat om det inte räcker m pellets. Sen kan det vara bra att kolla tänderna så att det inte är det som strular. Hur gamla är de?
Min äldre degu har också börjat bli mager. Ska kolla tänderna på honom, annars tycker jag inte att han har betett sig annorlunda den senaste tiden mer än att han börjar bli lite gaggig (han fyller 6 nu i oktober).

#3 jag har oxå två st som blir 6 iår och Vega är riktigt gammal. Hon har magrat av massor och sert allmänt ganska så risig ut, men är pigg, social och sitt vanliga jag i övrigt. Det är ju en naturlig del av livet, att bli gammal och så småningom dö. Viktigast är ju att de mår bra i det skedet de befinner sig i.
Mina flickor är drygt fyra år gamla. Det verkar inte vara några problem alls med tänderna, för de är riktiga matvrak och äter både mycket och gärna.🙂Just nu lever de huvudsakligen på färskt gräs under sommaren, annars på hö såklart. Jag ger pellets, men det är svårt att ha konstant tillgång till det åt dem eftersom de slåss så förskräckligt över det. Oftast ger jag pelletsen med en av dem i knät och de andra två på olika ställen i buren, med varsin hög pellets framför sig. Det minsta de kommer i närheten av varandra när det serveras pellets så börjar de morra och skrika och boxas/sparka på varandra. Det är aldrig någonsin bråk annars, då är de så väldans kelna med varandra. Knasbollar. 
Jag ska köpa vetegroddar nästa gång jag far till affären, det är ju supernyttigt! Hur brukar du ge det?
Mvh,
Moa

Då kan det förhoppningsvis räcka m att bara se till att ge henne lite mer pellets/vetegroddar regelbundet. Jag ger vetegroddarna torra bara. Brukar vara väldigt populärt så det brukar snabbt slinka ner.
4 år borde inte vara en ålder, men tyvärr så finns det många degus som är gamla redan då. :/
De är pigga och glada och verkar inte alls gamla eller så, så jag hoppas att det bara handlar om vikten. De har som sagt alltid varit slanka, och har jag inte gett pellets med jämna mellanrum så har de förlorat vikt.🙂 Det ligger ju dock ingen planerad avel bakom, deras föräldrar kommer från djuraffär och kan mycket väl ha varit syskon, så OM jag skulle stöta på några tidiga hälsoproblem hos dem så vore det ju inte helt förvånande, tyvärr. Men hittills är de då pigga och friska, det är bara att de så lätt går ned i vikt som bekymrar mig litegrann. Nåja, omväxling förnöjer, jag är mer van vid att kämpa mot övervikt hos många smådjur, så det här är ju nytt. ^^
Mvh,
Moa
Tyckte också att mina var lite för smala under vinterhalvåret. Men på sommaren flyttar dem ut & går ute dygnet runt oavsett väder och det verkar verkligen vara hälsosamt för dem. De har fri tillgång till gräs (och det växer lite ogräs/örter där också) som dem går och plockar och gräver efter hela tiden. Mer har alltid varit ganska slank i hullet men efter hon kommit ut har hon lagt på sig ordentligt med både fett & muskler (hoppas jag, ser iallafall så ut)
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus

#8 kan du inte visa eran utebur?! Har varit sugen många år att låta mina gå ute dygnet runt, åtminstone när vädret spås bra, men aldrig riktigt vågat. Inspirera oss!!
Kan bara hålla med smurfan-13! 👍
Mvh,
Moa
Ja absolut jag gör en egen tråd om den imorgon tror jag!
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus