Degus iFokus

Degus

Etikettköpes-säljes-omplaceras-transport
Läst 1199 ggr
Casiopeia
0

(K) Deguhane/hanar

Letar efter en eller ett par deguhanar (har en som behöver sällskap), ålder och färg/teckning är mindre viktigt, då situationen är lite akut.

Är även tacksam för tips!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

ähnchen
1

Hej!

Jag vet inte hur insatt du är när det gäller degus. Det är inte helt lätt att introducera degus, men det funkar i de flesta fall. Det är enklast att introducera en och en. Att introducera en till en grupp blir svårare eftersom rangordningen i hela gruppen ifrågasätts och struktureras oftast om.

För ett år sedan introducerade jag två stycken yngre killar till en kille på ett år. Det tog 5-6 veckor och de bodde ihop i ett år. Igår bråkade de allvarligt och bor var för sig just nu så jag får börja om.

Jag vill inte skrämma dig och tycker absolut att du ska leta efter en kompis till din degu! Tänkte bara förvarna om att det kan krävas mycket tålamod för detta.

I höstas fanns det några omplaceringsinlägg här på degus iFokus. Kolla lite bakåt i tiden, någon finns kanske kvar. Lycka till!!! Glad

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Casiopeia
0

#1 Tack för råden ähnchen!

Jo, jag vet att det kan vara komplicerat, men det känns dumt att inte ge det ett försök i alla fall.  Har erfarenhet från att introducera råttor som ju också kan vara kluriga att få ihop, men har iof aldrig stött på något problem, så jag vet inte om jag skötte dom introduktionerna för bra eller om jag hade tur…

Jag fick tag i ett par hanar som jag har nu. Den ensamma hanen är fortfarande kvar i sitt gamla hem (kunde ju inte flytta fören jag hittat sällskap) men kommer förhoppningsvis nästa vecka.  De två andra hanarna är vana vid att bo ihop med många andra degusar och har klarat det bra, jag har svårt att avgöra hur dominanta de är, men den ena är fortfarande inte fullvuxen så det är i så fall den äldre av dom som kommer att krångla. Den ensamma ska tydligen vara dominant av sig, så jag räknar med att det kan ta en stund att få dom att acceptera varandra, men jag ska ta det långsamt och försiktigt.

Det är kanske inte en så dum ide att introducera dom en och en. Är det i så fall bäst att börja med att låta nykommlingen träffa den yngre hanen ( eftersom det är minst risk för konflikt) eller är risken större att det ger honom en känsla av dominans vilket försvårar mötet med den äldre? Kanske bättre om de får bestämma rangordningen först?

Sedan har jag en plan B om det verkligen inte skulle funka, då jag har en till stor bur, och skulle kunna skaffa en bebiskompis till den ensamma om det är så.

ähnchen
0

Jag skulle föreslå att börja med den ranghögre hos de två tillsammans med den ensamma som ett första försök. Om det funkar och de har gjort upp kan du fortsätta med den tredje.

Skulle det inte fungera att få ihop de två första kan du byta taktik och låta den ranglägre träffa den ensamma och sedan integrera den ranghögre. Det fungerade för mig när jag introducerade mina för första gången.

Väldigt svårt att säga vad som kommer att fungera bäst eftersom de är olika allihopa. Men du kommer ju att se hur de beter sig och kan agera därefter. Som sagt, tar man det bara lugnt händer det ytterst sällan att det inte fungerar. Och vem vet, det kanske blir kärlek från första stunden. Glad

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

hhejlollo
2

Då min hane ska sättas ihop med Stinas två så kommer jag hjälpa till hela vägen!:) Min hane kommer sitta i den lilla buren för att känna sig underlägsen då han är den mest ranghöga. Det kommer gå toppen!:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Casiopeia
0

#4 Det känns tryggt! Jo, jag tror också det kommer gå fint :)

Degu95
0

Letar du fortfarande? :)

fabbe96
0

Jag har två st degus hanar, som jag skänker bort pga tidsbrist. Om du fortfarande letar :)