Ensam Degu!
Hej!
Helt ny till den här gruppen så tänkte slänga in en liten fråga! Fick tyvärr skicka vår älskade Tickle till Degu heaven idag, han har varit väldigt slö och varken ätit eller druckit dom senaste dagarna, tog han till veterinären och det fanns inget dom kunde göra:(
Nu till själva frågan, hans bror är nu helt ensam och vi är livrädda att nåt ska hända med han! Har någon nåt knep om hur han inte blir allt för ensam? Han har varit lite disträ hela kvällen samtidigt som han verkar leta efter sin bror, vilket jag kan förstå att han kommer att göra ett tag? Dom är lite över 5 år så inga tonåringar direkt!
Tacksam för all hjälp
Beklagar sorgen! Välkommen hit! Då degus är flockdjur bör du hitta kompisar åt honom! Om inte kommer han sörja ihjäl sig..:/ Är lite upptagen men skriver lite senare!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Tack! Så skulle det vara bäst att introducera babies till han så att han kan agera pappa eller är det lättare att hitta någon jämngammal? Jag vet att det kan vara svårt med nya degus i samma ålder då dom lätt blir osams om revir! Vi kommer att flytta om 5 veckor och vill helst vänta och se hur han mår under den tiden för att slippa stressa upp småttingar med allt som händer runt omkring flytt! Vi försöker spendera så mycket tid vi kan med han just nu och han verkar redan kännas lite mer säker med att vara ensam! Vi tänkte att för nu är det värt att köpa nåt slags gosedjur som han kan mysa in sig i?
Jag rekommenderar en/två små bebisar! Det går att sätta ihop vuxna men det kräver tid och tålamod och det finns inga garantier att det funkar. Ja du kan köpa ett gosedjur han kan ha under tiden men han kommer behöva kompisar inom kort! Vart ska ni flytta?
Sajtvärd på degus.ifokus
Ok, men det är skönt att höra i alla fall, och jag skulle föredra små bebisar ändå så att inte samma sak händer igen inom en snar framtid att en av dom går bort och den andra får vara ensam igen!
Så vet du var finns det uppfödare (seriösa) inom stockholm?
Vi bor just nu norr om stockholm men ska flytta söder om stan så skulle ju vara bra om vi kunde hitta någon som bor relativt nära. Vi vill helst inte köpa två nya som sen inte blir accepterade alls av våran kille, det skulle vara bra om vi kunde testa det ett par dagar först och skulle det inte funka att vi då kan lämna tillbaka dom igen! Men vet inte om det skulle vara möjligt?
Okej! Jag har Kristallens Degu och Gerbiluppfödning i Västerås, nära hummelsta:) jag har två killar till salu, kika under Kristallens C-kull och Kristallens D-kull, en agouti och en viltblå! Även Johanna på medförda finns här i Västerås. Dessvärre finns det inga fler aktiva, Elin (vattendal på ifokus) väntar ev kull och Spfia på estrellsdos. Kika på bloggen om du är intresserad och maila: www.kristallens.blogspot.com
Sajtvärd på degus.ifokus
Ja men precis. Jag har även halva min uppfödning i Stockholm (norra) och förtillfället har jag både agouti och viltblåa hanar kvar till salu. Men kommer även ha fler kullar i framtiden.
Perfekt! Så när du säger norra Stockholm var är det? Vi bor just nu i märsta! För vi skulle verkligen vilja introducera nya degus! Men går det oftast bra med bebisar? Vi är fortfarande lite oroliga att han kommer bli aggressiv mot nykomlingar?