Degus iFokus

Degus

Etikettbeteende-hantering
Läst 1303 ggr
PoizonBite
2013-07-21 13:06
0

Bråkar

Var precis och tittade till killarna för jag hörde en av dem skrika (det låter inte som ett varningsskri, men som om något skrämt honom) och finner att Sammy och Kurre går upp på bakbenen och brottas så fort de kommer i närheten av varandra. Killen som skriker är Bilbo. Jag tittade på alla tre, men det är bara Sammy som har lite blod vid sidan av munnen. Sammy har jag satt i en separat bur eftersom han och Kurre bara bråkade när de var tillsammans. Funderar på att sätta tillbaks honom och plocka ut Kurre istället för Bilbo slutar inte skrika. 

Någon som kan ge mig ett råd om vad jag behöver/ska göra? Att de bråkar, är det något som kommer att fortsätta ske eller är det bara en engångshändelse? tacksam för svar!!

ähnchen
2013-07-22 11:55
0

Det är vanligt att degus bråkar då de ifrågasätter rangordningen med jämna mellanrum. Oftast blir det bara vanliga boxkamp men ibland kan de hetsa upp sig när ingen vill ge efter. Även det är normalt men såklart jobbigare för ägaren att hantera.

Bilbo är säkert skrämt av vad de andra håller på med. Om du kan, ta ut honom och kolla att inte han är sårad någonstans. Bråkstakarna får du ha tålamod med. Ha Bilbo och en av de andra i en bur. Det ska vara den som är lugnare och framför allt vänlig mot Bilbo, så att Bilbo kan lugna ner sig och känna sig trygg igen. Om Bilbo skräms av båda för tillfället får du ha alla tre separat en stund och sedan börja sätta ihop  Bilbo med den lugnare av de övriga.

Man får inte bara sätta ihop dem igen utan får ta det sakta. Här kan du läsa mer om hur man kan gå till väga:

http://degus.ifokus.se/articles/4eef939ed4ebea17d601f752-att-satta-ihop-degus?4d7123dab9cb4621410443cf-1-beteendehalsasjukdom

Hur ser det ut nu efter nästan ett dygn? Har de lugnat ner sig lite?

Lycka till ! 🙂

Hojta till vid frågor!

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

PoizonBite
2013-07-22 19:18
0

Kurre hade också åkt på stryk. Ett bett över nosen. Jag har satt ihop dem nu och än så länge slåss de inte, men de pratar för fullt med varandra^^

ähnchen
2013-07-22 20:37
0

Bra! Hoppas att det håller i sig och att de är klara med bråket 🙂

PoizonBite
2013-07-22 21:18
0

Kan bråket bero på att småttingarna börjar bli könsmogna? De är exakt 6 månader idag :)

ähnchen
2013-07-23 12:59
0

Japp, det är en mycket bra förklaring 🙂 Nu är de tonåringar vilket de är tills de är ungefär 1,5 år. Sedan börjar de flesta lugna ner sig. Hoppas dina har hittat varsin plats nu och att flocken fortsätter stabilt 🙂