Degu som fluffar upp pälsen.
Tjena!
En av mina degusar fluffar upp sin päls så den blir väldigt luftig, kan det bero på att det är varmt inne? Lät dom hur som helst komma ner i källaren där det är 18 grader istället en stund, men hon låter fortfarande sin päls vara fluffig. Ser jättefin ut när hon gör så men undrar varför hon börjat göra så.
Börjar bli väldigt varmt inne i huset så jag funderar på om dom skall få vara i källaren om dagarna då det är mycket svalare där. Idag hade jag 25-26 grader inne, är lite orolig för mina små vänner.
Mvh Kim
Hmm, att de fluffar päls är oftast ett tecken på att de inte mår bra. Eftersom det inte gjorde någon skillnad när du tog de ner i källaren verkar inte värmen vara hennes problem. Hur är hon för övrigt? Är hon som vanligt, pigg och glad? Eller lite hängig?
Äter hon som vanligt? Vad väger hon? Hur ser avföringen ut, om det nu går att skilja på vad som är vems.
Nu blev det många frågor men det är svårt att ställa en diagnos när man inte har djuret framför sig. Mina har inte burrat upp sig trots att det kan bli 24-25 grader i huset när det är som varmast. De kan tom tycka att det är skönt att hitta en solig fläck även då. Så jag tror inte att det är värmen enbart fast den kanske gör det jobbigare för henne.
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
Sitter mest still och är väldigt skygg, försökte ge henne en hasselnöt nyss för att försöka smöra lite, men hon vägrade ta den ur handen på mig, då låg hon i boet, dock slickade hon på den, sen för att slippa mig så klev hon ur och in i ett rör som jag har i buren. Hon känns lite hängig sen jag skrev det tidigare inlägget.
Vet ej om hon äter normalt, det har bara varit såhär sen igår. Väger 285g, bajset är som vanligt.
Däremot kelar hon ju med sin kompis som vanligt och lägger sig på rygg. Hade dom ute igår kväll och då märkte jag att hon var lite konstig eftersom hon satt still under min säng och vägrade komma ut därifrån, bara undviker mig, sen är hon lite skyggare än sin kompis, men hon brukar hoppa upp i handen. Inte normalt att hon sitter still, brukar fara runt och gnaga på golvlister och rulla sig i dammet. ;)
Kan hon ha blivit skrämd på nåt vis?
Tog upp henne nu och släppte ut henne på soffan, hon åt nåt havregryn men sen åt hon inget mer och detta är lite konstigt. Men nyfiken och skuttade runt i soffan i alla fall, släppte tillbaka i terrariumet och då sätter hon sig på en plats och gör inget.
Då är det definitivt något som inte står rätt till. Om hon hade blivit skrämt av något skulle hon nog gömma sig med stora runda ögon. Och då försöker de göra sig liten, inte burra upp sig.
Jag föreslår att du tar henne till veterinären ganska så fort. Chansen att hen kan hjälpa henne är desto större ju tidigare problemet upptäcks. Hon kanske har problem med tänderna så att det är jobbigt att äta plus att det gör ont och segar ner henne. Degus brukar vara matvrak. Att dissa godbitar är inget bra tecken.
Nyser hon med jämna mellanrum?
Vikten är förresten okej, men väg henne gärna varje dag nu när hon inte är kry. Det går fort att de tappar vikt när de är sjuka. Genom regelbunden vägning ser man snabbt att något är på gång.
Rådet kvarstår att ta henne till vet så fort som möjligt.
Lycka till! 🙂
Tjena!
Nyser inte och hon har inte onormala tänder på något sätt. Ska väga henne ikväll, gillar inte att jaga ur henne ur buren bara. Ska höra med strömsholm om dom kan degusar, känns lite sisådär att transportera i bilen med då det lätt blir för varmt på dagarna. :( Hon fick ett morotschips när jag kom hem här och den smakade hon på sen la hon ifrån sig, ringer till vet nu.
Mvh Kim
Bra att du ringer veterinären! 👍 Om Strömsholm inte kan själv kan de säkert tipsa om någon som kan.
Det är oftast kindtänderna som de har problem med och de kan man inte se tyvärr. Veterinären har rätt "verktyg" att kika in i munnen med. Men vem vet, det kanske är något annat. Jag håller tummarna att hon snart är kry igen! 🙂
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tjena igen! Nu är hon som vanligt igen. Pratade med veterinären och var hon inte bättre imorgon så skulle jag komma in, men nu vettetusan, hon har nu käkat och sprungit på köksbordet.
Bifogar en film på henne från idag!
Mvh Kim
Skönt att hon är bättre! Degus fluffar upp pälsen när dom myser så kan vara det!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Det "kan" vara att jag varit uppe länge om nätterna och att degusarna inte kunnat sova ordentligt så det kan vara så att hon är trött med!
Mvh Kim
Hihi, lilla sötnos 🙂
Skönt att hon verkar må bättre! Håll ett öga på henne de närmaste dagarna och så hoppas jag verkligen att ni slippa åka till vet! 🙂
Ha en trevlig kväll!
Japp, kommer ha superkoll på henne, har semester så jag är hemma hela dagarna.. ;) Nu ligger hon i boet på sidan precis som hon brukar och väntar på att hennes kompis ska komma och mysa!
Trevlig kväll!
Mvh Kim
Tjena!
Nu har allt varit frid och fröjd i 10 dagar. Nu VET jag vad det var som hände, jag gav båda varsin liten broccolibit, dessa åt dom inte upp och grävde ner dom. Sen åt hon som blev dålig upp båda bitarna och fick troligtvis gaser i magen. Kom nämligen på att jag hade rensat ut lite broccoli ur buren medans hon var dålig. Så tänk på att ge väldigt lite åt gången av grönsaker och se till att dom äter upp dom.
Mvh Kim
#13 Vad skönt att hon helt har återhämtat sig! 🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Ja, det är mycket skönt.. Var orolig där ett tag. Läser på nu så fort jag ger dom nåt nytt. :)
Och så bra också att du hittade orsaken OCH informerade andra deguägare! Alla tummar upp för din omtanke! 🙂
Absolut, det tycker jag att man bör göra!