Degus iFokus

Degus

Etikettbeteende-hantering
Läst 1875 ggr
thenewbreed
0

Känner mig hopplös

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Känns verkligen trist att de rök ihop igen efter att det gått så bra. nu är frågan vad man ska göra med mina två pojkar. Vi har inte plats för två burar.
grejen är, jag vet inte hur gammal de är men borde vara runt ett år gammla nu. och de har varit i varsina burar bredvid varandra med byte flera gånger om dagen i snart 8 månader. Någon som har förslag på vad jag ska göra?
Jag vill verkligen inte sälja dem men om jag måste sälja en av dem och ta in en yngre degu-hane så skulle jag göra det. För känner att de borde få ha en burkompis, inte rättvist att få leva ensam de följande åren liksom.

Någon som varit i samma situation eller vet hur jag ska göra? :(

Medarbetare på bildredigering! :)

Midgårds
0

Nu har jag själv inte gjort det men jag känner en person som kastrera ena hanen och efter det så gick dom ihop bra. Men jag vet inte om det var slumpen eller om de va kastreringens förtjänst

thenewbreed
0

#1 hmm okay, hur mycket kan det kosta att kastrera en degu då? och är inte det ett väldigt riskabelt ingrepp på ett sånt litet djur? ;o

ähnchen
0

Så tråkigt att de inte hittar till varandra igen… 😕

Efter allt vad jag har läst på bland annat degutopia hjälper inte kastrering. Eller så finns det i alla fall ingen garanti att det blir bättre efteråt. Och ja, det är ett stort ingrepp för ett så litet djur. Beslutet ska alltså övervägas väl och risken finns att din situation kvarstår.

Det går ju att sälja ena hanen och köpa en unge till den andra. Men även där kan bråk uppstå när lillan blir könsmogen. Jag vill verkligen inte svartmåla något men en garanti finns tyvärr aldrig.

Ett alternativ kan vara att kastrera ena hanen och försöka sätta ihop de sedan. Om det inte fungerar kan du fortfarande sälja andra killen och sätta ihop den kastrerade hanen med en tjej. Det brukar i regel fungera.

Vad säger ni som har låtit en hane kastreras och som har satt ihop kille och tjej. Skulle det vara värt det?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Pigges mam
0

Hej! Jag har precis samma problem som du. Jag har tre dugusar, varav två funkar ihop men den tredje inte med nån. De funkade ihop alla tre när de var små men inte sen de blev könsmogna. Innan gick han ihop med den ena av dem men nu funkar inte det heller. Vet inte heller vad jag ska göra. Inte lätt att sätta ihop en dominant hane med nån. Sen vill man ju ha ett bra hem till honom. Funderar på att kastrera honom o se om det finns nån liten tjej som vill bo med honom. Vet inte om det finns några andra alternativ kvar..?

thenewbreed
0

#3 hmm okay, vilket svårt beslut det blev nu. Det känns som om det vore vädigt svårt o sälja en ensam snart vuxen hane och risken att denna får leva ensam eller kommer till en okunnig ägare känns tyvärr stor. 

Jag ska prata med min mamma om alternativen och se vad hon tycker.

ähnchen
0

#4 Hade du kvar lilla killen (Pip?)? Hade för mig att du gav bort honom. Vet inte heller något mer alternativ. Det finns ju tyvärr inte heller så många degus i Sverige för att kunna försöka sätta ihop dem med olika individer tills man hittar en matchande kompis.

I Tyskland finns "degu-stationer" där de tar emot svåra fall och försöker hitta en kompis. Sedan får man tillbaka "paret". Men detta för att de på vissa ställen har så många omplaceringar att de har möjlighet att hitta rätt figur. I och för sig inte bra heller att det finns många omplaceringar…

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Pigges mam
0

Jodå, jag lånade ut honom för avel.Men semestrarna kom emellan så vi hann inte riktigt introducera dem klart. Tror inte det blivit några bäbisar men vi får se. Ev. så lånar hon honom igen. Tanken var att det kanske skulle funka med en son om det blivit någon. Men helst vill jag inte ha två burar för vi har ingen bra plats. Svårt detta. Vill inte avliva honom heller för han är jättego mot oss människor och det ska mycket till innan man avlivar friska djur. Så nu sitter han ensam o glor. De ser varandra så lite sällskap har han. Så nu är vi tillbaka på ruta 1 igen.

thenewbreed
0

okay så min mamma tyckte att det kunde vara värt o testa kastrering då det tydligen inte var så dyrt här där vi bor.

Så får vi se hur det blir sen, men hoppas verkligen på att det funkar så vi slipper sälja någon. de är ju mina små bebisar :(

Pigges mam
0

Ja, det är ju det. Man är ju fäst vid alla tre. Berätta hur det går. Jag avvaktar lite ifall hans kulor behövs. ;) Så får vi se hur det löser sej. Lycka till!!

Midgårds
0

Okej det virigaste är bara att man ska hitta en bra veterinär som kastrera degusar eftersom de inte har bollarna på samma plats som en råtta. Vart bor du #8? Jag har själv låtit en av mina hanar bli kastrerad nu i år vilket gick bättre än väntat så jag håller tummarna för dig och dina små.

Leviosa
0

Att degusar hade sånt temperament var en överraskning. :o jag vet ju försig ingenting om dom små varelserna :) Förlåt för så random kommentar, skyller på att jag har s tråkigt att jag håller på att avlida ;) Lite OT har jag också att komma med; Thenewbreed, gillar din profilbild ;) inte ofta man hittar någon som gillar OM&M Så Förlåt förlåt, nu får ni hänga mig :$

thenewbreed
0

#10 Jag bor strax norr om stockholm så egentligen har jag väldigt många veterinärkliniker att välja mellan. 

Hur funkade det då, för din hane. Ändrades hans beteende efteråt och hur blev det med läkningen o liknande efteråt?

#11 ja de är hur trevliga som helst men lite knepiga med rangen bara tyvärr :(
haha jaa de är mitt favoritband, världsbäst enligt mig haha!

Midgårds
0

Okej ja jag kastrerade min kille på mälarensdjursjukhus i närheten av märsta/Sigtuna. Han var pigg redan när vi hämtade honom, och han var svullen i några dagar men det läkte perfekt och han kumee flytta in ned sin partner och ungar redan samma dag. Han var inte så dominant från början men han småskivas inte längre med honan.

thenewbreed
0

#13 hmm okay, ja, det kan ju vara värt ett försök iaf.

snailracern
0

Kastrera Bosse här för något år sedan, det var allt annat än komplikationsfritt.

Kastreringen kosta runt 1000 kronor…han va rätt hängig och konstig när han kom hem. Blev efter några dagar bättre….men sen sämre igen. När vi åkte tillbaka så hade hans sår blivit kraftigt infekterat.

Det var en väldigt massa var inne i såret. Dom fick ta in han ganska akut, operera igen, plus att han fick medicin ett bra tag framöver. Då gick det på ca 4500kr. Och de lät inte som de trodde att han skulle klara sig.

Han åt inget på ganska länge, låg och sov i märkliga ställningar. Åkte in akut igen på natten, men ingen där kunde då nåt om degusar. Kanske fick i han en droppe critical care.

Sen vände de och blev sakta sakta bättre.

Nu har ju jag bara ett fall att gå efter, och Bosse kanske hade otur. Men det är inget jag gjort igen. Väldigt jobbigt att veta att man själv tagit ett beslut att göra nåt, som sen blir så allvarligt för ens djur.

Och han kommer fortfarande in i perioder när han ska jaga sin favorithona :)

snailracern
0
smurfan-13
2

#15 men fick ni stå för kostnaderna som komplikationerna medförde?! Gnejs fick ju oxå en envis infektion o vi var in jag vet inte hur många gånger efter operationen, men allt ingick i själva kostnaden vi betalt för kastrationen. Behövde betala någon medicin på 20:- nångång, men då vi inte hade kontanter på oss o det var kö till kassan som tog kort slapp vi betala det. Vilken skillnad det kan vara på veterinären alltså!

snailracern
0

Ja, de blev så…jag vet inte om det är normalt egentligen?

Men de va så mycket då, på en och samma gång.

Midgårds
0

Det beror oftast på vad det är för klinik och om det är problem som de tycker är orsakat av operationen eller hållningen hemma ifall man får betala själv. I alla fall har vi det så på jobbet men mycket ingår i priset av operationen.

Jag menar jag har ju fått skicka in ena min deguhona på akutkejsarsnitt och det var långt ifrån billigt och jag tror säkert att jag inte hade behövt betala om det blev något mindre problem efter. Men ja tyvärr dog ju honan ca 1dygn efter, men då ska det även nämnas att den kliniken inte alls var så vana vid så smådjur men det var bråttom och den var närmst.