Dehydrator
Skulle denna vara bra för att torka örter/växter? Jag har aldrig haft en dehydrator, så jag behöver lite råd. 😃
De växter jag tänker torka är framförallt växter som växer nu under sommaren; maskrosor (blad & blommor), rosor, hallonblad, groblad, brännässlor, och så vidare.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Känns lite "overkill" om du bara är ute efter att torka blad och anna tunna saker. Funkar ju minst lika bra att bara sorida ut det på en plåt och köra på svag värme i ugnen en liten stund (eller i ett mörkt rum).
Nja, grejen är den att min kära sambo är allergisk mot blommor och känner av så fort jag tar in dem, så allt sådan måste jag hålla antingen i djurrummet (för dit kan han ändå inte gå utan besvär då han inte tål höet) eller, när det är torrt, i förslutna burkar. ^^ Några blommor i ugnen är alltså inte idealiskt, och något mörkt rum har jag inte heller tillgång till. Jag har torkat växter inne i djurrummet, och även om det torkar på bara ett par dagar så är det ju ljust därinne, samt tar en sjuhelsikes massa plats. o.O Med en sådan här tänkte jag att det säkerligen skulle torka betydligt snabbare. :)
Mvh,
Moa

Ah :/
Har ingen garderob eller liknande m plats i djurrummet? Det är så jag oftast torkar. Smågrejs på hyllor och grenar hängande.
Annars får du väl köpa en sån där o testa. Lär ju vara super till andra grejer med. Torkad frukt i muslin är ju super iaf ;)
Obhs svamptork brukar finnas i dessa tider på Ica Maxi för ca 500kr, fungerar jättebra! :)
#3 Jo, frukt, bär och svamp kommer säkert också att torkas.😃Så jag är VÄLDIGT sugen på att köpa en.
#4 Jag har sett den, men jag gillar inte att Obh's tork inte går att justera värmen på. Örter och dylikt ska inte torkas i mer än cirka 35 grader.🙂
Mvh,
Moa
Jo men visst går det att justera värmen, man justerar genom att öppna olika mycket på ovansidan!
Annars tar du en kartong och en vanlig fläkt som du blåser in i ett hål i botten, sen gör du nät på ovansidan så du kan lägga örter där. Blir mycket effektivt även utan värme. Jag körde med en sån stor bordsfläkt som kan pendla åt vardera håll, men jag ställde den så den inte pendlade.
#6 Vilket innebär att man måste mäta temperaturen i dehydratorn för att veta hur varmt det blir med en viss mängd ventilation, istället för att bara ställa in dehydratorn på 35 grader. :) Jag köper hellre en som inte blir så krånglig.
Förslaget om kartong och fläkt var bra! 👍 Jag ska visserligen ändå köpa en dehydrator, men jag kan absolut tänka mig att kartong+fläkt kommer att provas någon gång i framtiden. ^^ Nu önskar jag ännu mer att hunden inte råkade dra ned vår fläkt i golvet, annars hade jag testat på en gång.
Mvh,
Moa
Mmm, en sån tork är inte billig tyvärr.. :( Det fungerar skitbra, har torkat massor med trattkantareller på det viset, går även att vräka ut allt på plåtar framför fläkten men då brukar det vilja blåsa iväg. Nu har jag varmluftsugn och det fungerar också bra! :)
#9 Vilken är inte billig? Den som jag länkade till i trådstarten kan man ställa in temperaturen på, och den kostar 399:-, så den är ju inte särskilt dyr.🙂
Jag ska absolut tipsa mamma om kartong&fläkt-metoden, vi brukar alltid plocka svamp så det kommer säkert till användning. 👍
Mvh,
Moa
Hur ställer man temperaturen på den då, sitter det en termostat eller är det en plastlucka som man öppnar olika mycket???
#11 Här är samma dehydrator som jag länkade i #0, fast på den sidan är den dyrare, men bilden går att förstora. Vid On/Off-knappen sitter det en termostat, som på en vanlig ugn ungefär. Det går att ställa den på allt från 35-70 grader. 🙂
Mvh,
Moa
Ahh, billigt! :) Min är inköpt för några år sedan och då fanns det inte så mycket att välja på.. ;)
Jag tror jag köpte min för 300kr och den har verkligen använts flitigt, defenitivt värt! Så mycket enklare än att torka i garderoben där de finns i risk för mögel m.m. Efter du torkat allt lägger du bara ner det i en påse :)
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Även viktigt att förvara påsarna mörkt och torrt!
Jag har fortfarande inte kommit mig för att köpa den där eländes dehydratorn, men det blir förhoppningsvis av snart. ^^
Mvh,
Moa
Kan lägga till att jag köpte den på Netto faktiskt 😉
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Nu har jag köpt en dehydrator! Woho! Och vill tipsa er om Jula, för nu säljer de sådana - MED termostat! 😃 - för endast 199kr! Det blev en sådan jag köpte, eftersom det var halva priset mot för priset i länken i ovan inlägg. ^^
Mvh,
Moa
Det var bra pris faktiskt!! :)