Degus
Hej! Jag har funderat på många olika djur ett tag nu men är nu ganska säker på degus ändå. Så jag har några frågor: Den klassiska frågan: hona eller hane? Biter dom på sladdar? Kan man ha dom lösa i ett rum? Baran en fråga: det finns väll inga selar Till dom? Vad är bäst 2 eller fler? Tacksam för svar!

Honor eller hanar kvittar. Det blir bra vilket som bara du ägnar dem mycket tid.
De biter på ALLT! Går att ha lösa i ett rum som är degusäkrat. Vad det innebär lär man sig m tiden, men de biter och gnager som sagt på ALLT!
Jag hade sele till min första degu, men det är inget jag skulle rekommendera idag. Oftast så är degun så aktiv att sele inte är ett bra alternativ då risken för att de skall skada sig blir för stor.
Minst 2, fler är mysigt, men de kräver STOR bur.
#1 tack. Kan en garderob fungera som bur tro?

Ja det kan den, men det beror på hur stor den är och hur man lyckas bygga iordning den så att degusarna inte får tag i några kanter att gnaga på.
Som tidigare skrivit så biter de, på allt! Och det är jobbigt om man har möbler man bryr sig om. Nu är jag sambo och måste respektera vårt hem men det är ett stort steg från råttor till degus vilket jag inte förväntade mig fast jag är van vid degus innan och ägt råttor. Men som sagt gnagandet är jobbigt och det kan ta tid innan dem blir lika tama som råttor men dem är underbara djur med när de blir sociala. Ville bara säga det då jag har haft råttor och nu degusar. Och det är skönt att slippa luktandet (; men det kräver lite mer iaf i början (:
oj, blandade ihop denna med ngn som skrivit innan ang. råttor till degus. sorry ^^
Mina degus bet på saker i buren men inte alls när dom fick springa lös i rummet. Dom ville mest hämta strumpor och annat för att släpa in i buren och bygga bo.
Väldigt sociala och underbara djur!
Besök gärna min blogg - Minsvartvita